Vuurvlinder met tegenlicht.

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » do sep 06 2012 11:41 pm

Hoelang duurt het nog voordat de vlinders ons weer verlaten of hun winterplekje opzoeken ?!
Niet lang meer dat kan ik je voorspellen.
Een paar weken en dan is het afgelopen voor dit seizoen.
Nog gauw even geprofiteerd van enkele mooie nazomerse dagen, en de vlinders.
Vanavond op pad gegaan met statief, draadontspanner, D7000 met de Tamron 90 mm en een tussenring van 30 mm.
En de kennis van waar de vlinders zitten en hoe laat ze ongeveer gaan rusten.
Deze kleine vuurvlinder zat er mooi bij.
Gelukkig wat hoog boven de andere stengels en met op de achtergrond de ondergaande zon.
Het feit dat ik de vlinder in zijn totaal scherp wilde hebben op de zijkant, zorgde ervoor dat de zon niet pal achter hem stond, maar nog wel in beeld met een aardige close-up van de vlinder.
Exif Manual-mode, 1/100 F11 ISO 100.
Handmatig scherpgesteld ivm de afwezigheid van contacten op de tussenring.
Deze foto was tevens een test voor het gebruik van de tussenring.
Dankzij een tip van Leon, kon ik met de tamron en tussenring goed scherpstellen.
Gisterenavond zat ik er nog mee te worstelen.
De foto.

Afbeelding

Vrgr
Tiny

Rinus

Re: Vuurvlinder met tegenlicht.

Bericht door Rinus » vr sep 07 2012 10:05 am

Ik vind het een hele mooie, maar vooral aparte foto!
Naar mijn mening helemaal top!

Michael

Bericht door Michael » vr sep 07 2012 10:10 am

Hele mooie foto en zeker apart.
Hij is ook aan het genieten van de ondergaande zon :-)

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr sep 07 2012 12:59 pm

Dank voor jullie reacties,en euhhh..., apart is ie zeker. :D

Vrgr
Tiny

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ErikB » vr sep 07 2012 10:50 pm

Aparte foto.. maar ik kan helaas niet zeggen dat ik het mooi vind. Heb je de flitser gebruikt en zo ja, heb je die direct gebruikt? Ik vind het licht op de vlinder namelijk niet overeen komen met het licht op de achtergrond. Daardoor komt het geheel nogal vervreemd over en klopt het totaalplaatje niet. Het nadeel is dus voor mij dat de sfeer niet optimaal over komt qua kleur- en lichtstelling.

Verder vermoed ik dat je de achtergrond nogal bewerkt heb. De overgang in de lichttinten van de zon naar schaduw vind ik niet natuurlijk verlopen en dat is jammer.

Het geheel qua belichting vind ik niet natuurlijk genomen en is vermoedelijk niet zoals ik het daar zou vinden. Natuurlijk is dat smaak gebonden, misschien is dit precies wat je wilde bereiken en dan is de foto alsnog geslaagd ;)

Totaal plaatje zeg ik: nee. Technisch: ja, netjes gedaan.

Wat je in dit soort situaties ook eens kan proberen is een HDR opname. Vereist een andere techniek en vooral een hele andere manier van bewerken. Als je je dat machtig maakt zal je in staat zijn om in dit soort tegenlicht toch het dynamisch bereik zo te overbruggen dat je een hele mooie en goede sfeer neer kan zetten zonder dat de belichting niet meer klopt.
Let er dan wel op dat je de HDR bewerking niet overdrijft, dit is het gevaar dat er altijd in schuilt. Probeer dat eens uit, de combinatie tussen Photoshop en Lightroom kan je daar erg goed bij helpen ;)

Erik

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr sep 07 2012 10:59 pm

Bedankt voor je uitgebreide reactie Erik.

