Probleemje met transfer

Discussies over fotobewerking en archivering
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Probleemje met transfer

Bericht door André » za sep 01 2012 12:40 pm

Heren en dames,

Ik ben deze week begonnen met het overzetten van mijn foto's via Nikon transfer en als viewer gebruik ik nu NX Vieuw. Voorheen deed ik het anders. Ik maakte handmatig een map aan, en in die map 2 submappen. Een voor de JPG variant en een voor de NEF variant (ik fotografeer altijd in NEF+JPG). Maar omdat de D800 veel grotere bestadnden maakt ben ik deze week begonnen met alleen in NEF.

Het importeren met transfer gaat prima, het bekijken van de onbewerkte NEF in NX Vieuw ook, maar zodra ik kies voor openen met, en vervolgens NX Caputre opstart, zie ik tot mijn grote verbazing dat de foto reeds is verkleind naar 1632 x 1080 en dat is natuurlijk niet de bedoeling. In NX Vieuw geeft hij ook al aan dat de foto 1632 x 1080 is, terwijl de foto toch echt ruim 7000 pixels breed is.

Ik heb al diverse instellingen nagelopen en het zal ongetwijfeld ergens een vinkje zijn of, maar ik zie het niet.

Iemand die mij kan helpen ????
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

george013

Re: Probleemje met transfer

Bericht door george013 » za sep 01 2012 12:47 pm

Controleer de maten op de schijf zelf, met de verkenner.
George

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za sep 01 2012 1:09 pm

Als ik de info van de foto in de viewer bekijk (Mac info) dan is het formaat correct en als ik vanuit de verkenner de foto open met capture is het formaat ook goed.
Het lijkt er dus echt op dat transfer de foto's al verkleind naar 1632 x 1080
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

george013

Bericht door george013 » za sep 01 2012 1:19 pm

Iets duidelijker.
Wat is goed en waar kijk je op?. Op schijf of op je kaart? Als transfer de maten zou aanpassen, dan zou je op schijf de kleine, dus foute, maten moeten zien en een verschil tussen de maten op de kaart en de schijf. Er van uitgaande dat je in de camera RAW of groot wegschrijft.
George

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za sep 01 2012 1:34 pm

Ik heb nog even goed gekeken.

Op de kaart staat bij info keurig het juiste formaat (7360 x 4912). (Ik bedoel dus de kaart waar de camera de foto's op heeft weggeschreven)
Als ik de foto's handmatig kopieer naar een map op mijn harde schijf blijft alle info correct, en open ik vandaar uit in caputre de foto is het formaat ook nog steeds 7360 x 4912, en kan ik dus ook van een veel kleiner deel een uitsnede maken die een aanvaardbaar formaat heeft.
Maar als ik in de map kijk waar transfer ze heeft neergezet (Een andere map dus, als de map waar ik ze handmatig naar toe heb gekopieerd) dan is de formaat info 0 x 0 maar het bestandsformaat is wel gelijk gebleven. (Ongeveer 39 mB) Het lijkt er dus op dat er iets mis gaat met transfer, want na de importactie is de formaat info verdwenen en maakt hij er in view of capture 1632 x 1080 van.

Schiet mij maar lek !!!!!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za sep 01 2012 1:43 pm

Je hebt de laatste versie van View NX geïnstalleerd staan (en dus ook de laatste Transfer)?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za sep 01 2012 1:45 pm

Geen idee, ga ik nu even bekijken. bedankt voor de tip.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za sep 01 2012 1:48 pm

Beide geven versie 2.1.1 aan, maar als ik laat kijken of er een update is geeft hij aan dat er geen update informatie beschikbaar is.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za sep 01 2012 2:17 pm

