Hallo,
Ik heb net een D5100 gekocht en heb bij het fotograferen van gebouwen met sterke schaduwen gemerkt het toestel een andere belichting kiest als je via de "gewone" zoeker kijkt of via het schermpje via live view. In ieder geval deed 'ie dit in de P-stand (die gebruik ik het meest).
Ik heb nog geen tijd gehad om het precies na te gaan, moet zelfs mijn koffer nog uitpakken, maar de schaduwen waren minder donker bij gebruik in de Live-View stand (zonder dat het zonbeschenen deel van het gebouw er overbelicht uitkwam, voor zover ik op de LCD kon zien tenminste)
Weet iemand hoe en of waarom dit zo komt?
Heeft het met Active D-lightning te maken? (Deze had ik aan)
Rik
Verschillende belichting via verschillende zoekers
- Rik Rollinga
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Verschillende belichting via verschillende zoekers
Als het niet echt hoeft.
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Verschillende belichting via verschillende zoekers
Beste Rik,
Het kan zijn dat de lichtmeting beinvloed wordt door licht dat van achteren de zoeker in komt.
Bij twijfel moet je het oculair afdekken.
Groeten, Gijs
Het kan zijn dat de lichtmeting beinvloed wordt door licht dat van achteren de zoeker in komt.
Bij twijfel moet je het oculair afdekken.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Zou het kunnen zijn dat er in Live vieuw een andere meetmethode wordt gebruikt?
Staat vast ergens in de manual.
Staat vast ergens in de manual.

- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Misschien staat hier je antwoord in
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =live+view" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Live_preview" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =live+view" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Live_preview" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- Rik Rollinga
- Forumlid
Bedankt!
Uit de link maak ik op dat het toestel een andere lichtmeetsensor gebruikt in liveview (lijkt me logisch want de spiegel is opgeklapt). Al wordt er niet gezegd hoe anders, lijkt het me dat je deze andere sensor gebruikt in het geval van videoopnames.
In de matig tot slechte handleiding staat overigens alleen dat het toestel zijn best doet om de foto eruit te laten zien zoals op het scherm als je in LiveView fotografeert, die heb ik inmiddels al zelfs achterstevoren gelezen...
Echter, uit dezelfde link naar de andere forum berichten maak ik op dat het toestel de spiegel eventjes neerklapt als je een foto in liveview maakt (je verliest dan tijdelijk je liveview) om het even allemaal met de betere sensor te meten, vervolgens op en neer klapt voor de foto en daarna weer terug omhoog omdat je liveview had aanstaan (die vier klappen zijn ook hoorbaar, tak... ..klatak ...klak).
Als dit inderdaad zo is (in de link bevestigd door nikon), zie ik geen reden waarom het toestel een andere belichting zou moeten kiezen in LiveView dan in normal view (dial in P-mode).
(In beide had ik matrix meting aan staan als ik het me goed herinner, maar ik zal dit nog eens nagaan)
Uit de link maak ik op dat het toestel een andere lichtmeetsensor gebruikt in liveview (lijkt me logisch want de spiegel is opgeklapt). Al wordt er niet gezegd hoe anders, lijkt het me dat je deze andere sensor gebruikt in het geval van videoopnames.
In de matig tot slechte handleiding staat overigens alleen dat het toestel zijn best doet om de foto eruit te laten zien zoals op het scherm als je in LiveView fotografeert, die heb ik inmiddels al zelfs achterstevoren gelezen...
Echter, uit dezelfde link naar de andere forum berichten maak ik op dat het toestel de spiegel eventjes neerklapt als je een foto in liveview maakt (je verliest dan tijdelijk je liveview) om het even allemaal met de betere sensor te meten, vervolgens op en neer klapt voor de foto en daarna weer terug omhoog omdat je liveview had aanstaan (die vier klappen zijn ook hoorbaar, tak... ..klatak ...klak).
Als dit inderdaad zo is (in de link bevestigd door nikon), zie ik geen reden waarom het toestel een andere belichting zou moeten kiezen in LiveView dan in normal view (dial in P-mode).
(In beide had ik matrix meting aan staan als ik het me goed herinner, maar ik zal dit nog eens nagaan)
Als het niet echt hoeft.
De meting gebeurd door de spiegel van de camera heen die deels op die plaatsen halfdoorlatend is.
Dat gebeurd al heeeel erg lang zo. Als je spiegel is opgeklapt werkt dat dus niet. Dan heb je dus een 2e meetmethode nodig die echter anders werkt en in P fabrieksinstellingen andere prioriteiten stelt.
Ergo, in live vieuw heb je een andere licht meting en scherpstelling. Daarom is het verschil er dat je hebt geconstateerd.
Als je het tot in de laatste detaills wilt weten zul je bij de technici van Nikon zelf moeten zijn. En dat verklappen ze niet.
Dat gebeurd al heeeel erg lang zo. Als je spiegel is opgeklapt werkt dat dus niet. Dan heb je dus een 2e meetmethode nodig die echter anders werkt en in P fabrieksinstellingen andere prioriteiten stelt.
Ergo, in live vieuw heb je een andere licht meting en scherpstelling. Daarom is het verschil er dat je hebt geconstateerd.
Als je het tot in de laatste detaills wilt weten zul je bij de technici van Nikon zelf moeten zijn. En dat verklappen ze niet.

