Ik heb de TC-16A jaren gebruikt in combinatie met de AF 300mm F4.
Deze converter heeft een beperkte AF functie d.w.z. dat je de lens handmatig moet scherpstellen waarna de AF functie van de converter de fijnregeling doet.
Eigenlijk bedoeld om AI / AIS lenzen op een AF body te kunnen gebruiken met beperkte AF functie.
Op mijn F90 en de F4 werkte dat perfect.
Op de D200 past de converter wel en mag vlgs de gebruiksaanwijzing ook gebruikt worden, maar je mist dan wel de AF functie. Je moet dan handmatig scherpstellen door met het AF-asje het lenzenstelsel (in de converter) in de uiterste stand te brengen en vervolgens met lens handmatig scherpstellen.
Ik heb op internet nog wel een site gevonden waar wordt uitgelegd hoe je de converter kunt aanpassen om de AF functie toch te kunnen gebruiken. De contacten op het bajonet van de converter moeten dan aangepast worden, maar dat is meer iets voor een handige doe-het-zelver en ging mij iets te ver.
http://www.cocoon-creations.com/downloa ... ostert.pdf
Op mijn D3s mag deze converter vlgs de gebruiksaanwijzing
niet gebruikt worden, omdat de kans bestaat dat deze de electronische contacten in de camerabody zou kunnen beschadigen.( nagevraagd bij Nikon Support, zij raden het ten sterkste af )
Daarom gebruik ik nu de TC-14B die zonder problemen is te gebruiken, maar uiteraard alleen met handmatige scherpstelling.
Je zou ook nog de TC-300 en de TC-301 kunnen overwegen.
Met Kenko heb ik geen ervaring.
Je moet dus goed uitkijken op welke body je de converter wil gaan gebruiken, de gebruiksaanwijzing van je camera raadplegen en bij twijfel anders even een mail naar nikon support.
Succes,
Groeten Frans