XQD 16g

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Plaats reactie
Betsie
Forumlid
Forumlid

XQD 16g

Bericht door Betsie » vr aug 24 2012 10:18 am

Even een vraagje aan D4 gebruikers. Hoeveel beelden kunnen jullie op een XQD 16g in hoogste kwaliteit wegschrijven?

Ik vraag dit omdat er bij mij max. 436 beelden op gaan. Als ik de kwaliteit van de opname verlaagd blijft het aantal bestanden dat weggeschreven kan worden 436. Als ik mijn XQD kaart uit het toestel verwijder en zowel de NEF als de Jpeg bestanden in hoogste kwaliteit naar het CF 16g kaart wegschrijf dan kunnen daar samen ruim 360 bestanden op. De kaarten zijn in de camera geformateerd.

Misschien klopt het wel, maar het komt mij vreemd over. Of ik doe iets niet goed. Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet,
Betsie

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: XQD 16g

Bericht door gijs sandberg » vr aug 24 2012 10:21 am

Beste Betsie,

Ik kan niets op een XQD wegscvhrijven , want ik heb geen D4.

Het aantal beelden dat de kamera (vooraf) aangeeft is een schatting, gebaseerd op vrije ruimte en gemiddelde grootte van nog te maken foto's.

Overigens: als met alle software: er zou een foutje kunnen zitten in het algorithme waarmee het aantal bepaald wordt.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

bert
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door bert » vr aug 24 2012 3:21 pm

Beste Betsie,
Ik kan ongeveer 700 foto's wegschrijven in een 14 bits raw bestand op een 16 gig QXD kaartje
Hopende dat je hier wat mee kan.
Gr Bert
D4 en wat andere leuke stukjes glas

Barabaz
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Barabaz » za aug 25 2012 7:33 pm

Speel eens wat met de Compressie verhoudingen.
Ik kan Raw + Jpeg, met wat spelen met de compressie mogelijkheden, tussen de 300 en de 756 opnames wegschrijven.
Nu staan hij op Raw ongecomprimeerd.
Instellingen zijn te vinden in het opname menu.

Suc6
D4 & D3s
70-200 VR2
200-400 VR2
24-120 VR2
TC1.4-II - TC1.7-II

http://www.serpentash.tweak.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Tinker

Bericht door Tinker » za aug 25 2012 8:01 pm

Dat is hetzelfde aantal wat ik te zien krijg (ik schrijf Raw naar XQD en Jpeg's naar CF).
In de praktijk blijken er vaak veel meer op te kunnen, zoals ik recentelijk tijdens een huwelijksreportage ondervond.
Ik ben het met je eens dat het vreemd is dat er bij aangepaste compressie geen verschil ontstaat in het aantal opnames wat er (nogmaals: 'theoretisch') op een XQD kaartje gaat.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » di aug 28 2012 5:34 pm

Hier een reactie van mij.

Ik heb dan dus maar een Nikon D3200 met een SD 16GB in mijn body.
Als een geheugenkaartje geformatteerd word, houd je altijd minder GB over, dit gebeurd dus ook bij een HD in je pc.
Op mijn geheugenkaartje kan ik rond de 525 NEF (RAW) bestanden kwijt.

Zou ik dan ook nogeens in Jpeg in hoge bestand wegschrijven, dan gaan er dus bij mij ook uiteraard minder foto's op mijn geheugenkaartje.

Trouwens je hoef dus niet ook gelijk een foto in zowel een NEF en als Jpeg weg te schrijven.
Schrijf die foto's alleen maar weg in NEF.
De reden is, je kan op je pc dan die foto's allemaal te gelijk en/of bepaalde foto's converteren naar Jpeg, ze worden dan wel 50% in MB's kleiner.
Je kan ook een proggie installeren, zodat je gelijk alle foto's in NEF zie op je pc.

Dit converteren doe ik dan gewoon in ViewNX2.

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”