D5100 autofocusprobleem

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Niex

D5100 autofocusprobleem

Bericht door Niex » wo sep 26 2012 10:15 pm

Ik ben van een D70 overgestapt naar een D5100. Ik gebruik nog hetzelfde objectief (70-300 VR) maar ik ben erg gefrustreerd over de scherpte. Het lijkt nu soms meer een kwestie van toeval dat de autofocus goed werkt, terwijl ik met mijn vorige camera geen problemen had. Het valt me op dat de focus met name links in het beeld plaatsvindt in plaats van op het hoofdonderwerp.
Wat kan dat zijn? Ik lees iets over front-/ backfocus maar dat het ook aan de combinatie objectief-camera kan liggen of een defect aan de camera zelf. Kunnen jullie me een duwtje in de goede richting geven ?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: D5100 autofocusprobleem

Bericht door Léon Obers » wo sep 26 2012 11:10 pm

Niex schreef:Het valt me op dat de focus met name links in het beeld plaatsvindt in plaats van op het hoofdonderwerp.
Heb je de keuze van de AF-punten die je over het beeld kunt verschuiven wel correct ingesteld, of de juiste scherpstelmodus gebruikt?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Pjerry » do sep 27 2012 1:40 am

Alle productieprocessen hebben toleranties. Hoe goedkoper je spul, hoe groter de toleranties.

Meestal liggen de spullen behoorlijk binnen de grenzen, maar toch kan het nog fout lopen. Stel een afwijking van plus of min 7 kun je zien. De tolerantie wordt op 4 gesteld (ruim binnen het zichtbare). Je camera kan dan alle waarden van -4 t/m +4 hebben om door de QC te komen. Het zelfde geldt voor je lens.

Heb je nu de pech om een camera te treffen die +4 scoort en een lens die +4 scoort dan kom je op +8 totaal. En dus is het zichtbaar geworden, ondanks dat beide apparaten volgens de QC in orde zijn. M.a.w. het komt zelden voor, maar soms is een huwelijk gewoon niet goed en heb je pech. Daar lijkt het bij jou op, tenzij je D5100 met veel meer lenzen problemen geeft.

Je kunt dit (tegen betaling) door Nikon laten bijstellen.

Je stelt als extra dat het voornamelijk links focust (dan gaat het bovenstaande verhaal dus niet op). Dit probleem had een serie van de D800 ook. Daar zat een foutje in een bepaalde batch. Misschien dat het dan bij jou ook een fout in de camera is en dan zou je dat onder de garantie kunnen laten repareren. Moet je Nikon wel echt overtuigen :roll: .

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do sep 27 2012 9:03 am

Ik zou niet meteen van het ergste scenario uitgaan en hoewel goedkoper hoor ik relatief weinig over focusproblemen met de D5100 (i.t.t. de duurdere en recentere modellen als de D7000 en D800).

Dus ik zou inderdaad Leon's advies volgen en je autofocus instellingen eens nagaan.
Zet hem om de starten op AF-S, enkelpunts AF en zorg dat het middelste scherpstelpunt is geselecteerd (en om helemaal alles uit te sluiten bij het testen zet hem op statief met VR uit).
Misschien kun je ook een foto posten met volledige EXIF.

Volgende stappen - als testen op statief nog steeds onscherpte oplevert - kunnen het schoonmaken van de contacten en camera resetten zijn.
Als dat allemaal niets oplevert kan er inderdaad iets mis zijn met de camera.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » do sep 27 2012 1:14 pm

Datzelfde 'probleem' had ik ook met mijn D5100. Ik kreeg van alles scherp maar vaak ook net niet wat ik scherp wilde hebben. Heb toen zoals Arend hierboven al schreef en wat leon heeft aangeraden single focus point gebruikt en alle problemen van scherpte waren daarmee bij mij opgelost. Probeer dit eens en als je een ander objectief bezit probeer het daar dan ook eens mee als het probleem zich blijft voordoen.

Niex

Bericht door Niex » do sep 27 2012 8:55 pm

Iedereen heel hartelijk dank voor de reacties! Nu kan ik inderdaad even wat dingen proberen. Ik zal even wachten op een beetje normaal weer :roll: en dan bij goed daglicht de opties even bij langs gaan. Kom er op terug :)

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » di okt 09 2012 6:08 pm

En ? Hoe gaat het nu Niex ?

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”