Ik maak een diepe buiging voor Patrick, een update naar versie 2.5 lijkt het probleem te hebben opgelost. Maar nu een nieuw probleem. De foto's die ik gisteren heb overgezet met transfer kan ik niet nogmaals opnieuw overzetten want transfer wil ze blijkbaar niet voor een 2e keer importeren. Grrrrrrrrrrrr

george013

Bericht door george013 » za sep 01 2012 2:21 pm

Formaatinfo is dacht ik niet belangrijk, net zoals de DPI.
Maar als ik in de map kijk waar transfer ze heeft neergezet (Een andere map dus, als de map waar ik ze handmatig naar toe heb gekopieerd) dan is de formaat info 0 x 0 maar het bestandsformaat is wel gelijk gebleven. (Ongeveer 39 mB) Het lijkt er dus op dat er iets mis gaat met transfer, want na de importactie is de formaat info verdwenen en maakt hij er in view of capture 1632 x 1080 van.
Hebben we het over NEF of over JPG?
Als de bestandsgrootte hetzelfde is gebleven, dan zijn de maten ook hetzelfde, ongeacht de info.
Als je in Capture de foto laadt en op ware grootte bekijkt, moet je de volledige foto op 100% zien.

George

Edit.
Er is al gereageerd. Als de bestandgrootte goed is, dan is de foto ook goed.

George

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za sep 01 2012 2:30 pm

Nee george, dat is het rare, de foto is in view echt verkleind naar 1632 x 1080

Maar de update naar 2.5 heeft het probleem opgelost, en ik nu zet hij de foto's wel goed over met transfer. (Even alleen nieuwe bestanden importeren op uit gezet en ik de foute foto's opnieuw importeren)

Dank allen voor jullie hulp.

george013

Bericht door george013 » za sep 01 2012 2:34 pm

Dan kan de bestandsgrootte niet hetzelfde zijn.
George

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » za sep 01 2012 2:36 pm

André schreef:Heren en dames,

Ik ben deze week begonnen met het overzetten van mijn foto's via Nikon transfer en als viewer gebruik ik nu NX Vieuw. Voorheen deed ik het anders. Ik maakte handmatig een map aan, en in die map 2 submappen. Een voor de JPG variant en een voor de NEF variant (ik fotografeer altijd in NEF+JPG). Maar omdat de D800 veel grotere bestadnden maakt ben ik deze week begonnen met alleen in NEF.

Het importeren met transfer gaat prima, het bekijken van de onbewerkte NEF in NX Vieuw ook, maar zodra ik kies voor openen met, en vervolgens NX Caputre opstart, zie ik tot mijn grote verbazing dat de foto reeds is verkleind naar 1632 x 1080 en dat is natuurlijk niet de bedoeling. In NX Vieuw geeft hij ook al aan dat de foto 1632 x 1080 is, terwijl de foto toch echt ruim 7000 pixels breed is.

Ik heb al diverse instellingen nagelopen en het zal ongetwijfeld ergens een vinkje zijn of, maar ik zie het niet.

Is dat en losse transfer app? Want die moet je volgens mij niet gebruiken met de D800. Bij mij heeft die al mijn bestanden gesloopt. Bij mijn weten moet je de in ViewNX2 ingebouwde transfer-app gebruiken...

Jaap

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za sep 01 2012 2:46 pm

André schreef:Ik maak een diepe buiging voor Patrick
Denk je wel aan je rug? :D

Even een keer met de hand kopiëren en eventueel bestanden hernoemen met View NX.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za sep 01 2012 2:53 pm

Hoi Jaap,

Ik gebruik de bij view meegeleverde transfer. Ik heb nu view geupdate naar 2.5 en ook transfer is gelijk (automatisch) opgewaardeerd naar 2.5

Alle problemen zijn opgelost.

Jaap_van_Ekris schreef:
André schreef:Heren en dames,

Is dat en losse transfer app? Want die moet je volgens mij niet gebruiken met de D800. Bij mij heeft die al mijn bestanden gesloopt. Bij mijn weten moet je de in ViewNX2 ingebouwde transfer-app gebruiken...

Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”