Groothoeklens D3000

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
Mario

Groothoeklens D3000

Bericht door Mario » zo sep 09 2012 2:53 pm

Hallo Allemaal,

Nog maar net voorgesteld in het daarvoor bestemde topic en nu al een vraag. Ben in het bezit van een D3000 met een AF-S DX VR NIKKOR 18-55 mm lens. Deze heb ik inmiddels zo'n 2 jaar, maar graag zou nu wel wat meer uit de camera halen dan dat ik tot nu gedaan heb.
Nu ben ik vorige week net begonnen met een fotocursus en kom ik er gauw achter dat een andere lens wel gewenst is. Graag zou ik een groothoekzoom kopen. Ik heb al wat op het forum gespeurd, maar kreeg niet echt een bevredigend antwoord. Met name doordat er zo veel mogelijkheden en verschillende lenzen verkrijgbaar zijn.
Mijn vraag is wat een geschikte groothoeklens is voor een D3000?
Zelf spreken deze twee mij wel aan:
- Nikkor AF-S 17-55mm F2.8 G DX IF-ED
- Tamron SP AF 17-50mm Ni F/2.8 SP Di II VC (Nikon)
Weet niet wat het wezenlijke verschil tussen deze twee behalve de prijs.
Ik zoek wel een lens die ook mee kan wanneer ik in de toekomst een andere camera wil aanschaffen. Verder ben ik een leek in het camerawereldje dus ik sta open voor andere suggesties/lenzen.

Groeten Mario

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Groothoeklens D3000

Bericht door Frans Heinsbroek » zo sep 09 2012 3:55 pm

Beste Mario,

Deze 2 lenzen zijn mooi als std lens waarbij de Nikon een stuk meer zal kosten 2e hands en misschien iets beter zal zijn als de Tamron lens. Die laatste heeft wel VC ( Vibration Control)
Ook hebben deze lenzen een beperkte groothoek.
Bij groothoeklenzen denk ik meer aan een 10-20 van Sigma, 12-24 van Tokina of de 10-24 van Nikon ( in willekeurige volgorde)
Kijk eerst eens bij Nikon NL. Daar kun je zien wat een bepaalde lens doet. http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... /simulator" onclick="window.open(this.href);return false;

Frans

Mario

Bericht door Mario » ma sep 10 2012 5:02 pm

Hallo Frans,

Dank voor de nuttige link, ik zal eens met de simulator aan de slag. Een lens uitzoeken is moeilijker dan ik dacht.

Groeten

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » di sep 11 2012 12:33 am

Budget is ook niet onbelangrijk.. Al eens van de Tokina 11-16 gehoord?
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Mario

Bericht door Mario » di sep 11 2012 10:44 pm

He Arthur,

Budget is uiteraard belangrijk. Ik zoek iets wat maximaal zo'n 400 euro kost. Nieuw of tweedehands. Nog niet eerder van de Tokina 11-16 gehoord, maar lijkt mij een serieuze optie. De Nikon 10-24 lijkt me af te gaan vallen aangezien deze aardig aan de prijs is.
Ben er al wel over uit dat de opties waar ik zelf mee aan kwam zetten op dit forum het niet gaan worden. We komen steeds een stapje dichterbij.

Mario

Bericht door Mario » za sep 15 2012 9:11 pm

Ik ben er uit mensen. Mijn zoektocht is geëindigd bij de de Sigma 10-20mm 1:4-5.6. Deze lens is financieel ook nog verantwoord voor de beginner.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”