Tamron 17-50 op D5000. Met of zonder stabilisatie??
Tamron 17-50 op D5000. Met of zonder stabilisatie??
Hallo allemaal,
Ik heb een Nikon D5000 en ik wil graag een lichtsterkere standaardlens hebben.
Na het forum doorgespit te hebben is mijn keuze gevallen op de Tamron 17-50. Nu twijfel ik alleen tussen de versie met en de versie zonder beeldstabilisatie. Het verschil in prijs is 70 euro. Wat raden jullie aan?
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten Thijs
Ik heb een Nikon D5000 en ik wil graag een lichtsterkere standaardlens hebben.
Na het forum doorgespit te hebben is mijn keuze gevallen op de Tamron 17-50. Nu twijfel ik alleen tussen de versie met en de versie zonder beeldstabilisatie. Het verschil in prijs is 70 euro. Wat raden jullie aan?
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten Thijs
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Tamron 17-50 op D5000. Met of zonder stabilisatie??
Ik heb op basis van de gedeelde ervaringen op dit forum gekozen voor de versie zonder VC omdat die optisch beter zou zijn. Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik ze nimmer vergeleken heb maar puur ben afgegaan op de ervaringen op dit forum. Overigens geen moemnt spijt hiervan gehad.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Ok, bedankt voor je reactie.
Het is een beetje zonde om 70 euro extra uit te geven voor iets waar de kwaliteit van achteruit gaat.
Ik gebruik nu de 18-105 VR en daar mis ik toch af en toe wat scherpte mee en met weinig licht is het helemaal niet veel.
Kun je wat voorbeeldfoto's plaatsen die met deze lens gemaakt zijn?
Wat ik verder nog wil weten is of de scherpstelling sneller is dan de 18-105. Kan iemand daar antwoord op geven?
Het is een beetje zonde om 70 euro extra uit te geven voor iets waar de kwaliteit van achteruit gaat.
Ik gebruik nu de 18-105 VR en daar mis ik toch af en toe wat scherpte mee en met weinig licht is het helemaal niet veel.
Kun je wat voorbeeldfoto's plaatsen die met deze lens gemaakt zijn?
Wat ik verder nog wil weten is of de scherpstelling sneller is dan de 18-105. Kan iemand daar antwoord op geven?
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Hierbij een link naar enkele voorbeelden.tdv22 schreef:Ok, bedankt voor je reactie. Kun je wat voorbeeldfoto's plaatsen die met deze lens gemaakt zijn?
Jan
Dat ziet er mooi uit! Dank je wel.
Is de scherpstelling ook snel? Ik ga het ook vaak gebruiken om foto's van vissen in een aquarium te gebruiken. Dan is enige snelheid wel handig :mrgreen:
Is de scherpstelling ook snel? Ik ga het ook vaak gebruiken om foto's van vissen in een aquarium te gebruiken. Dan is enige snelheid wel handig :mrgreen:
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Tja, dat is natuurlijk zo subjectief. Wat ik snel vindt kun jij wel te langzaam vindentdv22 schreef:Dat ziet er mooi uit! Dank je wel.

Jan
Ik vind bijvoorbeeld de scherpstelling van de 18-105 net niet snel genoeg. Als ik dat vergelijk met mijn 35mm is dat echt een wereld van verschil.
Misschien dat iemand anders mij nog wat kan vertellen over scherpstelling en scherpte van de lens?
Misschien dat iemand anders mij nog wat kan vertellen over scherpstelling en scherpte van de lens?
