Eindelijk weer gelukt in te loggen.

Vorig jaar een D80 gekocht met een Sigma 18-200. Die Sigma is geweldig voor op verre reizen zodat je nog wat meer spul mee kunt nemen behalve je gehele camera uitrusting maar ik ga de beperkingen steeds meer merken. Ook zie ik steeds meer de afwijking in vooral het telebereik. Dus: ik wil upgraden

Alleen: tja wat moet ik nou hebben? Daar wil ik graag jullie hulp bij hebben. Even uitgaand van mijn huidige bereik wil ik dus wat lichtsterke objectieven gaan aanschaffen. Graag niet al te groot en te zwaar alleen...
Heb uiteraard wel wat gekeken. Dan kom je als basisobjectief tegenwoordig automatisch terecht bij de overal aangeprezen Tamron 17-50mm.. Hmm okee een Tamron, maar dan. Dan mis ik dus nog van 50-200mm.
Nu heb ik wel naar een Sigma 70-200 gekeken en ook naar een Nikkor 80-200 maar jeetje wat een kanonnen zijn dat. Geweldig hoor maar ik wil wel de cameratas met plezier op mijn rug hangen als ik een dagje weg ga. Dus vandaar dat ik ook heb gekeken naar een Sigma 50-150mm en de Tamron 50-135mm. Wat is jullie mening daar dan over?
Dus nog even samenvattend:
* Wat is een goed basisobjectief? Tamron 17-50 / Sigma 18-50 / Sigma 17-70 --> Nikkor 17-55 heb ik geen centjes voor (nu)
* Wat is een goed teleobjctief? Nikkor 80-200, Sigma 70-200 maar liever iets als Sigma 50-150 of Tokina 50-135
* En dan nog: zou ik voor het bereik nog een 2.0 TC kunnen aanschaffen naast zo'n teleobjectief zodat ik mijn huidige bereik een beetje dekkend krijg? Of is een gewone 70-300 dan een paar honderd euro dan net zo goed?
Oops wat een verhaal. En het is ook niet helemaal passend in standaardzoom. Het valt ik twee categorien van het forum. Hoop dat jullie me kunnen en willen helpen.....