Als back-up/ assistent fotograaf bij bruidsreportages

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
renrij

Als back-up/ assistent fotograaf bij bruidsreportages

Bericht door renrij » di aug 28 2012 10:36 am

Op het gebied van paarden-, hockey-, sportfotografie in het algemeen en modelfotografie heb ik al redelijk wat ervaring. Maar ik zou graag ervaring opdoen in bruidsfotografie. Een hele andere tak van fotografie die naar mijn idee veel te vaak onderschat wordt.

Ik zou dus graag een keer met een ervaren bruidsfotograaf ( als back-up fotograaf) mee willen. Puur voor mijzelf om ervaring op te doen en een portfolio op te bouwen.

Wie kan/wil mij helpen?

Alvast bedankt

Groetjes,
René Rijnbergen
Doetinchem

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Als back-up/ assistent fotograaf bij bruidsreportages

Bericht door Léon Obers » di aug 28 2012 11:22 am

renrij schreef: Ik zou dus graag een keer met een ervaren bruidsfotograaf ( als back-up fotograaf) mee willen. Puur voor mijzelf om ervaring op te doen en een portfolio op te bouwen.
Dat lijkt me niet handig. Je staat elkaar al gauw in de weg omdat je voor bepaalde momenten nu eenmaal een opnamepositie moet innemen die het beste voor de situatie geëigend is. Dat is maar één plek. Zo gauw je rekening moet houden met een ander leidt dat alleen maar af, en komt dat in de reportage voor de "hoofdfotograaf" niet ten goede. Verder vraag ik me af wat de aantrekkelijkheid is voor een fotograaf om aan een mogelijke concurrent zijn aanpak te willen gaan leren?
Vriendelijke groet, Léon Obers

PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door PvGessel » vr aug 31 2012 12:23 am

Léon Obers schreef:
renrij schreef: Ik zou dus graag een keer met een ervaren bruidsfotograaf ( als back-up fotograaf) mee willen. Puur voor mijzelf om ervaring op te doen en een portfolio op te bouwen.
Dat lijkt me niet handig. Je staat elkaar al gauw in de weg omdat je voor bepaalde momenten nu eenmaal een opnamepositie moet innemen die het beste voor de situatie geëigend is. Dat is maar één plek. Zo gauw je rekening moet houden met een ander leidt dat alleen maar af, en komt dat in de reportage voor de "hoofdfotograaf" niet ten goede. Verder vraag ik me af wat de aantrekkelijkheid is voor een fotograaf om aan een mogelijke concurrent zijn aanpak te willen gaan leren?
Léon jouw ga ik niet tegenspreken omdat ik totaal geen verstand heb van bruidsreportage's maar ik ken toevallig twee knapen die hoofdzakelijk bruidsreportage's doen en dat doen ze voor 95% altijd samen, en zeer zeker niet onverdienstelijk. De overige 5% gaan ze alleen op pad als ze toevallig twee verschillende opdrachten krijgen of als een van hen om wat voor reden dan ook, niet mee kan. Ik weet dit omdat èèn van deze knapen de zoon van mijn zus is. :wink:
Een link van hun site zal niet toegestaan zijn die hier te plaatsen neem ik aan? Of wel?
Maar ik kan me wel voorstellen dat je " in de weg zal lopen" als je niet op elkaar bent ingespeeld. Mijn neef en zijn maat kennen alkaar al zolang en zijn blindelings op elkaar ingespeeld.En daar zal het verschil wel inzitten of het klikt of dat je een "sta in de weg" wordt.
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 31 2012 1:33 am

Mzpeter schreef:maar ik ken toevallig twee knapen die hoofdzakelijk bruidsreportage's doen en dat doen ze voor 95% altijd samen,
Maar dan hebben ze zakelijk wellicht een partnerschap. Omzet en kosten worden gedeeld. Ieder in zijn eigen kwaliteiten en ervaring die een stuk daarin doet. Vullen elkaar aan. Dat is een andere situatie met wat de TS voorstelt. Die wil "leren" van de fotograaf om een "eigen portfolio" op te bouwen. En dan?

jettiny
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr aug 31 2012 7:32 am

Ik denk dat het doel duidelijk is, laten we er maar niet omheen draaien, TS wil gewoon in opleiding om zelf later bruiloften gaan doen toch ?
Sorry als ik het verkeerd heb.

