Korrelige foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Rinus

Korrelige foto's

Bericht door Rinus » zo aug 26 2012 12:15 pm

Pas geleden een camera gekocht met als doel, foto's maken van mijn judoënde (of hoe je dat ook schrijft :)) dochter, maar vooral van mijn voetballende zoon.
Gisteren, tijdens het voetballen van mijn zoontje, voor het eerst wat foto's gemaakt.

Op het scherm van de camera zag ik dat er een paar erg mooie foto's tussen zaten en ik was al helemaal trots op mezelf.
Dat werd al snel minder toen ik ze thuis op de pc ging bekijken, alle foto's zijn korrelig! :(

Ligt dit aan mij of kan ik met deze camera (en lens) geen mooie sportopnames maken?

Afbeelding

pinocchio
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Korrelige foto's

Bericht door pinocchio » zo aug 26 2012 12:19 pm

Hoi,

Ik denk dat het al wat beter wordt als je de ISO iets naar beneden schroeft (ISO staat op 1600).

Groeten, Klaas
Ik kan met Nikon... voor mijn "mooiste" foto's ga je naar http://www.fotopinocchio.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Rinus

Bericht door Rinus » zo aug 26 2012 12:20 pm

Klaas, bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb de ISO ook lager geprobeerd, maar dat gaf vooral (erg) donkere foto's.

Ik herinner me nu dat ik de AF op AAN had staan, of iets dergelijks, ik bedoel dus dat hij constant blijft scherpstellen, zou dat een reden van het korrelige resultaat kunnen zijn?

pinocchio
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pinocchio » zo aug 26 2012 12:29 pm

Hoi,

Op welke stand maak jij de foto's?
A, diafragmavoorkeur
S, sluitertijd
M, manueel
of op een "pret"stand
Dit aangezien je sluitertijd op 1/1250 staat.

(instelling nu is iso 1600 diafragma 4,5 en sluitertijd 1/1250)
je krijgt de zelfde belichting als je b.v. iso 400 diafragma 4,5 en sluitertijd 1/320 insteld)

Groeten, Klaas.
Ik kan met Nikon... voor mijn "mooiste" foto's ga je naar http://www.fotopinocchio.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo aug 26 2012 12:37 pm

Het is al gezegd, ISO verlagen levert minder ruis/korrel op.

Er zijn drie variabelen waar je de belichting mee kunt regelen: sluitertijd, diafragma en ISO.
Zijn je foto's te donker met een lage ISO waarde dan moet je gaan kijken naar een andere sluitertijd en/of diafragma - ik zou pas in het laatste geval (als het echt te donker is om nog een goede sluitertijd/diafragma combinatie te vinden) je ISO omhoog schroeven omdat dit je beeldkwaliteit verslechterd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo aug 26 2012 12:44 pm

Er zijn nog een paar variabelen mogelijk van invloed geweest op de resultaten:
- RAW (NEF) of JPEG? NEF's bieden de grootste speelruimte bij bewerking achteraf.
- indien JPEG: hoogste kwaliteit (fine) of wellicht lager?

Het moment van de actie vind ik wel goed getroffen; in dat opzicht is de foto zeker geslaagd. Het tenue van SV Lelystad kwam mij direct bekend voor; mijn kleinzoon heeft daar ook enkele jaren gespeeld.
Laatst gewijzigd door Jur op zo aug 26 2012 1:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

pinocchio
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pinocchio » zo aug 26 2012 12:49 pm

Hoi,

Hierbij (misschien) nog wel handige linkjes.

http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... sdriehoek/
http://www.kamerasimulator.se/eng/?page_id=2

Groeten, Klaas.

Rinus

Bericht door Rinus » zo aug 26 2012 12:53 pm

@Klaas, dit was het advies dat ik kreeg:
Denk dat je maar moet beginnen op de S stand en dan instellen op een 750 of sneller.
Als je dan onderbelichte fotos krijgt kan je de iso opschroeven naar 400 of hoger.
Door de snelle sluitertijd bevries je de actie. De onder of overbelichting kan je in je display zien.
De AF op continu opname als dat mogelijk is.
Daar heb ik me een beetje op gefocust, omdat eigenlijk alles vrij nieuw voor mij is.
Bedankt voor de tip waarmee je afsluit overigens, daar kan ik wel wat mee ;)

@Weimaraner, Jij ook bedankt voor de aanvullende info, ik ga er mee bezig in de hoop dat dit niet het beste resultaat is wat ik uit mijn cameraatje kan persen.

@Jur, De foto's heb ik in JPEG Fine genomen, NEF ben ik (nog) niet mee bekend.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » zo aug 26 2012 12:57 pm

Ik neem aan dat je de actie wou bevriezen,
ben je in geslaagd, ten koste van een beetje ruis, en weinig scherptediepte.
Je had gewoon te weinig natuurlijk licht,
zo kon de ISO waarde niet naar beneden voor minder ruis, zonder andere toegevingen te moeten doen,
het diafragma kleiner maken(groter f/geta)l, voor meer scherptediepte, kon hierdoor ook niet.

Denk dat je ongeveer het beste uit de situatie hebt gehaald, maar gezien het relatief weinig beschikbaar licht, is de foto wat korrelig,
voor mij is dit geen probleem, je hebt de actie goed bevroren.
Was dit niet de bedoeling, dan kon je andere instellingen gebruiken, die minder korrel en indien gewenst meer scherptediepte konden geven.
Fotograferen is keuzes maken,
soms ben je erg beperkt in het aantal mogelijke keuzes, om tot het gewenste resultaat te komen.
Verdiep je rustig in de belichtingsdriehoek, er zal veel duidelijk worden.

Succes volgende keer.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rinus

Bericht door Rinus » zo aug 26 2012 1:03 pm

Pacha, wat jij zegt is precies wat ik wilde doen, de actie bevriezen.
Moment van opname is 9:00 's ochtends, weersomstandigheden: net geen regen.
Ik zou dus redelijk tevreden moeten zijn met deze foto's als ik je goed begrijp?

Ik ga straks in alle rust eens goed de links bekijken en doornemen, ik hoop volgende week op beter weer en betere foto's.

pinocchio
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pinocchio » zo aug 26 2012 1:12 pm

pacha schreef:Ik neem aan dat je de actie wou bevriezen,
ben je in geslaagd, ten koste van een beetje ruis, en weinig scherptediepte.
Je had gewoon te weinig natuurlijk licht,
zo kon de ISO waarde niet naar beneden voor minder ruis, zonder andere toegevingen te moeten doen,
het diafragma kleiner maken(groter f/geta)l, voor meer scherptediepte, kon hierdoor ook niet.

Denk dat je ongeveer het beste uit de situatie hebt gehaald, maar gezien het relatief weinig beschikbaar licht, is de foto wat korrelig,
voor mij is dit geen probleem, je hebt de actie goed bevroren.
Was dit niet de bedoeling, dan kon je andere instellingen gebruiken, die minder korrel en indien gewenst meer scherptediepte konden geven.
Fotograferen is keuzes maken,
soms ben je erg beperkt in het aantal mogelijke keuzes, om tot het gewenste resultaat te komen.
Verdiep je rustig in de belichtingsdriehoek, er zal veel duidelijk worden.

Succes volgende keer.
+1
Ik vind de korrel eigenlijk ook wel meevallen al had je de actie waarschijnlijk ook wel bevroren als je de sluitertijd 1 a 2 stapjes lager en de iso ook 1 a 2 stapjes lager had gezet. :mrgreen:
Uiteindelijk moet je gewoon oefenen en uitproberen wat voor jou de beste resultaten opleverd.

Succes, Klaas.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”