Ik was het wachten op de D400 beu en ik vond de D800 te veel geld gezien de beperkingen die het ding ook met zich meebrengt.
De kleinere body en ditto grip probeerde ik uit bij de MM, en daar viel het mij 100% mee ivt de D300. Dus ben ik gegaan voor deze full frame.
Thuis met de 70-200 erop merk ik toch het verschil met d300. Dan is de D600 qua grip toch iets te licht. Maar ik kan het goed kompenseren met de driepootplaat. Binnenkort komt de 24-120 F/4 en een 70-300 van Tamron. Dan ga ik mijn DX lenzen verkopen.
Ik had de camera al snel aan mijn eigen instellingen aangepast, maar ik heb nog niks vastgelegd in U1/U2. Auto-iso moet ik nog even uitzoeken maar wat ik zo zie is het een nuttige fucntie in A- en S-mode. Ik wil eerst ook kijken hoe de omzetting van de knoppen AE-L/AF-L, FN en voorbeelknop mij bevallen. Wel valt mij op dat de curving van grip aan de achterzijde de duim bijna automatisch op de AEL/AE-f knop legt. Na wat zoeken vond ik een prettige manier van vasthouden en nu gebruik ik de AE-L/AE-F knop als AF-ON. Werkt tot nut toe prima, want de AE-L/AE-F knop zit nu onder de voorbeeldknop.
Er is wel geklaagd over het feit dat de iso knop links onderin zit. Dat is makkelijk op de lossen. Kies bij d3 iso tonen en aanpassen, en je kunt behalve in M-mode (kan nooit op de D600) met de niet gebruikte stelknop de isowaarde veranderen zonder de iso-knop te gebruiken.
Mijn eerste indrukken zijn verder goed. Vooral de sensor is enorm veel beter dan die van de d300. Kleuren blijven bij hogere isowaarden nog prima behouden en de DR is dan ook nog indrukwekkend. Ook ben ik zeer tevreden met de automatische witbalans. Dat is prettig als ik jpegs gebruik. Daarnaast is de normale ruisonderukking zeer acceptabel, dus dat gaat voor bepaalde jpegs mij een hoop werk schelen.
Nadelen? Ja toch wel. One touch 100% zoom knop ontbreekt inderdaad. Begin een beetje te leren om de zoom-in button op tijd los te laten...
AF lijkt goed, maar is zeker niet zo snel als op mijn D300 was. Dat merk je overigens alleen bij minder licht, maar ik moet het nog uitproberen op locatie. Zeker de tracking mode ga ik goed uitproberen.
Ik mis ook wel wat scherpstelpunten aan de boven en onderzijde van de module. Links en rechts mis je in feite twee rijtjes (tov van de 51 punts module). Dat valt te overzien.
Ik merk wel dat bij minder licht de 70-200 op f2.8 verrassend vaak een back- of frontfocus laat zien. Ik denk dat je hier het kwaliteitsverschil ziet tussen de D800/D4 en de D600.
Zo gauw er wat zinnige foto's komen dan kan ik wel wat tonen via Flickr.