De vlinder is met een invulflits (manual 1/16) flitser op de camera geflitst.
Ik heb een serie foto's gemaakt waarbij ik de sluitertijd steeds heb gewijzigd.
Ik zal er eens eentje bijzetten die qua sfeer wellicht beter past.
Het euvel is dan wel dan het zonlicht veel meer parten speelt op met name de ogen van de vlinder.
FF kijken naar een andere versie :D

Vrgr
Tiny

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr sep 07 2012 11:20 pm

De achtergrond is niet bewerkt Erik, het veld was al behoorlijk schemerig omdat de zon daar niet mee scheen, en mede de sluitertijd is de oorzaak van de donker achtergrond.
De problemen zijn dus.
De nog redelijk fel schijnende zon, die aan de onderzijde al afgeschermd door wat bomen en gebouwen.
Het al schemerige veld achter de vlinder.
En dan nog de vlinder goed belichten.
Moelijke lichtomstandigheden dus.
Vandaar een trapje gemaakt in de sluitertijden.
Hier is een andere.
Op 1/40 sec.

Afbeelding

Vrgr
Tiny

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » za sep 08 2012 10:06 am

Dit ziet er naar mijn mening al veel beter uit ja ;) Voor het menselijk oog zal er ongetwijfeld wat detail zijn geweest in de achtergrond. Aangezien je met het inflitsen ook in zekere zin op 2 manieren belicht (voorgrond en achtergrond), zou ik ervoor kiezen om detail uit de achtergrond een klein beetje zichtbaar te laten zijn. Dat is natuurlijk smaak he, dat ik dat zou doen betekent niet dat jij dat ook moet doen ;)

Het zijn zeker lastige omstandigheden om te fotograferen en dan is inflitsen een eventuele optie, maar wel een onnatuurlijke ;) Heb je ook nog opnames gemaakt zonder de flitser? Soms kan het namelijk best eens mooi zijn om een achtergrond niet correct belicht te hebben.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za sep 08 2012 12:07 pm

Hier is er een zonder flits.
Ik ben begonnen met diafragmavoorkeuze om te kijken wat voor instellingen de camera berekend.
De instellingen heb ik overgenomen in de manual-mode.
Eerst zonder invulflits, daarna 1/16 manual zoals vemeld, wat natuurlijk goed genoeg is voor de vlinder maar veel te weinig om ook de achtergrond te verlichten.
Een optie zou kunnen zijn om een flitser de achtergrond te laten belichten, en een flitser of een reflectiescherm te gebruiken voor de vlinder.
Dat ga ik nog eens een keer uitproberen.
De beginfoto nu is gemaakt met een sluitertijd van 1/25.

Afbeelding

Vrgr
Tiny

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » za sep 08 2012 2:10 pm

Dat is al een heel verschil ;) Je ziet dat het tegenlicht nu veel sterker uit komt, en je toch genoeg detail hebt in de vlinder. Enige nadeel is dat je (mogelijk door een vuile lens) een lichte veeg op de foto hebt, die zou je in de bewerking wat weg kunnen werken.

Ik denk dat je ook zonder de genoemde hulpmiddelen een prima foto kan maken. Het gevaar is namelijk dat je met extra hulpmiddelen het natuurlijke licht onnatuurlijk maakt. Zoals je de foto nu laat zien, is het licht natuurlijk en klopt het licht de op de vlinder ook bij de achtergrond. Dat heeft te maken met de richting waar het licht vandaan komt en met de kleurtemperatuur ;)

Ik zou in deze situatie dus helemaal geen flitser inzetten en de foto belichten zoals je zonder flitser gewoon zou doen ;) En vervolgens kan je in de bewerking de vlinder nog iets lichter maken.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za sep 08 2012 5:29 pm

De objectieven zijn allemaal schoongemaakt begin van de vorige week.
Doe ik altijd na een vakantie, even de spullen nalopen in onderhoud.
De gele streep komt hier niet van een streep op het objectief.
Wat het wel zou kunnen zijn is de afwezigheid van de zonnekap.
Die moest eraf omdat je met het gebruik van tussenringen zo dicht op je onderwerp zit, ongeveer 10 cm, dat het fltslicht tegen de zonnekap flitst, en dan een dikke schaduwrand te zien krijgt aan de onderzijde van de foto.
Met zonnekap zit ik nog maar 4 cm van het onderwerp af.

