Eerste resultaatje strobist (sport)

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Eerste resultaatje strobist (sport)

Bericht door Vincent » vr aug 24 2012 1:52 pm

Gisteren voor het eerst de nieuwe pocketwizards 'uitgelaten' en een poging gedaan tot strobistfotografie tijdens een sport (skeeler) wedstrijd. Nog erg inconsistente resultaten maar toch wel een aantal bevredigende platen. Deze was ik bijvoorbeeld wel erg tevreden over (wellicht beetje veel licht op de achterste rijder), maar zeker de moeite om te blijven oefenen.

Afbeelding
D300s + 70-200 VR2. Manual exposure (-0.7 op gemeten ambient) + enkele flitser met omnibounce camera rechts op (ik geloof) 1/4 power.
Fin.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Eerste resultaatje strobist (sport)

Bericht door gijs sandberg » vr aug 24 2012 1:59 pm

Beste DJ,

Sorry, maar als sportfoto vind ik het niet geslaagd.
-de actie staat er niet op.
-de text op de shirts verwijst naar een geheel andere sport, verwarrend.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 24 2012 2:05 pm

gijs sandberg schreef: -de text op de shirts verwijst naar een geheel andere sport, verwarrend.
Skeet.nl staat voor skeelersport: http://skeet.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder kom je natuurlijk namen van sponsoring tegen. Wat is het probleem?

Dat je verder weinig van de actie zelf ziet (het skeeleren) kan ik me wel in vinden.
Wat strobisten fotografie betreft, afgezien van die glimmers in de bril, vraag ik me af of bij dit soort buitenactiviteiten het gebruik van flits niet wat ver gezocht is? Is zoiets dan niet "normaal" te fotograferen en in nabewerking optimaal je beeld samen te stellen?
Heb je een vergelijkbaar voorbeeld zonder flits, zodat we kunnen zien waar de sterke voordelen in zitten om hier flits bij te gebruiken?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr aug 24 2012 2:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re:Wat is het probleem

Bericht door gijs sandberg » vr aug 24 2012 2:14 pm

Beste Leon
http://nl.wikipedia.org/wiki/Skeet" onclick="window.open(this.href);return false;
Net als de engelse term voor kleiduiven, veelal zonder strakke shirts of helmen :D
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr aug 24 2012 2:19 pm

gijs sandberg schreef:Beste DJ,

Sorry, maar als sportfoto vind ik het niet geslaagd.
-de actie staat er niet op.
-de text op de shirts verwijst naar een geheel andere sport, verwarrend.
Groeten, Gijs
Bedankt voor het kijken en je reactie :)

Het ging mij echter meer om de bijdrage en toepassing van het (off camera) flitslicht (wat nieuw voor mij is) waardoor de foto naar mijn idee meer kracht krijgt. Over de verdere inhoudelijke vereisten van een sportfoto kan uiteraard gediscussieerd worden. Bij een voetbalwedstrijd kan iemand ook een closeup van een speler maken. Is het dan een slechte foto omdat er geen bal op staat of de plaatselijke club gesponsord wordt door de lokale bakker? :wink:

Een dergelijke foto is dus niet bedoeld om iemand te laten zien wat skeeleren is. Mensen die de sport kennen waarderen een dergelijke uitsnede vaak wel omdat je zo meer de emotie of het afzien kunt laten zien. Dat is op totaalplaatjes moeilijker vast te leggen vanwege de grote en veelzijdigheid aan kleuren in een peloton die snel afleiden.

Maar wellicht dat voor jou een dergelijke foto beter tot zijn recht komt in een serie.
Fin.

george013

Bericht door george013 » vr aug 24 2012 2:27 pm

Brandpuntsafstand 200mm
Sluitertijd 1/400
Afstand 10m
Flitser op 1/4 en omnibounce.
Je moet al FP-en als de synchronisatietijd langer is als 1/400.
Ik vraag me af wat de flitser heeft gedaan op de foto.

Ik vindt het wel een mooie foto.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: Re:Wat is het probleem

Bericht door Léon Obers » vr aug 24 2012 2:28 pm

gijs sandberg schreef: http://nl.wikipedia.org/wiki/Skeet" onclick="window.open(this.href);return false;
Net als de engelse term voor kleiduiven, veelal zonder strakke shirts of helmen :D
Maar je kunt djunclesam niet verantwoordelijk houden dat die sportclub die naam kiest en die blauwe pakkies aantrekt. :? :ugeek:
"Skeet" is in de volksmond denk ik al gauw de verbastering van het skeeleren als activiteit als tegenhanger van "skate / skating" wat op het ijs gebeurd.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr aug 24 2012 2:43 pm

george013 schreef:Brandpuntsafstand 200mm
Sluitertijd 1/400
Afstand 10m
Flitser op 1/4 en omnibounce.
Je moet al FP-en als de synchronisatietijd langer is als 1/400.
Ik vraag me af wat de flitser heeft gedaan op de foto.

Ik vindt het wel een mooie foto.

