Hoi iedereen!
Ik heb een vraag, ik wil namelijk een digitale spiegelreflex aanschaffen voor mijn studie (fotografie).
tot nu toe heb ik er alleen 1 geleend, dus ik wil er nu een voor mezelf.
Maar ik heb er niet veel verstand van, en vraag me af wat jullie aanraden!
Ik hoop dat jullie mij hierbij willen helpen omdat het een grote investering is, die ik goed wil doen.
IK wil vooral mensen fotograferen, denk aan karakteristieke portretten.
Welke body &lens raden jullie aan? En hebben jullie verder nog tips?
Alvast heel erg bedankt (:
Share the knowledgeee.
- Peter
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Share the knowledgeee.
welkom op het forum
wellicht wil je ook iets kwijt m.b.t. het budget wat je tot je beschikking hebt ?
Dan wordt het wellicht iets makkelijker voor de experts om een gericht antwoord te geven
wellicht wil je ook iets kwijt m.b.t. het budget wat je tot je beschikking hebt ?
Dan wordt het wellicht iets makkelijker voor de experts om een gericht antwoord te geven
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Je doet (of, wat waarschijnlijker is, gaat doen) een studie fotografie. Welke "studie fotografie" is dat?
Ik vraag me af of het niet VEEL beter is om advies te vragen aan je docent(en) of om de documentatie te lezen die je voor aanvang van de studie ontvangt...
Ik vraag me af of het niet VEEL beter is om advies te vragen aan je docent(en) of om de documentatie te lezen die je voor aanvang van de studie ontvangt...

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Als je fotografie wil gaan studeren, heb je een camera nodig waaraan je zelf moet werken. En dan liefst zo veel mogelijk met aparte knopppen omdat steeds in het menu duiken, gaat vervelen.
Dus een D200, 300 (s), 700 etc. D50 zou ook kunnen ( D60-80 ken ik niet maar zouden ook in aanmerking kunnen komen), zij het dat die wat achterblijven qua pixels aantal. Maar voor het maken van mooie foto's is dat geen belemmering.
Lijkt me minder van belang dat het ding up to date is qua toeters en bellen maar gewoon optimaal bedienbaar is. Voordeel van een D700 is het full frame formaat en de mooie zoeker. Maar hoewel uit productie nog steeds best wel duur.
Succes! Henk
Dus een D200, 300 (s), 700 etc. D50 zou ook kunnen ( D60-80 ken ik niet maar zouden ook in aanmerking kunnen komen), zij het dat die wat achterblijven qua pixels aantal. Maar voor het maken van mooie foto's is dat geen belemmering.
Lijkt me minder van belang dat het ding up to date is qua toeters en bellen maar gewoon optimaal bedienbaar is. Voordeel van een D700 is het full frame formaat en de mooie zoeker. Maar hoewel uit productie nog steeds best wel duur.
Succes! Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Heel erg bedankt voor de reacties!
Ik ga studie fotografie op de kunstacademie,
mijn budget is redelijk beperkt, maar ik ben bereid er iets meer geld in te steken, zoals de body goedkoper kopen en de lens wat duurder ipv een kit.
Alleen mijn vraag is vooral voor het objectief, want ik heb heel veel gegoogled. Maar ik kom er niet helemaal uit hoe dat zit met wat nou eigenlijk de verstandigste keus is voor portretfotografie.
Ik ben van plan om gewoon een goedkopere body te kopen en de lens iets duurder, maar ik vind het maar een ingewikkeld zaakje haha
Ik ga studie fotografie op de kunstacademie,
mijn budget is redelijk beperkt, maar ik ben bereid er iets meer geld in te steken, zoals de body goedkoper kopen en de lens wat duurder ipv een kit.
Alleen mijn vraag is vooral voor het objectief, want ik heb heel veel gegoogled. Maar ik kom er niet helemaal uit hoe dat zit met wat nou eigenlijk de verstandigste keus is voor portretfotografie.
Ik ben van plan om gewoon een goedkopere body te kopen en de lens iets duurder, maar ik vind het maar een ingewikkeld zaakje haha
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Toch is het handig om even te kijken of er in je opleiding bepaalde lenzen nodig zijn.
Ook moet misschien de body wel aan bepaald aantal eisen voldoen.
Je wilt niet straks een vaste prime lens hebben en dat een zoom lens nodig is voor de opleiding.
Helaas nog steeds geen budget gezien.... maar om mee te beginnen.....
Er staat een mooie D80 body te koop op het forum voor €125,-.... is een oude maar mooie camera. (10mp)
Voor protret zou ik een 50mm f1.8G kopen. Dit is een goeie,mooie en scherpe lens voor niet teveel geld. Deze is geschikt voor DX en FX.
De body kopen met een kitlens en dan lekker aan de slag. Na verloop van tijd tijdens de opleiding zal je wel verder gaan uitbreiden.
Succes met de keuze en opleiding!
Ook moet misschien de body wel aan bepaald aantal eisen voldoen.
Je wilt niet straks een vaste prime lens hebben en dat een zoom lens nodig is voor de opleiding.
Helaas nog steeds geen budget gezien.... maar om mee te beginnen.....
Er staat een mooie D80 body te koop op het forum voor €125,-.... is een oude maar mooie camera. (10mp)
Voor protret zou ik een 50mm f1.8G kopen. Dit is een goeie,mooie en scherpe lens voor niet teveel geld. Deze is geschikt voor DX en FX.
De body kopen met een kitlens en dan lekker aan de slag. Na verloop van tijd tijdens de opleiding zal je wel verder gaan uitbreiden.
Succes met de keuze en opleiding!