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat geldt alleen voor de AF fase detectie scherpstelling, niet voor de lichtmeting.Tuihanti schreef:De meting gebeurd door de spiegel van de camera heen die deels op die plaatsen halfdoorlatend is.
Lichtmeting gebeurd door een RGB-sensor ter hoogte van het pentaprisma. De spiegel moet daarvoor neergeklapt zijn. Mogelijke verschillen in belichting kunnen komen door strooilicht wat in het oculair valt als je niet door de zoeker kijkt, zoals eerder in de draad aangehaald. De meer professionele cameramodellen hebben een ingebouwd afsluitbaar oculair, wat met een knopje is dicht te klappen. De consumer modellen camera's een los plastic kapje wat je over het oculair kunt schuiven.
AutoFocus kan volgens twee methoden. Via de half doorlaatbare hoofdspiegel en een hulpspiegeltje naar een module in de bodem van de camera. Of via contrastmeting op de beeldsensor zelf bij gebruik van LiveView.
Om te zien of er verschillende settings zijn gebruikt zoals Active D-Lighting, plaats eens wat foto's met de EXIF-gegevens nog intact in het bestand.
Hier een schematisch voorstelling waar bij een Nikon F5 een 1005 pixel RGB CCD lichtmeetmodule zit, en de indeling van de RGB pixels:
Bron + meer uitgebreide info: http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... /metering/" onclick="window.open(this.href);return false;

In onderstaande D800 afbeelding is duidelijker te zien waar je een vergelijkbare RGB lichtmeetmodule kunt vinden. Dat grotere onderdeel boven het oculair van de zoeker:
Hieronder de 1005 pixel RGB lichtmeet sensor die gebruikt wordt in de hierboven aangehaalde F5, maar ook in de D300, D3, D700
De D800 camera gebruikt nu zelfs een 91.000 pixel RGB sensor voor lichtmeting, witbalans en onderwerp detectie.
De Nikon D5100 gebruikt een meer eenvoudige 420-pixel RGB lichtmeet sensor. Bron: http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d5 ... ures04.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vriendelijke groet, Léon Obers
- Rik Rollinga
- Forumlid
Bedankt voor de uitvoerige uitleg. Dat kapje voor het oculair kreeg ik er inderdaad bij, maar daar ik de meeste foto's gewoon via de zoeker maak, heb ik dat er niet op zitten (meenemen in je zak en erop schuiven als je 's een keertje in liveview wat maakt, vin' ik te veel moeite. Volgende keer zal ik mijn vinger op de zoeker houden als ik in LiveView iets schiet. (D-Lighting stond aan inderdaad, ik zal de foto's eens opzoeken om de EXIFs te bekijken, als ik ze nog heb...)
Als het niet echt hoeft.