bekende vraag; welke..
bekende vraag; welke..
Een meer voorkomende en bekende vraag… welke lens..
Graag vraag ik advies aan ervaringsdeskundigen over een macro-keuze.
De lens komt op een D7000.
Liever geef ik niet meer dan een euro of 400 uit aan een nieuwe macro lens.
Ik denk zelf dan aan onderstaande twee.
Kan iemand me vertellen of een van de twee de voorkeur heeft boven de andere?
Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro (Nikon)
Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro (Nikon)
Of, is het kwalitatief echt beter er een 100 euro ofzo bij te leggen en voor één van onderstaande lenzen te gaan?
Nikon AF 60mm f/2.8D AF Micro
Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro (Nikon)
Groet, Jeroen
Graag vraag ik advies aan ervaringsdeskundigen over een macro-keuze.
De lens komt op een D7000.
Liever geef ik niet meer dan een euro of 400 uit aan een nieuwe macro lens.
Ik denk zelf dan aan onderstaande twee.
Kan iemand me vertellen of een van de twee de voorkeur heeft boven de andere?
Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro (Nikon)
Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro (Nikon)
Of, is het kwalitatief echt beter er een 100 euro ofzo bij te leggen en voor één van onderstaande lenzen te gaan?
Nikon AF 60mm f/2.8D AF Micro
Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro (Nikon)
Groet, Jeroen
- pacha
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: bekende vraag; welke..
Jeroen,
ben niet direct, wat je kan noemen een 'ervaringsdeskundige'
heb evenwel, net als jij, interesse in macro, heb 3 macro lenzen in gebruik.
1- Het hangt er vooral van af, wat jij met de lens wil gaan doen,
waar je interesse ligt, of eventueel je toekomstige interesses.
Wil je enkel macro, of wil je meer doen met de lens, vrijwel elke macrolens gedraagt zich ook als een gewone prime lens.
Een lens kiezen is iets heel persoonlijk,
een lens die voor een iemand uitstekend is, zal voor iemand anders misschien niet echt voldoen.
2- Van de lenzen die je opgeeft, heb ik enkel de AF 60mm f/2.8D AF Micro.
Ben met deze lens begonnen in het macro gebeuren.
De lens is licht, handelbaar, was niet duur, heb ze tweedehands gekocht, gaat nu al een 3 tal jaar mee, ben er erg tevreden over.
Voor schuwe beestjes zoals vlinders en libellen is 60mm. wat kort, de werkafstand is namelijk relatief klein.
- Heb een 105mm. macrolens, echter niet deze van Sigma, heb een Nikon, maar dat zal niet zoveel uitmaken, voor macro.
Het bereik is vrij prettig om mee te werken, de werkafstand is behoorlijk, je zit niet met de frontlens pal bovenop het beestje, wanneer je een redelijke vergrotingsmaatstaf wil
met 105mm. kan je bovendien nog best uit de hand fotograferen.
- Heb een Sigma, maar een 180mm., een goeie lens, weegt echter 935 gram,
uit de hand fotograferen is niet echt makkelijk, het lukt, maar statief gebruiken geeft meer kans op scherpe foto's.
3- 't is keuzes maken.
Had het eerst ook lastig hiermee, heb dan gekozen, om te beginnen met 60mm.
Heb hier vrij veel mee gedaan, en niet enkel macro/close-up.
Tegenwoordig gebruik ik, buiten in de vrije natuur, meestal de 105mm. omdat de lens beeldstabilisatie heeft, 'VR' heet dit bij Nikon.
Het meeste wat ik buiten doe, is close-up en geen macro, voor echte macro heb je geen beeldstabilisatie nodig, voor close-up is het een aanrader.
4- probeer één of meerdere, van de lenzen die je in gedachten hebt, eerst uit op je eigen body.
Je zal snel merken of het 'de lens' is die je nodig hebt.
Is een tweedehands macrolens een optie, dan is het weldra het goeie ogenblik om er voor uit te kijken,
het seizoen om buiten beestjes te fotograferen van dichtbij, is straks voorbij, dan worden er soms macro lenzen te koop aangeboden, door diegenen die hebben ontdekt dat macro niet echt hun ding is.
