50mm 1.4 niet goed

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Dafir

50mm 1.4 niet goed

Bericht door Dafir » do aug 30 2012 11:28 am

In dit topic (http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=42333) ging het over de chromatische abberatie die me opviel bij mijn nieuwe af-s 50mm 1.4. Ook viel het op dat de foto niet scherp was. Na verder gebruik valt me op dat het me niet lukt om met deze lens echt scherpe fotos te krijgen.
Ik heb net een test gedaan door vanaf statief met dezelfde instellingen (f5.6) dezelfde foto te maken met twee lensen. Als eerste met de 18-300 die ik heb, ingesteld op 50mm. Vervolgens met de 50mm. Eerst standaard en daarna met fijnstelling op -20. Het is overduidelijk te zien dat de 50mm ver onder het niveau van de 18-300 blijft, zelfs na maximale fijnafstelling (op deD7000)

Mijn vraag: Ik mag toch verwachten dat de 50mm, als dedicated lens beter presteert dan de 18-300? Of minstens even goed. Doe ik iets verkeerd of moet ik teruggaan?

Hier de fotos. Ik heb ze wel uitgesneden, maar zoals gezegd vanaf statief op dezelfde wijze met dezelfde instellingen gemaakt.

1: met de 18-300 VR2 op 50mm
Afbeelding

2: met de 50mm zonder fijnafstelling
Afbeelding

3: met de 50mm met fijafstelling op -20. Deze is beter maar nog steeds minder dan foto 1.
Afbeelding

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 50mm 1.4 niet goed

Bericht door JanJacob » do aug 30 2012 11:43 am

Je gevoel klopt. Als je hem kunt inruilen, snel doen.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: Doe ik iets verkeerd

Bericht door gijs sandberg » do aug 30 2012 11:45 am

Beste Dafir,

Heb je iets soortgelijks ook met normale afstanden geprobeerd?
Een 50mm 1.4 wordt niet ontworpen voor dichtbij/macro foto's.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Dafir

Re: Doe ik iets verkeerd

Bericht door Dafir » do aug 30 2012 11:52 am

gijs sandberg schreef:Beste Dafir,

Heb je iets soortgelijks ook met normale afstanden geprobeerd?
Een 50mm 1.4 wordt niet ontworpen voor dichtbij/macro foto's.

Groeten, Gijs
Hij is genomen vanaf normale afstand (ongeveer een meter vanaf statief.) de foto's zijn, om het verschil in de scherpte op detail te laten zien uitgesneden. Maar ook op normaal formaat is steeds erg opvallend dat ik de foto's (zeker bij portretten letterlijk) niet haarscherp krijg op de 50mm en wel op mijn andere lens.

Apenstaartjes
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Apenstaartjes » do aug 30 2012 12:09 pm

Hoi Dafir,

Ik heb ook je foto in je andere topic bekeken, en ik zou ermee teruggaan, de lens is echt niet goed (of je D7000 maar die maakt met de andere lens wel goede foto's) en overleggen met de verkopende partij wat te doen, ik vind het een geval DOA en als je binnen 14 dagen terug gaat naar de winkel is het niet meer dan redelijk om de lens om te ruilen voor een beter exemplaar.

Misschien kun je hem in de winkel testen (vergeet niet je AF fijnafstelling uit te zetten die staat nu volgens jezelf op -20)

Succes en laat even wat weten
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » do aug 30 2012 12:36 pm

Beste Dafir,

Ik zou eens even contact opnemen met het Service Point van Nikon http://www.nikonservice.nl. AF-S objectieven kunnen ze calibreren/justeren. Wellicht zit hierin het probleem. Want dit resultaat is inderdaad bedroevend.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 30 2012 1:06 pm

Ik zou helemaal niet naar het Nikon Servicepunt informeren of er naar toe gaan maar direct bij de winkel de lens omruilen voor een ander exemplaar. Geen gehannes met nieuwe spullen. Je hebt die lens nog geen week, en na één dag kwam het probleem al tevoorschijn. Als het een internetaankoop is kun je zelfs zonder opgaaf van redenen binnen 7 dagen je lens retourneren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » do aug 30 2012 1:07 pm

Als je wilt testen, dan is een bloem op makro stand niet erg geschikt en moeiijk te vergelijken.
Zeker het testen van front/back focus zal slecht gaan.

