Startrails

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
melkman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Startrails

Bericht door melkman » zo sep 23 2012 11:41 am

Het is al een paar weken terug, maar dit is een poging de Perseiden te fotograferen. Het zijn 80 ge-stackte foto's (20mm 30s@5.6 ISO280). Helaas zat er maar één duidelijk vallende ster bij. De lange streep aan de linkerkant is een vliegtuig. De hellere korte streep aan de rechterkant is wel een vallende ster. Trouwens, ik wist niet dat er 's nachts zoveel leven in de tuin was...

Het is wel lastig om in de stad een mooie voorgrond te krijgen, daar moet ik nog iets op verzinnen.

melkman

Afbeelding
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700

iJoost

Re: Startrails

Bericht door iJoost » zo sep 23 2012 11:47 am

Het staat of valt met de voorgrond, inderdaad. Star trails zijn immers in essentie allemaal gelijk. Nou ja, op zo'n meteoriet na natuurlijk.

melkman
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door melkman » zo sep 23 2012 2:28 pm

Ja, dat klopt. Dat had ik ook al opgemerkt. Het gaat mij hier dan ook meer om de gebruikte techniek. Ik heb nu een relatief lange sluitertijd bij een lage ISO. Misschien is een kortere sluitertijd met hogere ISO beter. De lage ISO had ik om ruis te beperken, maar ik betwijfel of die redenering in dit geval opgaat.

melkman
Oude meuk is leuk.

iJoost

Bericht door iJoost » zo sep 23 2012 4:17 pm

De sluitertijd bepaalt natuurlijk de lengte van je strepen. Over ruis zou ik me niet al te veel zorgen maken bij "vuurwerk". Maar er zit helaas geen EXIF meer in. Dus even daarnaar kijken om te zien wat je precies gedaan hebt is niet mogelijk.

melkman
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door melkman » zo sep 23 2012 4:44 pm

EXIF is niet mogelijk. Het zijn 80 jpg's ge-stacked in StarStax (voor de mac). Wat ik al eerder schreef, het zijn 80 foto's van 30 sec@5.6 ISO280 met mijn oude 20mm 3.5 UD. Ik weet niet of bij 80 x 30 seconden de sensor al warmer wordt en er meer ruis ontstaat... Misschien had ik net zo goed 20 seconden op ISO 400 of iets dergelijks had kunnen kiezen.

Hier één van de 80, met EXIF.

Afbeelding

melkman
Oude meuk is leuk.

iJoost

Bericht door iJoost » zo sep 23 2012 4:50 pm

melkman schreef:EXIF is niet mogelijk. Het zijn 80 jpg's ge-stacked in StarStax (voor de mac). Wat ik al eerder schreef, het zijn 80 foto's van 30 sec@5.6 ISO280 met mijn oude 20mm 3.5 UD. Ik weet niet of bij 80 x 30 seconden de sensor al warmer wordt en er meer ruis ontstaat... Misschien had ik net zo goed 20 seconden op ISO 400 of iets dergelijks had kunnen kiezen.

melkman
Oops even niet opgelet. ;-)

Maar bij dat soort lange belichtingen krijg je niet alleen ruis maar ook warmte ontwikkeling in de sensor (gekleurde vlekken). Wat je dan het het beste kunt doen is de long exposure NR aanzetten (let op dat is niet hetzelfde als de normale NR). Bij de long exposure NR maakt hij telkens een tweede (even lang durende) belichting met de sluiter gesloten, na de eerste. En die trekt hij dan in de camera af van je echte foto. Dat werkt heel goed. Alle nare effecten die het gevolg zijn van de lange belichting vedwijnen als sneeuw voor de zon. Het enige nadeel is uiteraard de extra tijd die ervoor nodig is.

De losse foto heeft trouwens ook geen EXIF. :-(

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”