5- laat je niet gek maken, door allelei verschillende meningen, ieder heeft zo zijn voorkeur,
dat is voor alles zo, zoniet reden we allemaal met dezelfde wagen, droegen we dezelfde kleren, enz.
Succes bij je keuze.
ben niet direct, wat je kan noemen een 'ervaringsdeskundige'
heb evenwel, net als jij, interesse in macro, heb 3 macro lenzen in gebruik.
1- Het hangt er vooral van af, wat jij met de lens wil gaan doen,
waar je interesse ligt, of eventueel je toekomstige interesses.
Wil je enkel macro, of wil je meer doen met de lens, vrijwel elke macrolens gedraagt zich ook als een gewone prime lens.
Een lens kiezen is iets heel persoonlijk,
een lens die voor een iemand uitstekend is, zal voor iemand anders misschien niet echt voldoen.
2- Van de lenzen die je opgeeft, heb ik enkel de AF 60mm f/2.8D AF Micro.
Ben met deze lens begonnen in het macro gebeuren.
De lens is licht, handelbaar, was niet duur, heb ze tweedehands gekocht, gaat nu al een 3 tal jaar mee, ben er erg tevreden over.
Voor schuwe beestjes zoals vlinders en libellen is 60mm. wat kort, de werkafstand is namelijk relatief klein.
- Heb een 105mm. macrolens, echter niet deze van Sigma, heb een Nikon, maar dat zal niet zoveel uitmaken, voor macro.
Het bereik is vrij prettig om mee te werken, de werkafstand is behoorlijk, je zit niet met de frontlens pal bovenop het beestje, wanneer je een redelijke vergrotingsmaatstaf wil
met 105mm. kan je bovendien nog best uit de hand fotograferen.
- Heb een Sigma, maar een 180mm., een goeie lens, weegt echter 935 gram,
uit de hand fotograferen is niet echt makkelijk, het lukt, maar statief gebruiken geeft meer kans op scherpe foto's.
3- 't is keuzes maken.
Had het eerst ook lastig hiermee, heb dan gekozen, om te beginnen met 60mm.
Heb hier vrij veel mee gedaan, en niet enkel macro/close-up.
Tegenwoordig gebruik ik, buiten in de vrije natuur, meestal de 105mm. omdat de lens beeldstabilisatie heeft, 'VR' heet dit bij Nikon.
Het meeste wat ik buiten doe, is close-up en geen macro, voor echte macro heb je geen beeldstabilisatie nodig, voor close-up is het een aanrader.
4- probeer één of meerdere, van de lenzen die je in gedachten hebt, eerst uit op je eigen body.
Je zal snel merken of het 'de lens' is die je nodig hebt.
Is een tweedehands macrolens een optie, dan is het weldra het goeie ogenblik om er voor uit te kijken,
het seizoen om buiten beestjes te fotograferen van dichtbij, is straks voorbij, dan worden er soms macro lenzen te koop aangeboden, door diegenen die hebben ontdekt dat macro niet echt hun ding is.
5- laat je niet gek maken, door allelei verschillende meningen, ieder heeft zo zijn voorkeur,
dat is voor alles zo, zoniet reden we allemaal met dezelfde wagen, droegen we dezelfde kleren, enz.
Succes bij je keuze.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Jeroen,
Ik heb helemaal geen macro ervaring maar heb recent eens e.e.a. over genomen uit een fotoblad. Misschien heb je er iets aan?
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 29&t=41733
Ik heb helemaal geen macro ervaring maar heb recent eens e.e.a. over genomen uit een fotoblad. Misschien heb je er iets aan?
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 29&t=41733
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
@ Jan, dank voor de link. Hier ga ik ook lezen.
@ Pacha..
Dank voor je schrijven. Zeker helpvol.
Met de lens wil ik inderdaad meer doen dan enkel macro.
Heb nu de 70-300 van Nikon, de 18-200 van Nikon, de 35 Nikon en een 10-20 van Sigma.
