Gary Fong Lightsphere

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
michelbos

Gary Fong Lightsphere

Bericht door michelbos » do aug 23 2012 4:20 pm

Heeft er iemand ervaring met het volgende product?
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... ize-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan mijn vraag hoe bevalt deze.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Gary Fong Lightsphere

Bericht door iefie » do aug 23 2012 5:04 pm

Ja. Bevalt goed, licht word mooi zacht waardoor schaduwen veel minder worden. Let op je hebt de doorzichtige en de melkachtige.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » do aug 23 2012 5:32 pm

Welke is beter de doorzichtige of de melkachtige in gebruik.
Of is dit afhankelijk waar je hem voor gaat gebruiken.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

oud0001

Bericht door oud0001 » do aug 23 2012 6:28 pm

Waarom wil je dat uberhaupt gebruiken.
Als je zachter licht wilt knal dan maar tegen een muur of plafond. Trek wel ff dat witte kaartje omhoog voor the sparkle in the eyes.
Dan is je lichtbron pas lekker groot en gratis ook nog.

De afmeting van de lichtbron t.o.v. het onderwerp bepaald of het licht hard of zacht is.

Een plu doet het mooier voor een tientje.

Naar mijn idee is deze te dure MC.vreet je te plettertent frisdrankbeker niets meer dan een opgevoerd difusor kapje.
Deze maakt enkel een Chinees aan het lachen.

De clue is nu juist een groooooote lichtbron te creeren en groter dan muur of plafond is er toch echt niet bij.
Dan de plu, de softbox en als laatste direct flitslicht.

Ik vind het totaal niet zinnig om daar geld in te steken maar, by all means, go for it.

[EDIT}
Kijk eens naar dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=u1WstFzq ... AnL57CFxgA" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees dit eens door:
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... elichting/" onclick="window.open(this.href);return false;

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » do aug 23 2012 8:42 pm

Mits het plafond wit is en niet te hoog.
De Gary fong werkt wel degelijk, en merk aan het gegeven antwoord dat je hem niet hebt gebruikt, geeft niet natuurlijk maar dan kun je eigenlijk ook geen antwoord daarop geven.
Maar aan TS, kun je hem niet een keer ergens uitproberen?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do aug 23 2012 8:59 pm

Ik gebruik zelf al jaren een Flip-it Classic (http://www.dembflashproducts.com/flipit/" onclick="window.open(this.href);return false;). Als je het principe ziet ook zelf in elkaar te freubelen.

Flitsen via plafond met een toefje rechtstreekse flits via de Flip-it.
Is er geen wit plafond dan kantel je de Flip-it verder naar voren en heb je nog steeds indirect licht.
Oh ja, en je kan het klepje wegkantelen als je hem niet nodig hebt, of als je direct moet/wil flitsen, met de kop rechtvooruit. Tevens is het gaan van landscape naar portrait ook alleen maar een kwestie van de flitskop terugklappen.

Voor de rest ben ik het met Tuihanti eens, een Fong is een veel te dure opgevoerde diffuserkap, erg beperkt en een grote lichtvreter.
Dan ben je beter af met zoiets: Flash softbox diffuser In ieder geval een stuk goedkoper :wink2:

Dit ding gebruik ik wel eens op een rail voor macro probeersels.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

oud0001

Bericht door oud0001 » do aug 23 2012 10:17 pm

iefie schreef:Mits het plafond wit is en niet te hoog.
De Gary fong werkt wel degelijk, en merk aan het gegeven antwoord dat je hem niet hebt gebruikt, geeft niet natuurlijk maar dan kun je eigenlijk ook geen antwoord daarop geven.
Je stelt nu dat je het wonder van de drinkbeker enkel begrijpen kunt als je het zelf hebt gebruikt/gezien.
Mwa, geloven doe ik niet.

Pak dan een plastik bakje en zet die over je flitskop. Dan ben je er ook. Meer is het ook niet.

Het is een simpel natuurkundig gebeuren dat je een grote lichtbron in relatie tot het onderwerp nodig hebt om zacht licht te krijgen.
De drinkbeker verspreidt het enkel net als een Stofen kapje. Dat resulteert o.a. in lichtverlies.
De schaduwen worden weggewerkt door het bouncen van het licht dat rondom uitgestraald wordt.

De drinkbeker verspreidt het licht rondom waardoor het ook tegen muren en plafond bounced
Dan kun je het bekertje ook weg laten en dat met minder energie doen door rechtstreeks tegen muur of plafond te knallen. :wink:

Vroegah gebruikte men ook wel een 2 elastiekjes en een krom gebogen stukje wit karton. :mryellow:

P.S. er is altijd een muur of plafond of nog beter een muur te vinden om tegen aan te knallen.
De witbalance is simpel te corrigeren.

Maar zoals ik al aangaf. Doe wat je niet kunt laten. Iedereen is vrij te doen wat hij/zij wil natuurlijk. :wink:

[Edit] Hieronder iemand die het heeft getest. Veel leesplezier.
http://improvephotography.com/2545/gary ... le-review/

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » do aug 23 2012 11:27 pm

P.S. er is altijd een muur of plafond of nog beter een muur te vinden om tegen aan te knallen.
De witbalance is simpel te corrigeren.
Kom een keer een bruiloft fotograferen in mijn woonplaats. Als je daar midden in de trouwzaal van het stadhuis staat met een zwart plafond boven je hoofd valt er toch weinig te knallen ... :shock:
Maar je hebt gelijk dat Gary Fong (of althans dit product van hem) daar ook geen uitkomst biedt. :mryellow:

oud0001

Bericht door oud0001 » vr aug 24 2012 1:57 am

De voorkeur gaat toch uit naar een muur. Meer schaduw meer vorm.
Eventueel bouncen via een reflector en ander een shoot threu pluutje.

Meestal is dat zwart niet echt absorberend zwart en reflecteert het wel.

Er zijn altijd mogelijkheden. :wink:

Deze bounce ik via een rood plafond met een SB400 op een P7100.
Afbeelding

Hier kun je de kleur van het plafond beter zien.
Afbeelding

Maar dit dwaalt wel erg van het onderwerp af.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr aug 24 2012 6:55 am

Naar de winkel: te duur.
Zelf gebruik ik een Facon Eyes flash diffuser. Werd gratis weggegeven. Of te wel het slabbetje. Zie de foto ervan op pagina 7 van:
http://home.planet.nl/~braak117/flitscu ... inners.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staan ook foto's van andere variaties.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”