Next step...

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
rvdb

Next step...

Bericht door rvdb » wo jul 11 2007 10:02 am

Hallo allemaal,

Eindelijk weer gelukt in te loggen. :roll:

Vorig jaar een D80 gekocht met een Sigma 18-200. Die Sigma is geweldig voor op verre reizen zodat je nog wat meer spul mee kunt nemen behalve je gehele camera uitrusting maar ik ga de beperkingen steeds meer merken. Ook zie ik steeds meer de afwijking in vooral het telebereik. Dus: ik wil upgraden :D

Alleen: tja wat moet ik nou hebben? Daar wil ik graag jullie hulp bij hebben. Even uitgaand van mijn huidige bereik wil ik dus wat lichtsterke objectieven gaan aanschaffen. Graag niet al te groot en te zwaar alleen...

Heb uiteraard wel wat gekeken. Dan kom je als basisobjectief tegenwoordig automatisch terecht bij de overal aangeprezen Tamron 17-50mm.. Hmm okee een Tamron, maar dan. Dan mis ik dus nog van 50-200mm.

Nu heb ik wel naar een Sigma 70-200 gekeken en ook naar een Nikkor 80-200 maar jeetje wat een kanonnen zijn dat. Geweldig hoor maar ik wil wel de cameratas met plezier op mijn rug hangen als ik een dagje weg ga. Dus vandaar dat ik ook heb gekeken naar een Sigma 50-150mm en de Tamron 50-135mm. Wat is jullie mening daar dan over?

Dus nog even samenvattend:

* Wat is een goed basisobjectief? Tamron 17-50 / Sigma 18-50 / Sigma 17-70 --> Nikkor 17-55 heb ik geen centjes voor (nu)

* Wat is een goed teleobjctief? Nikkor 80-200, Sigma 70-200 maar liever iets als Sigma 50-150 of Tokina 50-135

* En dan nog: zou ik voor het bereik nog een 2.0 TC kunnen aanschaffen naast zo'n teleobjectief zodat ik mijn huidige bereik een beetje dekkend krijg? Of is een gewone 70-300 dan een paar honderd euro dan net zo goed?

Oops wat een verhaal. En het is ook niet helemaal passend in standaardzoom. Het valt ik twee categorien van het forum. Hoop dat jullie me kunnen en willen helpen.....

Dennis.

Bericht door Dennis. » wo jul 11 2007 10:42 am

Ken je deze en deze websites? De Tamron is een erg goede lens (heb m zelf ook) en komt op veel punten erg dicht in de buurt van de Nikon 17-55. Aansluitend zou je een Sigma 50-150mm F2.8 EX DC HSM APO kunnen overwegen. Ook deze lens schijnt aardig goed te zijn en met 13cm/750gr nog aardig handelbaar en nieuw rond de 500,- ook nog eens erg betaalbaar. Als je nog verder wilt gaan kun je aansluitend nog een Sigma 170-500 of een Tamron 200-500 overwegen. Deze laatste twee zijn wel groter en zwaarder maar dat is inherent aan lenzen met dit soort brandpunten.

Er zijn nogal wat wegen die naar Rome leiden. Een en ander hangt nogal af wat je te besteden hebt en wat je denkt te willen fotograferen. Je kunt ook kiezen voor de Tamron 17-50, een 1.4 TC en een Nikon 80-400.

rvdb

Bericht door rvdb » wo jul 11 2007 10:47 am

Er zijn inderdaad nogal wat wegen naar Rome. Heb gewoon mijn probleem op tafel gekwakt en was benieuwd naar wat meningen van jullie :D

Die websites ken ik wel en testen lees ik ook al veel uit interesse. Maar persoonlijke ervaringen vind ik ook van belang. En ik stel de vraag met opzet als combinatie van objectieven ipv als individu.

Moet zeggen dat vooral voor het telebereik er nogal wat alternatieven zijn. Echt een geweldige optie zie ik nog niet echter.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jul 11 2007 11:03 am

Je zou de combinatie Tamron 17-50 en Nikon 70-300 VR kunnen overwegen.

Het bereik 50-70 ga je denk ik niet missen.

Groet

Skippy

Dennis.

Bericht door Dennis. » wo jul 11 2007 11:08 am

Ik overweeg zelf een Sigma 50-500 erbij zodat ik tijdens bijvoorbeeld een dagje weg met twee lenzen de mogelijkheid heb te schieten tussen 17 en 850mm met minimale bagage. De Tamron 17-50 op de camera, een TC 1.4 of 1.7 in m'n zak en de Sigma in de handtas van mijn vrouw :)

De Sigma is kandidaat vanwege de HSM en toch vrij goede recenties. Gebruik onder omstandigheden met weinig licht is wel lastig. De Nikon 80-400 heb ik ook nog in gedachte maar die schijnt een trage AF te hebben en uit ervaring weet ik dat dat op den duur ergelijk kan worden.

rvdb

Bericht door rvdb » wo jul 11 2007 11:17 am

@ Skippy: dat objectief heb ik eigelijk nog nooit overwogen. Heb even snel deze test gelezen en eigelijk is alleen CA boven de 200mm dus echt een probleem. De zwakkere lichtsterkte moet ik dan wel voor lief nemen (met VR-II ter compensatie). Het is wel een idee. Zeker nu ik zie dat de prijs al onder de 500 euro is gekomen.