-
- Clublid
- Contacteer:
ik vind het niet bepaald 1 van de snelste. Denk zelfs dat je 18-105 sneller focussed. Beeldkwaliteit is meer dan behoorlijk 

-
- Forumlid
Ik onderschrijf dit, ik heb beide lenzen en de 18-105 vind ik ook sneller. Al wil ik ook niet zeggen dat hij langzaam is, in tegendeel. Wat me meer opvalt opvalt bij de tamron is dat hij sneller het spoor bijster is met de AF en dan even de hele range afloopt. Bij de 18-105 heb ik dat weinig of niet, die pakt hem gelijk goed. Maar het is een prima ding, geen moment spijt van. De reden van aanschaf was bij mij ook betere kwaliteit van het glas (lovende geluiden hier op het forum en in de reviews), naast de lichtgevoeligheid.Frans Heinsbroek schreef:ik vind het niet bepaald 1 van de snelste. Denk zelfs dat je 18-105 sneller focussed. Beeldkwaliteit is meer dan behoorlijk
Hmm.. dat is dan een groot nadeel voor mij. Mijn vissen gaan niet even stil voor me zitten. Ik skip deze lens en ga maar doorsparen voor de Nikon 17-55...Frans Heinsbroek schreef:ik vind het niet bepaald 1 van de snelste. Denk zelfs dat je 18-105 sneller focussed. Beeldkwaliteit is meer dan behoorlijk
Als ik foto's maak van mijn vissen dan zit ik toch altijd al met kunstlicht. Dat is echt ruk om echt goede foto's te krijgen. Ik merk vooral dat de 18-105 het hier moeilijk heeft. Je hoort de AF vaak zoeken en dat duurt te lang waardoor de vis alweer aan de andere kant is. De 35mm en zelfs de 18-55 hebben hier veel minder problemen mee.Jokidoki schreef:Ik onderschrijf dit, ik heb beide lenzen en de 18-105 vind ik ook sneller. Al wil ik ook niet zeggen dat hij langzaam is, in tegendeel. Wat me meer opvalt opvalt bij de tamron is dat hij sneller het spoor bijster is met de AF en dan even de hele range afloopt. Bij de 18-105 heb ik dat weinig of niet, die pakt hem gelijk goed. Maar het is een prima ding, geen moment spijt van. De reden van aanschaf was bij mij ook betere kwaliteit van het glas (lovende geluiden hier op het forum en in de reviews), naast de lichtgevoeligheid.Frans Heinsbroek schreef:ik vind het niet bepaald 1 van de snelste. Denk zelfs dat je 18-105 sneller focussed. Beeldkwaliteit is meer dan behoorlijk
Misschien toch nog meer mensen met ervaring met de snelheid van de Tamron 17-50??
Helemaal niemand?
Ik twijfel toch serieus tussen de Nikon en de Tamron vanwege de snelheid van de autofocus. Ik wil graag een snelle autofocus, maar om daar ongeveer 900 euro extra voor te betalen....
Ik twijfel toch serieus tussen de Nikon en de Tamron vanwege de snelheid van de autofocus. Ik wil graag een snelle autofocus, maar om daar ongeveer 900 euro extra voor te betalen....
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Wat verwacht je nu? Een paar berichtjes terug schrijf je "Ik skip deze lens en ga maar doorsparen voor de Nikon 17-55..."tdv22 schreef:Helemaal niemand?
Nu schrijf je weer dat je er geen € 900,= voor over hebt.
Heb je beide objectieven uberhaupt al eens getest op je camera of 1 van beide voldoet aan je wensen? Mocht er geen winkel in je directe omgeving zitten waar je iets kunt proberen bestel hem dan gewoon in een webwinkel, test'm en oordeel. Bevalt hij niet dan kun je het objectief retourneren en krijg je je geld retour mits verpakkingen, etc. in orginele staat.
Jan
Ik zeg dat ik TOCH ben gaan twijfelen of niet dan? Naar mijn mening kun je ook wat minder negatief antwoorden. Misschien heb jij een geldboom, maar 900 euro extra is voor mij een hoop geld. Als je alleen de laatste twee regels van je reacties alleen zou plaatsen zou ik het een prima reactie vinden, maar nu irriteer ik me er aan.
Dat ik het kan proberen begrijp ik ook wel, maar het is toch handig om wat extra informatie vooraf te krijgen?
Dat ik het kan proberen begrijp ik ook wel, maar het is toch handig om wat extra informatie vooraf te krijgen?
- Cookie1397
- Clublid
Kan Jan zijn reactie wel begrijpen, je wilt het beste naar het moet niet te veel kosten. Dan moet je geen nikon 17-50 kopen. Koop dan de tamron en klaar is kees
Nikon Z Z & de maskers