George
Scherp. FP flitsen gaan ook in manual mode op een pocketwizard automatisch in FP stand. Ik doelde met Manual op de constante flitsoutput, ik heb dus geen TTL mode gebruikt.
Fin.

george013

Bericht door george013 » vr aug 24 2012 3:00 pm

De camera heeft een synchronisatietijd van 1/250, dat is de kortste tijd dat de sensor in zijn geheel belicht wordt. Ga je met flitsen korter, dan moet je FP-en. De flitstijd wordt uitgspreid over 1/250s. TTL heeft daar niets mee te maken. Ik ben geen flitser maar lees wel mee.
Omdat de sluitertijd 1/400 is, wordt je flitsvermogen al teruggeschroefd tot 0.625. Ook nog eens een manuele correctie van 1/4. En dat over 10m.
Wacht wel af wat Leon gaat zeggen.
George

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr aug 24 2012 3:16 pm

george013 schreef:De camera heeft een synchronisatietijd van 1/250, dat is de kortste tijd dat de sensor in zijn geheel belicht wordt. Ga je met flitsen korter, dan moet je FP-en. De flitstijd wordt uitgspreid over 1/250s. TTL heeft daar niets mee te maken. Ik ben geen flitser maar lees wel mee.
Omdat de sluitertijd 1/400 is, wordt je flitsvermogen al teruggeschroefd tot 0.625. Ook nog eens een manuele correctie van 1/4. En dat over 10m.
George
Ik opende dit draadje ook om iets te leren, dus dan zijn we samen nieuwsgierig.

En TTL heeft er in die zin mee te maken dat je bij TTL de belichting door de camera laat bepalen (door een korte pre flash). Dan kun je vervolgens in de camera ook nog aangeven of je een correctie op de flitsintensiteit wilt.

Daarvan heb ik echter geen gebruik gemaakt. Ik heb handmatig (M stand) sluitertijd en diafragma bepaald (en isowaarde) en daarna de flitser handmatig (dus ook in M stand) op 1/4 power gezet.

Hoe de camera en flitser dat daarna samen hebben opgelost ben ik nu ook wel benieuwd naar eigenlijk (maar ik neem toch aan dat de camera gewoon al zijn instellingen doorstuurt via de pocketwizard naar de flitser en dat die dan wel begrijpt dat hij moet FP-en omdat de sluitertijd 1/400 is) :wink2:
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 24 2012 4:49 pm

george013 schreef:De camera heeft een synchronisatietijd van 1/250, dat is de kortste tijd dat de sensor in zijn geheel belicht wordt. Ga je met flitsen korter, dan moet je FP-en. De flitstijd wordt uitgspreid over 1/250s. TTL heeft daar niets mee te maken. Ik ben geen flitser maar lees wel mee.
Bij de D300(s), D700 is de kortste synchronisatietijd 1/320 sec. Die bovengrens moet je wel speciaal instellen in het cameramenu. Erboven krijg je automatisch FP-mode. Wellicht staat de gebruikte flitser veel dichterbij dan die 10 meter die je noemt George (rechts van de skeelers, meer gericht op de achterste deelnemer), omdat djunclesam "pocket wizards" heeft gebruikt om de flitser op afstand aan te sturen. Dus de flitser zit niet op de camera.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr aug 24 2012 5:00 pm

Flitser stond wel dichterbij dan die 10m. Zie onderstaande foto voor 'opstelling'. Ik had geen klem of bungee om de flitser aan de reling van de brug te bevestigen dus ik moest hem neerleggen en vanaf daar omhoog richten. Op 24mm gezoomd omdat het anders helemaal ondoenlijk werd om goed te timen:

Afbeelding
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 24 2012 5:07 pm

Welke ISO en diafragma (+ tijd + brandpunt) ?
(Ik zie geen EXIF info, iets waar George kennelijk een trucje voor heeft om een andere code voor filckr in te vullen).
Vind dit overigens wel een heel strakke opname in de compositie op dat bruggetje.

george013

Bericht door george013 » vr aug 24 2012 5:15 pm

Ik zie het en snap het.
Leon,
Als de D300 een flitssynschronisatietijd heeft van 1/320, waarom bestaat dan ook de mogelijkheid om FP te activeren bij 1/250. Ik kan er niets bij bedenken.

De exif rechtstreeks van zijn website. Daar staat de foto en kun je de exif bekijken. Deze wordt binnenshuis gehouden. Een vorm van klantenbinding.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 24 2012 6:07 pm

george013 schreef: Als de D300 een flitssynschronisatietijd heeft van 1/320, waarom bestaat dan ook de mogelijkheid om FP te activeren bij 1/250. Ik kan er niets bij bedenken.
Ik denk dat het praktisch gezien toch pas vanaf 1/320 sec. werkelijk in gang wordt gezet, en niet reeds bij 1/250 sec.
Ik heb zelf geen FP-flitser, maar kan naar hartenlust gewoon bij 1/320 sec. fotograferen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”