tijdelijke bestanden map vol meld Capture NX2

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
HeYokah
Forumlid
Forumlid

tijdelijke bestanden map vol meld Capture NX2

Bericht door HeYokah » ma sep 03 2012 10:13 pm

Hallo allemaal,.
Ik loop dat laatste tijd ,..en steeds sneller,.. in windows 7 tegen dit probleem op.
Ben ik een foto aan het bewerken in capture NX2,..krijg ik de melding

" Het station dat de map voor tijdelijke bestanden bevat ,.is bijna vol.
Voor maximale prestaties maakt u ruimte vrij op dit station of verplaats u de map voor tijdelijke bestanden naar een station met meer vrije ruimte"..

Maak ik de map leek ,..waar wel 248 KB in zit, :frown: .. helpt niet,..
cache uitgezet,... helpt niet
Ik weet het niet meer,.. iemand anders wel???

Hoor het graag Yoka

Franklin
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: tijdelijke bestanden map vol meld Capture NX2

Bericht door Franklin » ma sep 03 2012 10:21 pm

Yoka,

De mededeling dat het "station" bijna vol is heeft in principe niets te maken met de map waar je in werkt.
Ook als je die map leeg maakt dan kan het zijn dat de harde schijf (dat wordt met station bedoeld) bijna vol is.

Controleer dit als volgt:

Ga naar de windows verkenner (op toetsenbord het linker windows vlaggetje en tegelijkertijd de "E" intoetsen)
Klik met de rechter muis toets de betreffende schijf aan en klik op eigenschappen.
Je kunt dan zien hoe "vol" de schijf (het station) is.

Als deze meer dan 80% vol is, wordt het tijd voor een andere of tweede harde schijf.

Succes.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma sep 03 2012 10:49 pm

Tijd voor een CCleaner opruimactie!
http://www.piriform.com/CCLEANER" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 04 2012 12:01 am

De folder met die bestanden hoeft niet veel te bevatten om bijna vol te zijn. Het staat immers op een schijf (partitie is correcter) met andere dingen. Als de schijf waar het nu staat erg vaak vol loopt, kan je wellicht beter een andere schijf kiezen voor de bestanden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di sep 04 2012 7:11 am

Simpelweg je tijdelijke bestanden maar op een andere (grotere) partitie zetten, is niet de oplossing van het probleem.
Dat is meer in de trant van "ik heb al dagen hoofdpijn, waar kan ik een grootverpakking aspirientjes voordelig scoren?" :wink:

Het gaat er om, wat is er nou precies vol? En waarom?
Is de C: partitie misschien wel veel te krap? Zijn de temporary files nooit opgeruimd? Staan er nog heel veel log files op? Browser caches ooit geleegd? Restanten van dump/crash files? Veels te groot hyberfil.sys bestand? Bepaalde programma's die hun tijdelijke zooi niet opgeruimd hebben? Documents directory die uit de klauwen begint te lopen? Recycle Bin die niet gelimiteerd is? System Restore opties die ongebreideld groeien?
Kortom, eerst op zoek gaan naar de oorzaak, dan (de juiste) maatregelen nemen... :!:

HeYokah
Forumlid
Forumlid

Bericht door HeYokah » do sep 06 2012 12:00 pm

Het gaat er om, wat is er nou precies vol? En waarom?
Is de C: partitie misschien wel veel te krap? Zijn de temporary files nooit opgeruimd? Staan er nog heel veel log files op? Browser caches ooit geleegd? Restanten van dump/crash files? Veels te groot hyberfil.sys bestand? Bepaalde programma's die hun tijdelijke zooi niet opgeruimd hebben? Documents directory die uit de klauwen begint te lopen? Recycle Bin die niet gelimiteerd is? System Restore opties die ongebreideld groeien?
Kortom, eerst op zoek gaan naar de oorzaak, dan (de juiste) maatregelen nemen... :!:

C partiti,. 85% vrij
tempory files ,. worden steeds opgeruimd
logfiles 16 mb
browser cache .. leeg
document directory,.. niet dat ik kan zien
recycle bin ...leeg
system restore,. staan paar documentjes in

geheugen OS (C ).- -gebruikt 203 GB,. ruimte over 1.35 TB
comp heeft maar 1 geheugen,.. alleen een C
staat onder "Computer" nog wel een cd- station (I) Web partner
met capaciteit van 9,16 mb ,.en die is vol,....

mijn kennis stopt hier weer ,...

fijn dat jullie meedenken,... Dank daarvoor,...

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » do sep 06 2012 1:08 pm

Hoi,

Zit dat van je pc eens te lezen.
Wil je dus wel een hele goede tip geven.
Weet je iemand die veel van een pc afweet?
Zoja, laat die je dan helpen om eerst wat op je pc te veranderen.
Natuurlijk dan wel eerst, wat je wil bewaren overzetten op een externe HD, je favorieten kan je dus met hulp van een RAR bestand ook bewaren en overzetten.
Dan je besturing opnieuw erop zetten, maar dan eerst die Interne HD gaan delen in Partitieties.
Bijvoorbeeld C; 150 GB en van de rest kan je ook nog wat delen in Partitieties.
Sorry, je neem nu een heel groot risico, want krijg je nu een crash dan ben je alles kwijt.
Ga je programma's downloaden van Internet, zoals wat van Nikon, fotobewerkingsprogramma's en dergelijke en nog veel meer, plaats die dan in een map op een andere schijf, dus NIET op < C > waar je besturing sta.
Oja, programma's die je op een andere schijf heb geplaatst, die je ga installeren komen vanzelf op de < C > schijf te staan.
Heb je een desktop, koop dan nog een grote HD van zeg maar 2 TB erbij en zet hem in je pc, opslagruimte is nooit weg.
Hopelijk doe je met de tips van mij er wat mee.
Verders veel suc6.