Op zich is het lens bereik wel gedekt, maar hou persoonlijk erg van mooi scherpte/onscherpte en dat vind ik vooral in de 35 1.8.
Fotografeer veel in het 70mm bereik met vooral de 70-300, omdat ik deze beter vind dan de 18-200.
Zo kwam ik eerst op de 70 en 90mm als voorkeur.
Beestjes hebben niet mijn eerste blik, maar maar zal ze zeker niet ontlopen
, maar korte afstand dus tot onderwerp.
Mijn voorkeur gaat vooral uit naar net geen macro, close up dus. En dan is VR handig. Ga dan weer even verder neuzen..
En inderdaad, het is altijd ook nog mogelijk in de toekomst verder te groeien.
Dank voor je succes-toe-wens
Groet, Jeroen
Dank voor je schrijven. Zeker helpvol.
Met de lens wil ik inderdaad meer doen dan enkel macro.
Heb nu de 70-300 van Nikon, de 18-200 van Nikon, de 35 Nikon en een 10-20 van Sigma.
Op zich is het lens bereik wel gedekt, maar hou persoonlijk erg van mooi scherpte/onscherpte en dat vind ik vooral in de 35 1.8.
Fotografeer veel in het 70mm bereik met vooral de 70-300, omdat ik deze beter vind dan de 18-200.
Zo kwam ik eerst op de 70 en 90mm als voorkeur.
Beestjes hebben niet mijn eerste blik, maar maar zal ze zeker niet ontlopen

Mijn voorkeur gaat vooral uit naar net geen macro, close up dus. En dan is VR handig. Ga dan weer even verder neuzen..
En inderdaad, het is altijd ook nog mogelijk in de toekomst verder te groeien.
Dank voor je succes-toe-wens

Groet, Jeroen
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Alle door jou genoemde objectieven zijn uitstekend. Er zijn trouwens sowieso eigenlijk geen slechte macro-objectieven. Belangrijkste verschil is vaak de werkafstand. Daar zou ik mijn keuze op baseren. En neem ook even in aanmerking wat je naast macrowerk wellicht nog met dit objectief wilt doen. Veel mensen gebruiken hun objectief ook voor portretten. Dat gaat uitstekend!
Er is trouwens wel een duidelijk verschil tussen wel of geen AFS motor in zo'n objectief: een AFS motor werkt veel stiller en wat sneller is mijn ervaring.
Er is trouwens wel een duidelijk verschil tussen wel of geen AFS motor in zo'n objectief: een AFS motor werkt veel stiller en wat sneller is mijn ervaring.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
In m'n verhaal over macro enn waar je op kunt letten staan ook alle werkafstanden van alle objectieven.
De fabrieken hebben het veelal over instelafstand. Daar heb je niet zoveel aan. De werkafstand, de ruimte tussen de frontlens en je onderwerp is veel belangrijker.
Lees: http://home.planet.nl/~braak117/macro%20met%20Nikon.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De fabrieken hebben het veelal over instelafstand. Daar heb je niet zoveel aan. De werkafstand, de ruimte tussen de frontlens en je onderwerp is veel belangrijker.
Lees: http://home.planet.nl/~braak117/macro%20met%20Nikon.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
@ Patrick..
"Alle door jou genoemde objectieven zijn uitstekend." Dat is fijn te lezen en op zoiets hoopte ik al..
En portretten is zeker iets waar het de lens voor ingezet zal worden.
Het motor gedeelte zal ik verder onderzoeken en kijken tot in hoeverre het m'n huidige keuze(s) gaat medebepalen of het geheel ga heroverwegen..
Groet, Jeroen
"Alle door jou genoemde objectieven zijn uitstekend." Dat is fijn te lezen en op zoiets hoopte ik al..

En portretten is zeker iets waar het de lens voor ingezet zal worden.
Het motor gedeelte zal ik verder onderzoeken en kijken tot in hoeverre het m'n huidige keuze(s) gaat medebepalen of het geheel ga heroverwegen..