Verder ben ik die avond van huis gegaan om de tussenringen met macro-objectief te testen.
En was voor mij de eerste keer dat ik een vlinder van zo dichtbij kon fotograferen.
De scherpte/details hadden voor mij in eerste instantie de hoogste prioriteit.
Daarom had de eerst geplaatste foto mij voorkeur, ook al is het licht in de later geplaatste foto's mooier in het geheel.
Maar als je de details ziet als je in PS de foto vegroot op 100 % of meer, dan ben je verzekerd dat je er goed aan gedaan hebt een doodsimpele tussenringenset aan te schaffen.
Heb je toch een hoop plezier voor maar 25 euro :lol:
Flitsen hoort toch wel een beetje bij macro voor het detail.
Eerst flitste ik nooit, nu bijna altijd in TTL-BL.

vrgr
Tiny

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » za sep 08 2012 8:05 pm

Wat hoor ik je nou zeggen? ;) Flitsen hoort bij macro voor detail? De foto zonder flits heeft genoeg detail hoor ;)

Volgende keer lekker de zonnekap erop zetten hoor, dat scheelt nogal veel ;) Ik kan me voorstellen dat dit naar meer smaakt, succes met de volgende keer dat je een vlinder zo aantreft! :)

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo sep 09 2012 12:39 pm

Op een macromiddag van NCN, heb ik meegedaan met een presentatie met diverse foto's.
Al heel gauw werd me duidelijk dat ik een uitzondering was.
Ik flitste namelijk mijn macroopnames nooit.
Velen waren verbaasd, en vanaf dat moment ben ik de flitser gaan inzetten in de meeste gevallen.
Met flitsen win je iets aan kleur en scherpte, dat zijn feiten die ik niet verzonnen heb :D , maar ik zie aan de foto's dat het klopt.
We zien wel, als het onderwerp voldoende belicht wordt door het dag/zonlicht dan flits ik uiteraard nog steeds niet.
Bedankt voor je reactie.

Vrgr
Tiny

oud0001

Bericht door oud0001 » zo sep 09 2012 1:48 pm

De kunst is het om de balans te vinden tussen achtergond licht en flitslicht. Speel eens met de EV.
De lensflare kan door een zonnekap worden voorkomen maar, als de zon dan toch al in beeld is kun je dat ook schudden met een zonnekap. :wink:

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » zo sep 09 2012 5:41 pm

Ik weet oprecht niet waar je die 'feiten' over het flitsen in macrofotografie vandaan haalt ;) Aan kleur kan je misschien winnen, maar aan de andere kant verlies je net zo hard aan kleur. Het ligt er maar net aan over welke kleur je het hebt. Daarnaast win je aan scherpte, maar dat betekent totaal niet dat je zonder flitsen geen scherpe resultaten kan behalen.

Vooral het eerste is geen feit, maar meer een manier van werken. Het gebeurt wel vaker dat als een bepaalde club (in dit geval dan dus de NCN) een bepaalde methode gebruikt en die onbewust ook oplegt op de andere leden ;) Probeer zo open minded mogelijk hier mee om te gaan en bind jezelf niet aan zulk soort wetmatigheden ;) Gebruik het als het nodig is, gebruik het als je daarmee het beeld dat je voor ogen krijgt op de foto kan zetten.

Probeer altijd vanuit een idee te werken, vanuit een beeld dat je in je hoofd hebt. Als je dat namelijk doet zorg je ervoor dat je niet volgens standaarden werkt. De enige valkuil waardoor je nog in standaarden werkt op die manier, is doordat het beeld dat je in je hoofd hebt beïnvloed wordt door beelden om je heen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”