@ Dennis: De Bigma is leuk en aardig maar mijn vriendin gaat het geen goed idee vinden haar handtas te vullen met dat ding. :D Wil jij trouwens gewoon uit het handje gaat schieten met dat telekanon?

[@Mods: misschien moet dit draadje maar naar Telezooms worden verplaatst...]

Dennis.

Bericht door Dennis. » wo jul 11 2007 11:45 am

Uit de hand schieten lijkt me niet echt een probleem bij voldoende daglicht. In schemring hoef je het inderdaad niet eens te proberen maar op een donkere bewolkte dag lijkt bv. 1/500-f/6.3 bij ISO 400 me geen probleem. De "Bigma" is en blijft idd een lomp ding maar vergeleken met mijn afgeladen Lowepro Pro Trekker AW II is t een verademing... Zo zie je maar dat alles relatief is...

De 70-300 heb ik een weekje mogen uitproberen en ik heb m om reden van de CA's terug gedaan en een (tweedehands) 80-200 f/2.8 genomen. Persoonlijk kan ik absoluut niet "leven" met een dikke rand CA. Het verpest m.i. de foto's meer dan wat vignetting, disortion of (heel) iets minder resolutie.

Ik heb geen idee hoe het bij andere winkels is maar ik woon tussen Holten en Den Ham in en beide winkels doen niet moeilijk over het uitproberen van de lens (bij de een max 8 dagen en bij de ander zelfs 14 dagen). Ik denk dat t zowieso verstandig is een winkel te zoeken die een dergelijke service bied.

rvdb

Bericht door rvdb » wo jul 11 2007 12:21 pm

Heb net even gekeken naar de specs van de Bigma. Maar hij weegt bijna 2kg :shock:

Maar je hebt de 70-300 met VR dus geprobeerd? En heeft ie CA over het hele bereik? Voorbeeldje misschien??

Je woont wel ideaal dan moet ik zeggen.

Dennis.

Bericht door Dennis. » wo jul 11 2007 12:57 pm

Ik heb zo gauw geen voorbeeldje bij de hand, misschien dat ik nog wat kan vinden op een externe harddisk maar daar kan ik nu niet bij. De CA was vooral in het laatste deel van het zoombereik (200-300) maar soms ook daaronder aardig zichtbaar. Je koopt een 70-300 omdat je wilt kunnen zoomen. Als het "extra" deel (200-300) ten opzichte van een of andere "tot 200mm lens" dan onbruikbaar is (althans voor mij, maar misschien zou een ander me een zeurpiet noemen) dan kun je je afvragen wat de toegevoegde waarde is van dat extra zoombereik.

De Bigma is idd zwaar maar of de ca. 500 gram meer (ten opzichte van bv de Nikon 80-400 of de Tamron) nu echt verschil maakt... Groot en zwaar zijn ze allemaal tenslotte.

rvdb

Bericht door rvdb » wo jul 11 2007 2:46 pm

Als je nog een foto zou vinden: ik houd me aanbevolen...

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jul 11 2007 3:08 pm

Hier de test op Photozone met een interessant verhaal over de chromatische aberatie

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm

Groet

Skippy

rvdb

Bericht door rvdb » wo jul 11 2007 4:00 pm

Ja ik had hem gelezen. Het is dus wel corrigeerbaar maar wel het grootste nadeel eigelijk van het objectief. Hmm..

GdP

Bericht door GdP » wo jul 11 2007 4:10 pm

rvdb schreef:Ja ik had hem gelezen. Het is dus wel corrigeerbaar maar wel het grootste nadeel eigelijk van het objectief. Hmm..
De scherpte in de hoeken valt anders ook aardig weg in de telestand!

Gerrit

rvdb

Bericht door rvdb » do jul 12 2007 2:25 pm

Hmm.. Als je deze 2 testen lees wordt je toch wel een beetje enhtousiast over dit objectief:
http://www.bythom.com/70300VRlens.htm
http://filmlives.net/content/articles/l ... on70300VR/

rvdb

Bericht door rvdb » do jul 19 2007 11:40 am

Uiteindelijk toch de Tokina geworden. Komt nog een TC bij. Vind het een erg prettig (en mooi) objectief. Ondanks het ontbreken van de focusmotor tov de Sigma was hij eigelijk net zo snel tijdens mijn eigen probeersels in de fotozaak. Gevoel (en prijs) bij de Tokina was beter dan bij de Sigma, dus vandaar mijn keuze.

Draadje kan hier blijven staan want volgende waar ik naar op zoek ga is het basisobjectief. Ik ga wachten op de Tokina 16-50mm. Ben benieuwd naar meer tests behalve die op photozone.de En dan zelf nog proberen natuurlijk.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”