Ik spreek uit ervaring, heb zelf 4 bruiloften meegelopen, een paar alleen gedaan, en een met een "leerling".
Zelf heb ik bij de eerste trouwerij in de weg gestaan bij het mariaaltaar ondanks dat ik noulettend in de gaten hield waar de hoofdfotografe stond, en er hele goede afspraken waren gemaakt voorafgaande aan de bruiloft.
Bij de andere bruiloften is me dat niet overkomen, want of ik dook weg zodat ik niet op de opname te zien was, of had de juiste opnameplek gevonden achter de hoofdfotograaf.
Maar een ander euvel is dat je een soort van afleidng kunt zijn voor de hoofdfotograaf.
De te fotograferen mensen raken in twijfel naar wie ze moeten kijken b.v.
Mijn "leerling" liep ook diverse keren in de weg, en omdat je niet hard kunt roepen in de trouwzaal dat ie in de weg staat, ben je genoodzaakt een andere positie in te nemen zodat hij er niet op staat en jij nog een aardige plaat kunt schieten.
Maar het " plekje " wat Leon bedoeld, heb je daardoor niet in kunnen nemen. :(
En dat is een nadeel van iemand op sleeptouw te nemen.
Er zijn zeker ook voordelen, het bruidspaar heeft nog meer foto's vanuit een ander perspectief, die ooit weleens mooier kunnen zijn, omdat een "leerling " anders denkt en kijkt, maar ook meer ontspannen is in de regel dan de hoofdfotograaf, die toch de verantwoording op zijn/haar schouders draagt.
Je hebt een iets rustiger gevoel als hoofdfotograaf omdat je weet dat als er iets gigantisch mis zou gaan je een back-upfotograaf bij je hebt.
Een keer ben ik een nuttige back-upfotograaf geweest bij een meeloopbruiloft.
De fotografe maakte er een potje van.
De ene keer was het SD-kaartje vol en had ze een kaartje in de auto liggen, de andere keer waren de batterijen van de flitser leeg, en waar lagen die ...., ja ook in de auto.
En een meeloopbruiloft heeft het bruidspaar de foto's van mij gebruikt voor hun album, en niet van de hoofdfotograaf. :shock:

Vrgr
Tiny

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » vr aug 31 2012 7:50 am

Hoi

Als je nu echt het neusje van de zalm op het gebied van bruidsfotografie wolt leren
neem dan een workshop / training bij Sonja van Driel.
Ideaal materiaal voor je portfolio en je wordt prima begeleid !

http://www.sonjavandriel.nl/bruidsfotografie.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Wellicht iets om mee te starten.
Goede ervaringen mee

groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr aug 31 2012 8:13 am

Inderdaad Matthieu das een goeie. :)

Vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 31 2012 9:14 am

jettiny schreef: Een keer ben ik een nuttige back-upfotograaf geweest bij een meeloopbruiloft.
De fotografe maakte er een potje van.
De ene keer was het SD-kaartje vol en had ze een kaartje in de auto liggen, de andere keer waren de batterijen van de flitser leeg, en waar lagen die ...., ja ook in de auto.
En een meeloopbruiloft heeft het bruidspaar de foto's van mij gebruikt voor hun album, en niet van de hoofdfotograaf. :shock:
Tja, de hoofdfotograaf (fotografe) had hier kennelijk zelf geen ervaring en van een niveau om zelf mee te moeten gaan lopen om ervaring op te doen. :?
Dat beschouw ik niet als een normale situatie om ermee te gaan vergelijken.

aflockon

Bericht door aflockon » vr aug 31 2012 9:45 am

Hi,

Ik doe ook regelmatig bruiloften. Bij mij geen meelopers. Kan wel leuk zijn voor een meeloper maar voor mij leidt het teveel af.
Het bruidspaar betaald er voor. Ik vind het niets. Maar dat geldt ook voor familieleden die foto's maken op crusiale momenten. Ook die kunnen je plotseling voor de voeten gaan lopen. Ik ken gemeentehuizen waar men (de aanwezigen) vriendelijk doch dringend worden verzocht op hun plaatsen te blijven staan/zitten en heb je zelf alle ruimte. Gelukkig maar.

