d40 of d50

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
cassandra

d40 of d50

Bericht door cassandra » za jul 14 2007 11:36 pm

hallo allemaal zal me eerst ff voostellen..
ben cassandra,21jr uit terneuzen.. sinds een jaartje ben ik fotpgraveren eigenlijk steeds leuker te vinden..
heb nu nog een sony dsc-h2.. maar wil een spiegelreflex kopen en dus word mijn keus een nikon alleen welke ben ik nog niet echt uit..of een d40 f d50
hopelijk kunnen jullie me verder helpen..
ik wil me dus meer gaan richten op macro.. dus ftograveren van insecten bloemen beestjes enz..
dus mijn vraag welke lens kan ik daar het beste voor pakken..?? wil niet meteen het duurste van de duurste maar ook niet de goedkoopste zit een beetje tussenin qua prijs..

maar daarentegen wil ik m ook voor 'gewoon' gebruik van maken..vakantie, onze huisdieren enz..

en als laatste vraag.. :)
we gaan geregeld ook naar circuit en dan wil ik ook fotos maken van motoren en auto.. maar hoe den ze dat als je de mtor scherp ziet en de achtergrond wazig.. misschien een stomme vraag maar dat weet ik niet :)

hopelijk kunnen jullie me een beetje verder helpen..
groetjes Cassandra

Roberto

Bericht door Roberto » zo jul 15 2007 12:06 am

tja, het budget speelt hier de grootste rol, niet?! ik zou gaan voor een D40 en een beter objectief zodat je later met een andere body weer verder kan groeien in je hobby! de D40 wordt dan je secundaire (camera)body!

Dat met die bewegende objecten, daar ben ik ook nog mee aan het stoeien... ik heb de crux nog niet helemaal gevonden of het kieken onder de knie onder alle omstandigheden!

suc-6 en zet hem op!

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » zo jul 15 2007 12:43 am

Welkom Cassandra,

Voor beide camera's D40 of D50 valt wat te zeggen. Grootste nadeel van de D50 is dat je hem eigenlijk alleen nog maar tweedehands kunt kopen en dan vaak voor prijzen alsof hij nieuw is.
Grootste nadeel van de D40 is dat je er niet iedere Nikon lens op kunt zetten en dan nog autofocus houden. Dat ondersteunt de D40 alleen maar met AFS lenzen.
In een boel opzichten kun je aan de D40 merken dat 't een nieuwere generatie camera is, maar ook echt 'low budget'.

Tsja en welke lenzen erbij, dat is nu echt een budget kwestie. Ik zou in elk geval voor de standaard kitlens gaan, 't maakt in prijs bijna niet uit of je de D40 kaal of met de 18-55 koopt en voor drie vier tientjes heb je dan een acceptabele standaardlens. Kun je leuk zoeken naar een macrolens.
Voor macro is AF minder belangrijk, omdat een serieuze macroliefhebber toch op hand scherpstelt, dus zou je ook eens op marktplaats kunnen kijken naar een oudere MF (= manual focus) lens.

Een leuke all purpose lens (maar geen macro) is de 18-200 VR van Nikon, maar die is wel anderhalf keer zo duur als de D40 zelf. Ligt echt aan je budget.

Je laatste vraag, motor scherp, achtergrond niet. Dat doe je door mee te trekken, dwz je beweegt je lens mee, zodat je onderwerp in beeld blijft, maar de achtergrond is dan bewogen, dat geeft dat idee van snelheid. 't Is wel een trucje dat je echt moet leren.

Nu heb je wat stof tot nadenken...
Laatst gewijzigd door Roelof op zo jul 15 2007 12:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Roberto

Bericht door Roberto » zo jul 15 2007 12:48 am

dan leer ik traag! want het uitje in land van ooit met het riddergevecht binnen: de resultaten vielen me zwaar tegen. Maar, mss heb ik de lat te hoog gelegd... er speelden ook andere parameters mee, want ik moest er o.a. ook bij flitsen... brrrr...

GdP

Bericht door GdP » zo jul 15 2007 12:48 am

Welkom Cassandra.

Gerrit

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jul 15 2007 5:44 am

De D40 is de nieuwste en daarmee ook de beste camera van dit moment. Want ontwikkelingen in de DSLR gaan heel hard.

Maar de D40 is eigenlijk alleen geschikt voor hen die een luxe compact willen hebben. Met de 2 kit objectieven 18-55 en 55-200 heb je het wel eigenlijk gehad.
Er is nog een uitbreiding mogelijk met een 105 AFS VR en de 70-300 AFS VR en dan moet je maar tevreden zijn. Andere macro objectieven werken niet AF. Bij het echte 1:1 gebied zet je AF toch meestal uit, maar in het gebied tussen oneindig en 1:1 zitten ook heel leuke onderwerpen. En dan is AF wel gemakkelijk.

Alle andere AFS objectieven hebben een prijs dat je een veel betere camera er wel eens gratis bij krijgt.

De D50 is geen alternatief qua de kwaliteit die we nu gewend zijn. Maar als die voor een leuk prijsje op de kop kunt tikken, met een objectief, dan kun je later als een DSLR bevalt, altijd nog voor een andere camera gaan.

Lees anders eens:

Nikon camera's

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo jul 15 2007 9:43 am

Hoi Cassandra.
Het cameramodel "er tussenin" is momenteel de D80. Heeft dezelfde beeldchip als de D40X en de D200. De D80 is wat groter dan de de D40/D40X en heeft een tweede schermpje bovenop met daarop de camera instellingen. Verder heeft-ie ook alle programmastanden voor snel een bepaalde foto maken. En hij is niet zo zwaar, dus een ideale camera voor op vakantie. Je kunt er alle Nikkor-objectieven opzetten en alle AF-objectieven ook AF mee scherp stellen. Alleen de handmatige objectieven ondersteunen geen lichtmeting, maar voor een beginner is dat geen enkel bezwaar.

Als je echt veel macro wilt gaan fotograferen ontkom je niet aan een echt macro objectief. Nieuw kosten die veel geld, dus als je op een beperkt budget zit, kijk dan ook zeker naar gebruikte exemplaren.

Het "meetrekken" van je foto is een techniek die heel, heel erg veel oefenen vereist. Je kiest een lange sluitertijd (1/60 tot 1/40) en je gaat op een beetje afstand staan van de weg. Volg het onderwerp en probeer dit zo stil mogelijk in de zoeker te houden. De draaïng van je camera volgt dus precies de beweging van de auto/motor. Je zet de camera op zoveel mogelijk beelden per seconde en na een paar honderd keer proberen krijg je hem door.

Succes!
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

rik6230

Bericht door rik6230 » zo jul 15 2007 10:42 am

Welkom Cassandra,

Veel plezier op dit forum. Wat jouw vragen betreft; ik kan weinig meer toevoegen aan wat hiervoor is gezegd.

groet,
Rik

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”