lenzen voor de D-50
lenzen voor de D-50
Wat voor lenzen kunnen er nu eigenlijk op de D50 gezet worden. Hoeft niet perse Nikon te zijn (auto scherpstellen en belichten moet blijven kunnen!) Heeft er iemand echte aanraders en zijn ze in een later stadium ook mee te nemen naar een andere Nikon-body?
Laatst gewijzigd door Mgompie op ma jul 09 2007 3:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dat is wel een beetje een moeilijke vraag. Vooral dat meenemen naar een andere Nikon body, we kunnen namelijk niet in de toekomst kijken en weten dus niet wat Nikon nog aan camera's uit gaat brengen.
Wat er nu op de D50 past zijn alle AF en AF-S Nikkors en bovendien alle vreemd merk lenzen met een Nikkon F-vatting.
Nikon heeft op het ogenblik de D40 en D40X uitgebracht en die doen alleen nog maar autofocus met AF-S lenzen. Hoewel sommigen zeggen dat dat een verhissing is van Nikon, acht ik het niet uitgesloten dat er meer camera's komen met die beperking, dus wellicht doe je er verstandig aan om alleen maar AF-S lenzen te kopen. Op het ogenblik ben je dan beperkt tot Nikon en Sigma (alleen heten ze bij Sigma HSM)
Meer koffiedik kijken: Op internet gaan er een heleboel verhalen in het rond dat er binnenkort een nieuwe Nikon camera uitkomt en dat die camera een full frame (FF) of bijna full frame sensor zal hebben. In dat geval kun je dus geen lens gebruiken die niet de hele FF sensor belicht. Dit soort lenzen is er wel, dat zijn de 'speciaal voor digitaal' lenzen. Bij Nikon heten ze DX en bij Sigma heten ze DC (bij Nikon is DC iets anders)
Tot zover het koffiedik kijken.
Aanraders?
Ik weet twee aanraders, hoewel dat natuurlijk wel weer moeilijk is, omdat je niet gezegd hebt wat je wilt fotograferen, maar ik vind de volgende lenzen fijne stukken glas:
Nikkor AF S 70-200 G F2.8 IF VR, kan zijn dat ik een paar letters van het alfabet ben vergeten of in de verkeerde volgorde heb staan, maar het is een hele fijne lens en ik verwacht niet dat Nikon binnenkort camera's uit gaat brengen waar hij niet goed op presteert.
Sigma EX APO 300-800 F5.6 HSM IF DG Nik-F, ook een heel alfabet, maar ook een leuke lens. Zorg er wel voor dat je hier een goed statief bij hebt, want het valt niet mee om hier uit de hand mee te fotograferen.
Wat er nu op de D50 past zijn alle AF en AF-S Nikkors en bovendien alle vreemd merk lenzen met een Nikkon F-vatting.
Nikon heeft op het ogenblik de D40 en D40X uitgebracht en die doen alleen nog maar autofocus met AF-S lenzen. Hoewel sommigen zeggen dat dat een verhissing is van Nikon, acht ik het niet uitgesloten dat er meer camera's komen met die beperking, dus wellicht doe je er verstandig aan om alleen maar AF-S lenzen te kopen. Op het ogenblik ben je dan beperkt tot Nikon en Sigma (alleen heten ze bij Sigma HSM)
Meer koffiedik kijken: Op internet gaan er een heleboel verhalen in het rond dat er binnenkort een nieuwe Nikon camera uitkomt en dat die camera een full frame (FF) of bijna full frame sensor zal hebben. In dat geval kun je dus geen lens gebruiken die niet de hele FF sensor belicht. Dit soort lenzen is er wel, dat zijn de 'speciaal voor digitaal' lenzen. Bij Nikon heten ze DX en bij Sigma heten ze DC (bij Nikon is DC iets anders)
Tot zover het koffiedik kijken.
Aanraders?
Ik weet twee aanraders, hoewel dat natuurlijk wel weer moeilijk is, omdat je niet gezegd hebt wat je wilt fotograferen, maar ik vind de volgende lenzen fijne stukken glas:
Nikkor AF S 70-200 G F2.8 IF VR, kan zijn dat ik een paar letters van het alfabet ben vergeten of in de verkeerde volgorde heb staan, maar het is een hele fijne lens en ik verwacht niet dat Nikon binnenkort camera's uit gaat brengen waar hij niet goed op presteert.
Sigma EX APO 300-800 F5.6 HSM IF DG Nik-F, ook een heel alfabet, maar ook een leuke lens. Zorg er wel voor dat je hier een goed statief bij hebt, want het valt niet mee om hier uit de hand mee te fotograferen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Onderstaande link geeft je misschien een beetje een idee.
http://www.bythom.com/lensacronyms.htm
Wat aanraders zijn vind ik moeilijk te zeggen omdat ik niet weet wat jij wilt fotograferen. Wat vind jij leuk: architectuur, Natuur, portret macro ??
er zijn zo veel objectieven voor elke situatie en in welhaast elke prijsklasse. De meesten komen goed weg tussen de 18 en 200mm om te beginnen. In dat bereik zijn er verschillende (ook betaalbare) alternatieven. Laat eens weten waar jouw voorkeur naar uitgaat.
groet,
Rik
http://www.bythom.com/lensacronyms.htm
Wat aanraders zijn vind ik moeilijk te zeggen omdat ik niet weet wat jij wilt fotograferen. Wat vind jij leuk: architectuur, Natuur, portret macro ??
er zijn zo veel objectieven voor elke situatie en in welhaast elke prijsklasse. De meesten komen goed weg tussen de 18 en 200mm om te beginnen. In dat bereik zijn er verschillende (ook betaalbare) alternatieven. Laat eens weten waar jouw voorkeur naar uitgaat.