GT

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr aug 31 2012 9:55 am

Toch was het ( weliswaar amateurfotografe), met zeer veel ervaring.
Echter was het familie van de bruid, en ik denk dat daardoor TE ontspannen gefotografeerd werd.
Voor mij een goede les van hoe het niet moest. :D

Vrgr
Tiny

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr aug 31 2012 9:59 am

Ik ken een fotografe die in het contract heeft opgenomen dat er GEEN andere fotografen geaccepteerd worden.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » vr aug 31 2012 4:47 pm

Léon Obers schreef:
Mzpeter schreef:maar ik ken toevallig twee knapen die hoofdzakelijk bruidsreportage's doen en dat doen ze voor 95% altijd samen,
Maar dan hebben ze zakelijk wellicht een partnerschap. Omzet en kosten worden gedeeld. Ieder in zijn eigen kwaliteiten en ervaring die een stuk daarin doet. Vullen elkaar aan. Dat is een andere situatie met wat de TS voorstelt. Die wil "leren" van de fotograaf om een "eigen portfolio" op te bouwen. En dan?
+1 Klopt. :oops: En dan? Tja dan zou ik, als ik beroeps zou zijn, ook niet staan te springen om een "amateur" fotograaf mijn kunsten af te laten kijken. Ik denk dat TS eens rond moet kijken of er een cursus bestaat. Of wat ook kan een bruiloft in scene zetten met vrienden en dan maar foto`s maken. Kleding is dan effe niet belangrijk maar het is een optie toch :?: :wink:
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » vr aug 31 2012 11:17 pm

jettiny schreef:Ik ken een fotografe die in het contract heeft opgenomen dat er GEEN andere fotografen geaccepteerd worden.
Zo heb ik in het analoge tijdperk meegemaakt dat ik bij de bruid 's-morgens vroeg was en de officiële fotograaf nog niet te bekennen was.
Toen ben ik alvast foto's gaan nemen van de bruid en haar moeder en de overige familieleden.
Toen het tijd was om naar het gementehuis te gaan kwam de officiële fotograaf er pas aan.
Hij zag dat ik al wat foto's genomen had en hij had er al gelijk geen zin meer in.
Bij het gemeentehuis liep hij zo met zijn spullen naar binnen en nam niet eens de moeite om de aankomende stoet en het uitstappen van het bruidspaar te fotograferen.
Dus heb ik dat maar weer gedaan.
Ook binnen in het gemeentehuis ben ik blijven zitten om hem de gelegenheid te geven de plaatjes te maken.
Maar ook nu bleef hij zitten, zelfs toen de crusiale momenten er aankwamen.
Toen ben ik maar weer met mijn camera in actie gekomen en heb alles vastgelegd.
Bij het verlaten van het gemeentehuis zei hij tegen me, doe jij de rest ook maar ik heb er geen zin in.
Wel deze fotograaf had geen contract maar handelde er wel naar.
Ik vond het zeer onprofessioneel.
Maar onvoorbereid de hele reportage doen is wel een hele klus.
Ik was van plan om gewoon wat plaatjes er om heen te schieten en hij de hoofdplaatjes, heb ik hem ook verteld, maar het had geen zin en hij stopte er mee.
Ik heb in het begin ook wel met fotografen meegelopen en goede afspraken gemaakt dat ik hem niet voor de voeten liep en bij hem uit beeld bleef.
Dat ging prima en we hebben heel fijn samengwerkt.
Maar ik kan begrijpen dat een professionele fotograaf het niet prettig vindt als een amateur er bij loopt, al was het alleen maar vanwege het feit dat er toch veel dezelfde plaatjes geschoten worden en hij dan zijn nabestelling niet meer kwijt kan.
Daarom als je een betaalde reportage doet, vraag daar dan een goede prijs voor dan heb je geen last als er minder nabesteld wordt.
En ook hoef je de nabestelling niet zo duur te maken, dan verkoop je die dan ook wel.
Maarals ik een reportage moet maken dan zou ik er geen bezwaar tegen hebben als er een amateur meeloopt, wel moet deze zich dan aan de afspraken houden.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”