vraagje over lens

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
remco verhoeven

vraagje over lens

Bericht door remco verhoeven » wo sep 05 2012 9:19 am

eerst zal ik me even voorstellen.
ik ben remco verhoeven. 27 jaar
woon in sas van gent
ik ben nu zo twee jaar bezig met een digitale spiegel reflex (natuurlijk een nikon)

mijn vraag:
ik bezit een nikon lens, dx swm ed if aspherical 67
nu heb ik al een paar keer gehad dat mensen vragen wat wil je voor die lens hebben. ik zeg iedere keer ik die die lens niet weg omdat ik veel te mooie foto's maak er mee.
zelfs in foto zaak hier toen ik hem binnen bracht voor cleaning zij ie wow leuk lensje

nu mijn vraag is deze lens nou zo speciaal
wand voor mij is het gewoon een goede lens niet meer en niet minder

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: vraagje over lens

Bericht door Arthur Mol » wo sep 05 2012 9:24 am

Beetje onduidelijke info, kan je een foto plaatsen met een zichtbaar type plaatje? Hoeveel mm, welk max diafragma?

67 is de maat in mm van de diameter van de voorzijde neem ik aan.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo sep 05 2012 9:36 am

Je hebt netjes alle info aan de onderkant van de lens er neergezet maar juist de info aan de bovenkant is voor ons handig om te weten. Hoeveel mm is de lens. Of bij zoomlens van hoeveel tot hoeveel...?
67mm is de filtermaat idd arthur

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo sep 05 2012 9:40 am

Nikon 18-70 of Nikon 18-135? Die hebben een filtermaat van 67 mm.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » wo sep 05 2012 9:44 am

16-85 ook.. Dat zou dan deze moeten zijn

Afbeelding
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

remco verhoeven

Bericht door remco verhoeven » wo sep 05 2012 9:51 am

sorry voor de te weinig info

http://www.nikonusa.com/Nikon-Products/ ... IF-ED.html" onclick="window.open(this.href);return false;

die lens is het

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo sep 05 2012 10:08 am

Remco, de Nikkor 18-70mm is een prima standaardzoom - ik gebruik hem nog steeds regelmatig met goede resultaten - maar niets bijzonders.
Hij is wel uit produktie maar in een aantal winkels nog nieuw te krijgen en volop tweedehands op marktplaats beschikbaar voor schappelijke prijzen.
Dus die extra belangstelling is een beetje vreemd en ik zou lekker doorfotograferen met deze 18-70 tenzij ze hoge bedragen gaan bieden.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo sep 05 2012 10:11 am

Niets speciaal aan dit objectief, maar een prima standaardobjectief op een DX camera. Hij wordt soms als vervanging gebruikt voor de 18-55 mm kitlens. In de praktijk kiest men echter als vervanging voor die kitlens vaker voor de 16-85 of de duurdere lichtsterke 17-55 van Nikon of de Tamron 17-50.
De laatste twee zijn mooi lichtsterk (2.8 over het hele bereik)
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

remco verhoeven

Bericht door remco verhoeven » wo sep 05 2012 10:27 am

bedank voor jullie reactie

ik had zelf al een vermoeden dat er niks speciaals aan was
ik zal in het vervolg is vragen waarom die gene hem wil hebben

met vriendelijke groeten remco

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo sep 05 2012 10:43 am

Misschien zegt dat iets over de winkel?? :)
Het is niet de standaard plastiek kitlens zoals een de 18-55....

Maar wel een prima lens, heb er in het begin ook mee geschoten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo sep 05 2012 10:50 am

remco verhoeven schreef: nu mijn vraag is deze lens nou zo speciaal
wand voor mij is het gewoon een goede lens niet meer en niet minder
.....
sorry voor de te weinig info
http://www.nikonusa.com/Nikon-Products/ ... IF-ED.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is gewoon een heel aardige lens, niet meer en niet minder. Het model wordt dacht ik niet meer gemaakt of nieuw verkocht. Misschien dat mensen om die reden een bepaalde nostalgie hebben met die lens. Hoewel de lens op zichzelf weinig nostalgische waarde heeft, daar is die lens te jong voor.

Zie bijv. wat de lens presteert bij een test op photozone.de: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... est-report" onclick="window.open(this.href);return false;
Tegenover een 16-85mm die er wellicht later voor in de plaats is gekomen: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... 685_3556vr" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 05 2012 1:16 pm

Ik durf wel te zeggen dat dit de beste kitlens ooit is. In ieder geval wat betreft bouw. Het was de lens die je in de kit met een D70 of D70s kocht. Een veel mooier gebouwd objectief dan de 18-55's, de 18-135 of 18-105 VR. Optisch gezien was het toen niet slecht, maar er zijn duidelijk betere alternatieven nu.

Wat vooral opvalt is de metalen mount en er zit een hele goede AFS-motor in. Een veel sterkere dan de andere hierboven genoemde objectieven.

Een nadeel; vele exemplaren lopen na verloop van tijd vast; ze willen niet meer zoomen. Ik heb twee van dat soort exemplaren thuis liggen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 05 2012 1:39 pm

Patrick schreef:Ik durf wel te zeggen dat dit de beste kitlens ooit is. In ieder geval wat betreft bouw.
...........
Een nadeel; vele exemplaren lopen na verloop van tijd vast; ze willen niet meer zoomen. Ik heb twee van dat soort exemplaren thuis liggen.
Dat is dan in tegenspraak dat de bouw ervan zo goed is.
Verder noem je juist niet de 16-85mm, waarvan ik denk dat het qua bouw weinig uitmaakt met de 18-70mm en het beste te vergelijken is met de 17-70mm. Met dien verstande dat ik geen berichten tegenkom over vergelijkbare problemen die de 18-70mm juist wel kenmerkten.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 05 2012 2:26 pm

Klopt. Maar de 16-85 VR is geen kitlens volgens mij. Strikt genomen. Volgens mij maakt Nikon geen kits met een 16-85 VR in het pakketje.

Ik ben het overigens met je eens dat de 18-70 het meest lijkt op de 16-85 VR. Veel meer dan op de 18-105 VR in ieder geval.

Tja, dat euvel met de vastlopers. Het is het enige nadeel dat ik ken wat betreft de bouw. Het objectief werkt snel en makkelijk. Alles zit op de goede plek en zo. je hebt een bruikbare scherpstelring en zo. Gewoon een fijn objectief.

Een collega van me heeft 'm trouwens eerst aangehouden toen hij een D7000 kocht. Dat was een teleurstelling. Nu heeft hij een 17-55 f2/8 en het verschil is echt ongelooflijk. Scherpte, kleuren, contrast, alles.

Wat mij betreft is een 18-70 een fijn objectief op wat oudere bodies. Op de nieuwe bodies zou je eigenlijk wat beters moeten kopen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 05 2012 2:42 pm

Patrick schreef:Klopt. Maar de 16-85 VR is geen kitlens volgens mij. Strikt genomen. Volgens mij maakt Nikon geen kits met een 16-85 VR in het pakketje.
Strikt genomen maakt Nikon helemaal geen kits, dat doen leveranciers. Daar wordt die 16-85mm wel degelijk meegenomen.
http://www.digicamshop.nl/product/61006 ... r-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.digicamshop.nl/product/11171 ... r-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://videoholland.nl/nikon-d300s.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tweakers.net/pricewatch/222260/n ... ed-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”