Dus probeer te testen volgens een van de vele methoden die op het net staan bv, voor front/back focus:

http://www.fotosloep.nl/fotografie-tech ... tment.html" onclick="window.open(this.href);return false;

of

http://www.focustestchart.com/focus21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar er zijn er nog veel meer, je krijgt dan een beter inzicht in wat er fout gaat.

De combinatie toestel/lens kun je goed testen door een krant op te hangen en vanaf statief en camera paralel aan de wand, een beeldvullende opnames te maken (let wel op egale verlichting).

Met het resultaat kun je dan in de clinch gaan met de leverancier

succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Kroontje

Bericht door Kroontje » do aug 30 2012 1:07 pm

jan schreef:Beste Dafir,

Ik zou eens even contact opnemen met het Service Point van Nikon http://www.nikonservice.nl. AF-S objectieven kunnen ze calibreren/justeren. Wellicht zit hierin het probleem. Want dit resultaat is inderdaad bedroevend.
Ik zou eerst naar de verkopende partij gaan ;) En dit objectief omruilen voor een exemplaar die wel goed is.
Dus ter plekke uitproberen.

Ik heb dit zelf ook gehad en vele meer en Nikon Beverwijk kan dit wel goed zetten, maar was daar persoonlijk op dat moment niet te spreken erover.
Eerst niks aan gedaan en naar lang door zeuren ;) bij het ophalen werd hij wel 10 klikken goed gezet.

Groet Kroontje

Kroontje

Bericht door Kroontje » do aug 30 2012 1:08 pm

Léon Obers schreef:Ik zou helemaal niet naar het Nikon Servicepunt informeren of er naar toe gaan maar direct bij de winkel de lens omruilen voor een ander exemplaar. Geen gehannes met nieuwe spullen. Je hebt die lens nog geen week, en na één dag kwam het probleem al tevoorschijn. Als het een internetaankoop is kun je zelfs zonder opgaaf van redenen binnen 7 dagen je lens retourneren.
+ 1 Dat bedoel ik ;)

Kroontje

Dafir

Bericht door Dafir » do aug 30 2012 1:46 pm

Bedankt voor jullie commentaren en adviezen.

Ik heb net even met de zaak gesproken waar ik hem gekocht had. Zonder discussie of gedoe krijg ik vandaag of morgen een ander exemplaar. Ze hoeven mijn 'bewijsvoering' niet eens te zien. Ik ga er van uit dat ik dan wel kan genieten van een lens die naar ik begrepen heb toch erg goed moet zijn. Kan gebeuren en wordt gelukkig goed opgelost zodat ik me gelukkig weer kan gaan bezighouden met het (proberen) mooie plaatjes te schieten in plaats van me druk maken of er iets aan mezelf of mijn toestel mankeert :wink:

Kroontje

Bericht door Kroontje » do aug 30 2012 2:28 pm

Dat is netjes ;)

Neem je camera mee en probeer daar de nieuwe uit.
Even globaal 45 graden op een stukje papier bij f1.4

Groet Kroontje

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » vr aug 31 2012 10:41 am

Dafir schreef:Bedankt voor jullie commentaren en adviezen.

Ik heb net even met de zaak gesproken waar ik hem gekocht had. Zonder discussie of gedoe krijg ik vandaag of morgen een ander exemplaar. Ze hoeven mijn 'bewijsvoering' niet eens te zien. Ik ga er van uit dat ik dan wel kan genieten van een lens die naar ik begrepen heb toch erg goed moet zijn. Kan gebeuren en wordt gelukkig goed opgelost zodat ik me gelukkig weer kan gaan bezighouden met het (proberen) mooie plaatjes te schieten in plaats van me druk maken of er iets aan mezelf of mijn toestel mankeert :wink:
Bij zo'n soepele afhandeling mag je de naam van de zaak ook wel noemen. :)

Dafir

Bericht door Dafir » vr aug 31 2012 9:28 pm

Hasselbox schreef:
Dafir schreef:Bedankt voor jullie commentaren en adviezen.

Bij zo'n soepele afhandeling mag je de naam van de zaak ook wel noemen. :)
O.k. dat verdienen ze ook wel
Het was bij camera.nl. Vooral het filiaal Weena, Rotterdam (naast Centraal Station) is een lief winkeltje met passievol personeel dat deskundigheid en klantgerichtheid laat zien. Ik heb tot nu toe louter goede ervaringen met ze.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za sep 01 2012 8:58 am

Het voormalige Foto Klein Professional.
Topzaak op handige locatie: drie minuten vanaf Rotterdam CS.
Verstand van zaken, servicegericht en groot assortiment.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”