Groet, Jeroen
@Hans..Hans Braakhuis schreef:In m'n verhaal over macro enn waar je op kunt letten staan ook alle werkafstanden van alle objectieven.
Dank je voor het herinneren aan en linken naar je bestand. Volgens mij had ik er - alweer een jaar geleden ofzo - al eens naar gekeken, maar het was weggegleden als het ware..
Nu staat het op m'n pc!
Groet, Jeroen
Nadenkende over het wel of niet kiezen voor een lens met interne scherpstelmotor (de lens kan daarmee ook op de D3100, wat weer een voordeel is) kom ik binnen de door mij verlangde prijsklasse uit op de - Nikon AF-S 60mm f/2.8G ED Micro of de Nikon AF-S DX 85mm f/3.5G ED VR Micro.
Weet iemand of de beeld kwaliteit van deze lensen overeenkomt met die in mijn openingsvraag die zonder interne scherpstelmogelijkheid?
Ik weet dat deze twee Nikon lenzen niet geschikt zijn voor FF en de 85mm met een f3.5 begint. Voor macro wellicht geen probleem, maar voor close-up kan ik me voorstellen dat om de beste scherpte uit de lens te krijgen er net een stopje meer dicht mag tegen over een 2.8..
Groet en dank,
Jeroen
Weet iemand of de beeld kwaliteit van deze lensen overeenkomt met die in mijn openingsvraag die zonder interne scherpstelmogelijkheid?
Ik weet dat deze twee Nikon lenzen niet geschikt zijn voor FF en de 85mm met een f3.5 begint. Voor macro wellicht geen probleem, maar voor close-up kan ik me voorstellen dat om de beste scherpte uit de lens te krijgen er net een stopje meer dicht mag tegen over een 2.8..
Groet en dank,
Jeroen
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik ben geen macro-fan, maar over het pdf-bestand van Hans meld ik nog dat hij het af en toe bijwerkt.JeroenS schreef:@Hans..Hans Braakhuis schreef:In m'n verhaal over macro enn waar je op kunt letten staan ook alle werkafstanden van alle objectieven.
Dank je voor het herinneren aan en linken naar je bestand. Volgens mij had ik er - alweer een jaar geleden ofzo - al eens naar gekeken, maar het was weggegleden als het ware..
Nu staat het op m'n pc!
Groet, Jeroen
Dus de online versie is veiliger...

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
De AFS 60mm F2,8 micro is overigens wel geschikt voor FX.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
@JaapV..
Dank voor de tip.
@Giso..
Aah, sorry, overheen gekeken.. Met een dankjewel voor je attent zijn!
Groet, Jeroen
Dank voor de tip.
@Giso..
Aah, sorry, overheen gekeken.. Met een dankjewel voor je attent zijn!
Groet, Jeroen
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Fijn objectief die AFS 60mm f2.8. Ik heb de mijne onlangs wel verkocht (ik ben niet echt een macroman en heb de 105 VR ook), maar dat had niets met het objectief an sich van doen.
Grootste nadeel is wellicht de wat korte werkafstand bij 1:1.
Grootste nadeel is wellicht de wat korte werkafstand bij 1:1.
Het is geworden de Nikon AF-S 60mm f/2.8G ED Micro. De 105 Nikkor blijft nog even op mijn lijstje staan.
En deze 60mm kan ook op de D3100 waar nu de 18-105 dienst doet. Ook voor deze camera een mooie aanvulling. Dit tegenover de motorloze lenzen dan natuurlijk - die uit mijn openingsvraag. Én geschikt voor een - tegen die tijd.. - FF vervolg camera.
Dank voor alle adviezen en meedenken!
Groet, Jeroen
En deze 60mm kan ook op de D3100 waar nu de 18-105 dienst doet. Ook voor deze camera een mooie aanvulling. Dit tegenover de motorloze lenzen dan natuurlijk - die uit mijn openingsvraag. Én geschikt voor een - tegen die tijd.. - FF vervolg camera.
Dank voor alle adviezen en meedenken!
Groet, Jeroen