HELP, 70-300 met Teleconverter.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Helifreack

HELP, 70-300 met Teleconverter.

Bericht door Helifreack » ma jul 09 2007 2:33 pm

Hej mensen, kan zijn dat ik niet goed gezocht heb, maar ok. Mijn vraag aan jullie is. Ik heb een 70-300 vr gekocht en zag in het boekje dat ik op deze lens geen teleconverter kan gebruiken, kan iemand mij uitleggen waarom niet?

mvg. Kevin

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » ma jul 09 2007 2:59 pm

Met de TC1.7 gaat het bij mij prima hoor. Je mist een stop en hebt niet het meeste licht meer, maar je kunt er goede foto's mee maken. Ik denk dat Nikon probeert om ons wat duurdere telelenzen van 400mm en meer aan te bieden.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma jul 09 2007 3:56 pm

Beste Limburger,

Het advies van Nikon zal gebaserd zijn op de resulterende lichtsterkte van een combinatie zoomlens+TC.
Als de combinatie de lichtsterkte 5.6 niet haalt, raadt Nikon deze altijd af.

Bovendien: Nikon maakt momenteel alleen TC's voor AF-S lenzen (veelal de dure lichtsterke lenzen).

Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Helifreack

Bericht door Helifreack » ma jul 09 2007 8:40 pm

Dus het kan wel en beinvloed niet de af, noch de stabilisator.?

die stop meer of minder kan ik wel hebben haha,

GdP

Bericht door GdP » ma jul 09 2007 8:52 pm

Het zal de vraag zijn of AF nog werkt op 500mm.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma jul 09 2007 9:31 pm

gijs sandberg schreef:Bovendien: Nikon maakt momenteel alleen TC's voor AF-S lenzen (veelal de dure lichtsterke lenzen).

Groeten, Gijs Sandberg
De 70-300 VR is een AF-S objectief. Het voornaamste dat je gaat missen is een snelle autofocus. Door het lichtverlies in de converter heb je heel veel licht nodig om voldoende contrast te hebben voor de AF.

Daarnaast vermoed ik dat het alghoritme van de VR geen rekening houdt met TC's, dus het effect van de VR (juist nuttig op lange brandpuntsafstanden) zou minder kunnen zijn.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Helifreack

Bericht door Helifreack » ma jul 09 2007 9:36 pm

okej, dan maar een 170-500 ofzo van sigma er bij

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma jul 09 2007 9:41 pm

Of een Nikkor 200-400 :P
Yummie-yummie!

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » ma jul 09 2007 10:04 pm

Helifreack schreef:okej, dan maar een 170-500 ofzo van sigma er bij
Dat zou ik niet doen, die lens is erg traag, koop dan de iets snellere 50-500
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Helifreack

Bericht door Helifreack » di jul 10 2007 10:42 am

okej, maar het nadeel van die prutlenzen, is het gebrek aan stabilisatie op 500 mm.. hoop dat dat in de toekomst gaat veranderen, en nikon mag ook wel met een 500mm zoom komen met VR, want sigma en tamron is tog alttijd minder. 400 is met net wat te min als ik al een 300 mm heb.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jul 10 2007 11:29 am

Paul Demo schreef:Met de TC1.7 gaat het bij mij prima hoor. Je mist een stop en hebt niet het meeste licht meer, maar je kunt er goede foto's mee maken. Ik denk dat Nikon probeert om ons wat duurdere telelenzen van 400mm en meer aan te bieden.
Volgens mij werkt dat niet. Nikon heeft wel AFS converters, maar die werken niet op de meeste AFS objectieven.

Op m'n site staat wel ergens wat wel en niet, maar ga er vanuit dat Gijs ook gelijk heeft.

Elders op deze site een draadje over de 105 AFS VR en TC, veel meer info.

Overigens gaat het waarschijnlijk wel met andere merken, maar dat durf ik niet aan.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di jul 10 2007 1:58 pm

Helifreack schreef:okej, maar het nadeel van die prutlenzen,
Tsja. Dat is een kwestie van definitie. Volgens die van mij zijn dit zeker geen prutlenzen.
Helifreack schreef:is het gebrek aan stabilisatie op 500 mm.. hoop dat dat in de toekomst gaat veranderen, en nikon mag ook wel met een 500mm zoom komen met VR, want sigma en tamron is tog alttijd minder. 400 is met net wat te min als ik al een 300 mm heb.
Ik weet niet of jij ooit een 500mm objectief hebt vastgehouden? Daarmee *wil* je helemaal niet uit de hand schieten. Roelof had vorig jaar in Arnhem zijn Sigma 500mm bij zich en dat ding was gewoon niet te tillen van de hoeveelheid glas die erin zit. Wat je dan nog aan VR hebt ontgaat me volledig.

Daarnaast weet ik niet welk budget je hebt, maar de Nikon 500mm doet momenteel ongeveer € 7.500. Als je daar VR bij doet kom rond de € 8.000 uit. Maar dan heb je ook wat....

Groeten,
Marnix

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di jul 10 2007 4:57 pm

Ik weet niet of jij ooit een 500mm objectief hebt vastgehouden? Daarmee *wil* je helemaal niet uit de hand schieten. Roelof had vorig jaar in Arnhem zijn Sigma 500mm bij zich en dat ding was gewoon niet te tillen van de hoeveelheid glas die erin zit. Wat je dan nog aan VR hebt ontgaat me volledig.
Kleine correctie. Dat was een 300-800 mm zoomlens van Sigma en dit jaar in Arnhem. Je andere uitspraken over die lens kloppen wel. ;-)

Met mijn 500mm spiegellens (die ik pas overgenomen heb samen met een FE) valt het onder goede omstandigheden wel uit de hand te fotograferen. Maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat Nikon een spiegellens met VR gaat maken. ;-)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di jul 10 2007 9:46 pm

Sorry Roelof,
Ik meen mij te herinneren dat er wel degelijk iemand een 500mm kanon bij zich had, maar jij was het dus niet.

Helifreack

Bericht door Helifreack » wo jul 11 2007 8:54 pm

300-800 ook leuk, krijg je daar steady shots mee als je op 800 mm zit? en dan met name dingen die snel bewegen?

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”