groet,
Rik
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Lees eens m'n objectief advies:
Nikon Catalogus
Ik vraag me af of de objectieven die Roelof noemt nu wel een aanrader zijn voor iemand die met een D50 werkt. Beide objectieven zijn voor gevorderde gebruikers. terwijl waarschijnlijk de meeste D50 (ook D40) gebruikers tot de groep beginners behoren.
Het door Roelof aanbevolen statief gaat toch al gauw rond de prijs van een D80 body.
Als je wilt beginnen is er maar een aanrader: de 1,8 50 AFD. Die is ook te gebruiken op een F camera van 38 jaar geleden.
Maar zoom schijnt ook helemaal in te zijn: de 17-80 DX. (Je hebt gelijk: de 18-70 ) Als het kan koop je die als kit, anders is het een objectief dat aanmerkelijk duurder is.
Nikon Catalogus
Ik vraag me af of de objectieven die Roelof noemt nu wel een aanrader zijn voor iemand die met een D50 werkt. Beide objectieven zijn voor gevorderde gebruikers. terwijl waarschijnlijk de meeste D50 (ook D40) gebruikers tot de groep beginners behoren.
Het door Roelof aanbevolen statief gaat toch al gauw rond de prijs van een D80 body.
Als je wilt beginnen is er maar een aanrader: de 1,8 50 AFD. Die is ook te gebruiken op een F camera van 38 jaar geleden.
Maar zoom schijnt ook helemaal in te zijn: de 17-80 DX. (Je hebt gelijk: de 18-70 ) Als het kan koop je die als kit, anders is het een objectief dat aanmerkelijk duurder is.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op ma jul 09 2007 11:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De 18-70mm zal Hans Braakhuis bedoelenHans Braakhuis schreef: Maar zoom schijnt ook helemaal in te zijn: de 17-80 DX.

De 18-70mm doet tweedehands zo'n 200 euro
Voor iedereen die gereageerd heeft; alvast bedankt voor jullie overstelpende hoeveelheid info. Geweldig. Alleen, nou weet ik het helemaal niet meer....!! Maar ik zal jullie iets meer info geven. Ik heb dus een D50 met twee kitlenzen; een 18-55 mm en een 55-200 zoom. Ik ben daar redelijk tevreden over. Ze zijn niet zo lichtsterk, vooral de 55-200 niet, maar ik kan er mee uit de voeten. Maar, ik wil natuurlijk meer (wie niet!) En dus zoek ik een paar goed lenzen, die ik later mee kan nemen naar een wat duurdere Nikon, maar die ik op op de D50 kan gebruiken (en graag wel met alle opties, en niet zoals op de D40, waar ik alles weer handmatig kan gaan doen.) Natuurlijk zet ik de boel ook wel op de hand, maar dan omdat mij dat uitkomt, niet omdat het moet.
Ik ga nu jullie tips verder bekijken; als er nog meer tips zijn, ik hou me aanbevolen. Alvast bedankt!
Ik ga nu jullie tips verder bekijken; als er nog meer tips zijn, ik hou me aanbevolen. Alvast bedankt!

- alfredo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
nikon 80-200 ED 2.8 schuifzoom... een dijk van een lens, AF die 2e hands op marktplaats wordt aangeboden.
Ik heb hem zelf ook 2e hands op MP gekocht voor mijn D50. Een lekkere zware, lichtsterke lens..
Ik heb hem zelf ook 2e hands op MP gekocht voor mijn D50. Een lekkere zware, lichtsterke lens..
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Tsja, als je de 55-200 niet lichtsterk genoeg vindt kom je voor een nikkor al snel uit bij de 70-200/2.8 die Roelof (terecht) aanbeval.
Ik kan zelf de 70-300/4.5-5.6 VR aanbevelen. Niet lichtsterker dan de 55-200, wel VR en scherp glas. Ik gebruik hem zeer regelmatig.
Overigens is mijn verwachting dat alle lenzen die je voor de D50 koopt (inclusief die je nu al hebt) op de duurdere body's nog decennia bruikbaar zullen blijven.
Groeten,
Marnix
Ik kan zelf de 70-300/4.5-5.6 VR aanbevelen. Niet lichtsterker dan de 55-200, wel VR en scherp glas. Ik gebruik hem zeer regelmatig.
Overigens is mijn verwachting dat alle lenzen die je voor de D50 koopt (inclusief die je nu al hebt) op de duurdere body's nog decennia bruikbaar zullen blijven.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Maar ik begrijp in ieder geval dat als ik een lens met een F-vatting neem alles blijft werken.
Mits het af uitvoeringen zijn.
De manueel focus uitvoeringen met Nikon f vatting passen wel, maar kosten je de lichtmeting . MF focus kan natuurlijk altijd en belichting gokken en checken via display is natuurlijk ook een optie.
mvrgr,
Martin
Mgompie kijk eens naar prestaties van de verschillende lenzen en lees reviews. De nikon Catalogus heb je al gekregen van Hans Braakhuis. Kijk daarbuiten ook eens op: (Alleen om het simpel voor jouw te maken
)
http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/d80/index.htm
http://www.pixel-peeper.com/lenses/nikon/
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... tamron2875
succes,
Rik

http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/d80/index.htm
http://www.pixel-peeper.com/lenses/nikon/
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... tamron2875
succes,
Rik