Groetjes,
Casanova56.

midge
Forumlid
Forumlid

Bericht door midge » do sep 06 2012 1:16 pm

Hoi,
dezelfde melding komt bij mij ook af en toe naar voren, was hier het verhaal over het aanmaken van een RAM schijf niet van toepassing?
Het heeft een keertje in het NCN magazine gestaan, maar ik weet niet meer van de hoed en de rand ervan en of het een oplossing kan zijn voor het probleem wat de melding veroorzaakt.

Midge

HeYokah
Forumlid
Forumlid

Bericht door HeYokah » do sep 06 2012 3:43 pm

Zit dat van je pc eens te lezen.
Wil je dus wel een hele goede tip geven.
Weet je iemand die veel van een pc afweet?
Zoja, laat die je dan helpen om eerst wat op je pc te veranderen.

Groetjes,
Casanova56.[/quote]

thanks Casenova,. ik erken idd dit probleem,.. heb deze computer nog niet erg lang,.. maar ,..tot mijn verdriet ,.. ook niet meer diegene die me daar bij kon helpen.
Inmiddels,. .heb ik een beetje verstand van een comp,.. maar niet voldoende en durf er niet tevee lin te sleutelen,.. ehh,. .bijna niet dus!!

Is er iemand in de buurt van Assen,..die me zou willen/ kunnen helpen,...

ik woon in een bos,. .kan je aan mn foto's ook wel zien,. en heb eigenlijk dringend iemand nodig die me hiermee kan steunen,
ik hou van fotootjes maken ,..bewerken,... dit gedeelte ben ik beetje struisvogel omdat ik niet goed weet wat te doen!!!

weet wat te doen!!!

Mijn tegenprestatie is 1 of meerdere volledige behandeling van je lichaam met Shiatsu om met name je rugpijn, schouder en nek pijn weg te werken,... zie http://www.heksenkruid.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik woon vlak onder Assen ,.. enne laat je niet misleiden door dat heksenkruid adres :roll:
groetjes Yoka

Mijn tegenprestatie is 1 of meerdere volledige behandeling van je lichaam met Shiatsu om met name je rugpijn, schouder en nek pijn weg te werken,... zie http://www.heksenkruid.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik woon vlak onder Assen ,.. enne laat je niet misleiden door dat heksenkruid adrea :roll:
groetjes Yoka
Laatst gewijzigd door HeYokah op do sep 06 2012 4:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 06 2012 4:43 pm

Een en ander kan afhankelijk zijn van de instellingen onder "Voorkeuren" ----> "Cache-instellingen"
- Klik binnen Capture op F1, als helpfunctie.
- Bij de functie zoeken vul je in "Cache"
- Open onder zoekresultaten "Cache-instellingen"

Lees aandachtig de punten rechts hoe en wat er gebruikt wordt. Met name indien je bij voorkeuren een beperking hebt ingesteld voor "Cachegrootte beperken" kan dat resulteren in waarschuwingsschermpjes dat de cache bijna vol is, indien die cache niet meer binnen die beperkt ingestelde ruimte past. Hoe groot je harddisk en totaal vrije ruimte op die harddisk feitelijk ook is.

Met veel bestanden en serieverwerking kan die cache behoorlijk vol lopen, tot vele vele Gigabytes aan werkruimte (ik heb wel eens meegemaakt tot 60 Gb). Het is dus zaak de cache ook geregeld leeg te maken. Desnoods handmatig naar de cache directory's gaan die je bij voorkeuren hebt ingesteld, en de mapjes volledig leegmaken (leegmaken nadat je de Capture software hebt afgesloten).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do sep 06 2012 4:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

HeYokah
Forumlid
Forumlid

Bericht door HeYokah » do sep 06 2012 4:46 pm

Leon,. dank voor je tip,.. de cache maak ik regelmatig leeg,. .heb het nu zelfs uitgezet,..

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 06 2012 4:50 pm

Ik zou zeggen, met zoveel vrije ruimte op je harddisk, indien "Cachegrootte beperken" is aangevinkt bij voorkeuren, vink die dan uit.
Vriendelijke groet, Léon Obers

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do sep 06 2012 6:36 pm

En (tip) download CCleaner eens, en laat die het opruim- en opschoonwerk op je PC voor je doen! :idea:

HeYokah
Forumlid
Forumlid

Bericht door HeYokah » vr sep 07 2012 10:14 am

dank voor jullie meedenken,....
heb inmiddels via Facebook een,. eigenlijk goede bekende, bereidt gevonden om de boel op poten te zetten,.. want idd als de boel crasht ben ik helemaal de pineut.
Hij kan dus de boel in diverse partikels zetten,. opschonen en me laten zien hoe en wat en waar,....
Nogmaals dank voor jullie hulp
groetjes Yoka

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » vr sep 07 2012 10:53 am

HeYokah schreef:dank voor jullie meedenken,....
heb inmiddels via Facebook een,. eigenlijk goede bekende, bereidt gevonden om de boel op poten te zetten,.. want idd als de boel crasht ben ik helemaal de pineut.
Hij kan dus de boel in diverse partikels zetten,. opschonen en me laten zien hoe en wat en waar,....
Nogmaals dank voor jullie hulp
groetjes Yoka
Hoi,

Geef je wel ff een tip.
Lees dan ook ff door wat ik eerder heb geschreven en plaats dan ook programma's die je download ook op een andere schijf.
Uiteraard geld dit ook als je een Update van een programma kan opslaan.
Verders veel suc6.

Groetjes,
Casanova56.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”