lenzen voor de D50

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Traybelrose
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

lenzen voor de D50

Bericht door Traybelrose » zo sep 23 2012 5:58 pm

ik ben aan het zoeken geweest.
en ben er achter gekomen via internet.
dat er her en der ook camera lensen zijn van oudere en of analoge camera's die op mijn nikon D50 passen
ik ben heel beniewt naar welke lensen ik er allemaal op kan doen kan iemand mij adviseren :?:

a90
Forumlid
Forumlid

Re: lenzen voor de D50

Bericht door a90 » zo sep 23 2012 8:37 pm

Tsja, het ligt er een beetje aan waar je fotografie-voorkeur naar uitgaat, wil je weidse landschappen fotograferen, portretten maken, macrofoto's maken of over grote afstanden inzoomen, er is nogal wat verschil tissen de objectieven die je daarvoor nodig hebt.

In principe passen op de D50 alle recente AF-d, AF-s en Ai-s objectieven van Nikon, dus zeg maar alles wat er in de laatste 25-35 jaar is geproduceerd. Zelf heb ik er een 18-105 Af-s VR objectief op waar ik uitermate tevreden mee ben en wat een lekkere allrounder is. Deze is alleen niet zo lichtsterk en daarom heb ik er ook nog een 50mm 1.4 (en nog wat) bij voor 's-avonds.

Veel plezier van je camera ! een ondergewaardeerd model waar je nog veel plezier van zult hebben.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo sep 23 2012 9:01 pm

Je moet er wel rekening mee houden dat je met AI(s)-objectieven op de D50 geen lichtmeting hebt.
Via het histogram kan je er wel mee werken, maar dat moet je wel kunnen (of willen).
Verder kunnen eigenlijk alle AF-objectieven, behalve die speciaal voor de F3-AF bedoeld waren en iX-objectieven voor de APS-camera's.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo sep 23 2012 9:18 pm

Goede aanvulling Ed, daar had ik niet aan gedacht. (De A-is objectieven zitten altijd op de D3s vandaar)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Traybelrose
Forumlid
Forumlid

Bericht door Traybelrose » zo sep 23 2012 9:19 pm

dank u voor deze tips ik zal ze goed in overweging namen bij het aan schaffen van een lens

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo sep 23 2012 9:21 pm

Traybelrose schreef:dank u voor deze tips ik zal ze goed in overweging namen bij het aan schaffen van een lens
Gaat vast lukken, aanbod genoeg.
Succes.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma sep 24 2012 9:31 am

Beste T,

De beste lijst staat hier
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een fiks deel past op een D50, lees het handboek van de kamera.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » ma sep 24 2012 12:35 pm

Je moet er overigens wel rekening mee houden dat de D50 een camera is met een wat kleinere sensor, waardoor je het brandpunt met 1,5x moet vergroten om een indruk van het effect te krijgen. Dus met een 50 mm objectief is het alsof je door een 75 mm objectief fotografeert. Er zijn ook speciale lenzen voor D50 en andere camera's met een 'cropfactor', (DX objectieven) maar met name oudere objectieven zijn dat niet.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Traybelrose
Forumlid
Forumlid

Bericht door Traybelrose » ma sep 24 2012 7:27 pm

dank u all en gijs das wel een behoolrlijke grote lijst demm :lol:

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”