Auto ISO en JPEG compressie
Auto ISO en JPEG compressie
Ben even benieuwd wie er van jullie de Auto ISO instelling (al dan niet) regelmatig gebruikt en vooral waarom (of waarom niet)...
Tevens heb je de mogelijk, als je JPEG gebruikt,om de JPEG compressie in te stellen: vaste grootte (size priority) of optimale kwaliteit (optimal quality)...waar gaat jullie voorkeur naar uit?
Hendrik
Tevens heb je de mogelijk, als je JPEG gebruikt,om de JPEG compressie in te stellen: vaste grootte (size priority) of optimale kwaliteit (optimal quality)...waar gaat jullie voorkeur naar uit?
Hendrik
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Geen auto iso wel jpeg fine...
Met de auto iso laat je de camera bepalen wat goed voor jou is. En wat is nou het mooie voordeel van spiegelreflex, je kunt alles zelf in de hand houden. Makkelijkst is om hem op 200 iso de houden, wordt het licht wat moeilijker kun je eens naar 400 iso en als het kan bij gewoon daglicht terug naar 100 iso (moet wel kunnen op je camera) Hou gewoon je sluitertijd in de gaten en probeer eens wat...
Als je in Jpeg schiet schieten wij altijd jpeg fine je hebt dan de hoogst mogelijke kwaliteit
Succes
Groetjes Eelco & Monique
Als je in Jpeg schiet schieten wij altijd jpeg fine je hebt dan de hoogst mogelijke kwaliteit
Succes
Groetjes Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Ik gebruik JPG basic en optimale kwaliteit voor het veel en snel werk anders afhankelijk van het onderwerp (nabewerking) gewoon NEF..
Reden: Ik zie weinig verschil tussen basic, normal en fine en basic is dan een stuk kleiner van bestandsformaat. Optimaal schaalt de compressie afhankelijk van het detail in de afbeelding.
Auto iso gebruik ik wel icm grooothoek objectieven ik stel dan in op max 800 iso en een sluitertijd tot een 30/sec
Luc
Reden: Ik zie weinig verschil tussen basic, normal en fine en basic is dan een stuk kleiner van bestandsformaat. Optimaal schaalt de compressie afhankelijk van het detail in de afbeelding.
Auto iso gebruik ik wel icm grooothoek objectieven ik stel dan in op max 800 iso en een sluitertijd tot een 30/sec
Luc
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Auto ISO levert bij flits vaak een te donkere foto op. IIRC met name bij matrixmeting staat er in dehandleiding van de D200. Bovendie gooit auto ISO de ISO waarde makkelijk omhoog en ik wordt er hoe langer hoe meer bij bepaald dat de ruis tussen ISO 400 en ISO 800 wel een stuk erger wordt bij de D200.
Als jpg gebruik ik doorgaans 'normaal' en 'optimale kwaliteit'. Doorgaans is de ruimte het probleem niet en schiet ik in RAW en jpg. RAW, omdat een NEF wat beter te bewerken is in Capture. JPG, omdat dat zonder verdere bewerking door te sturen is en voor een eerste schifting van de plaatjes.
Als jpg gebruik ik doorgaans 'normaal' en 'optimale kwaliteit'. Doorgaans is de ruimte het probleem niet en schiet ik in RAW en jpg. RAW, omdat een NEF wat beter te bewerken is in Capture. JPG, omdat dat zonder verdere bewerking door te sturen is en voor een eerste schifting van de plaatjes.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Auto ISO vind ik in sommige gevallen handig, alleen moet je er goed mee ezperimenteren, want anders gaat ie aan de haal met je.
Handig voor situaties waar je in ruimten met elk een sterk afwijkende hoeveelheid licht moet fotograferen (zonder veel tijd). Handig voor situaties waarbij je je lichtsterke lensies niet bij je hebt. Door de auto te begrenzen op bijvoorbeeld 400, en de laagste sluitertijd naar gelang, hoef je je in ieder geval niet te wisselen tussen ISO. zie ook pagina 153, D200 handleiding.
Het verschil tussen de twee jpeg formaten wat compressie betreft, betreft de compressie
Bij vaste compressie wordt elk bestand een vaste grootte gegeven, ongeacht de 'informatie' van de belichting. Dus een kleurige groothoekfoto van een drukke kermis krijgt evenveel ruimte toegekent als een close up van een munt op een effen achtergrond. Bij optimale kwaliteit wordt in het eerst genoemde geval een groter bestand aangemaakt dan in het laatste (dit is niet 100% waar, maar het gaat om de uitleg en niet de uitzondering). zie pagina 30, D200 handleiding
groet
Handig voor situaties waar je in ruimten met elk een sterk afwijkende hoeveelheid licht moet fotograferen (zonder veel tijd). Handig voor situaties waarbij je je lichtsterke lensies niet bij je hebt. Door de auto te begrenzen op bijvoorbeeld 400, en de laagste sluitertijd naar gelang, hoef je je in ieder geval niet te wisselen tussen ISO. zie ook pagina 153, D200 handleiding.
Het verschil tussen de twee jpeg formaten wat compressie betreft, betreft de compressie

groet
Voor zover ik het kan bekijken blijft ie met Auto ISO lekker op 100 staan behalve als de sluitertijd langer zou worden dan het ingestelde minimum (1/60 bij mij). Eerlijk gezegd doe ie precies wat ik zelf ook met de hand zou doen. Ik vind 'm dus wel bruikbaar. (Maar ik heb ook een gruwelijke hekel aan flitsen
.