tip: Preview Extractor

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

tip: Preview Extractor

Bericht door Hans Braakhuis » zo jul 15 2007 8:32 am

Ik werk alleen in NEF en schiet meerdere opnamen van een onderwerp. Met of zonder flits, met een groot of matig diafragma. Dan zijn er dus meestal 4 dezelfde opnamen. Je draait er eens om heen, Nog een ander objectief. Dan heb ik dus zo 20 opnamen en ik wil eigenlijk maar 1 goede opname hebben.

Dus gebruik ik Preview Extractor om alles even snel te kopiëren naar JPG.
Die JPG's zet ik in de zelfde folder als de NEF's.
Met de Verkenner blader ik er dan door heen. Dan kan ik ook gelijk een eerste schifting maken en zowel de JPG als de NEF wissen.

PreviewExtractor is zelfs op mijn PC razend snel.

Daarna wis ik alle JPG's om met Capture aan het bewerken te slaan.
Eerst enkele batch bewerkingen en dan is het meeste werk gedaan.

Hier de link om het op te halen van het net:

Preview Extractor

Je kunt dit pakket ook gebruiken om middels een foto te zien hoeveel opnamen je camera nu gemaakt heeft.

Afbeelding

Om NEF's om te zetten naar JPG klik je op browse en zoek dan de folder op waar je NEF's staan. Dan doe je dan nog een keer om aan te geven waar je de JPG wilt hebben. Ik zet ze in de bron folder. Dat is makkelijk om te wissen.

Om het aantal opnamen van je camera te zien, zet je middels browse 1 foto in het bovenste browse vakje. Daarna klik je op Shutter Count en Run.

alfa156

Bericht door alfa156 » zo jul 15 2007 8:43 am

Dit is wel handig Hans. Ik gebruik met Vista de Nikon Rawcodec. Werkt voor mij ook prima. http://nikonimglib.com/nefcodec/

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jul 15 2007 11:34 am

Ik gebruik het op mijn XP machine uit 1999. Was destijds een van de eersten die XP aanschafte. Dat heb ik wel afgeleerd. Veel oude software echt niet bruikbaar en XP werkte zelf ook niet. Mocht het gelukkig weer omruilen in de winkel voor een verbeterde versie.

Met Nikon View en Nikon Picture Project kun je ook NEF's bekijken. Voor mij veel te traag.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » zo jul 15 2007 1:16 pm

Inderdaad een handig programma'tje voor als je Windows XP gebruikt.

Maar op mijn Mac hoef ik helemaal niks te installeren om even snel 'om Capture NX heen' jpg's te maken van NEF-jes. ;-)

Rogier

Bericht door Rogier » zo jul 15 2007 1:32 pm

OSX kan dat zelf begrijp ik?

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo jul 15 2007 1:38 pm

Rogier schreef:OSX kan dat zelf begrijp ik?
Out of the box.

yoyo

Bericht door yoyo » zo jul 15 2007 1:47 pm

Preview Extractor extract alleen de in de NEF ingebouwde preview...

Ik zet de laatste tijd gewoon in NX de NEF's om naar Jpeg. In batch kun je gelijk een aantal basisinstellingen omzetten zodat de Jpeg's nog beter te beoordelen zijn. Mijn NEF's zijn niet zo groot (nog geen 7mb) dus dat gaat goed. Niet snel, maar dan ga ik gewoon hier even zitten lezen... :D

Alleen in NX krijg ik af en toe dat haleloeja! gevoel. Dat heb je dan ook al een beetje bij de Jpeg's...

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » zo jul 15 2007 4:21 pm

onno schreef:
Rogier schreef:OSX kan dat zelf begrijp ik?
Out of the box.
Dan doel je op Iphoto?

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo jul 15 2007 9:31 pm

Leeuwarden schreef:Dan doel je op Iphoto?
iPhoto gebruikt de RAW decoder van OSX. Daarnaast wordt deze ook gebruikt voor thumbnail-previews in de 'Finder' (equivalent van Windows Explorer) en bij openen van de bestanden in 'Preview' (file viewer voor o.a. bitmap-beelden, pdf en photoshop files; geen equivalent standaard in Windows)

Doordat de RAW decoder onderdeel is van het operating systeem kan je tevens NEF files zonder bewerking meteen een document in slepen en daarin bewerken (zoals in iPhoto). Dat werkt bijvoorbeeld in Pages en Keynote.

Ik zou zeggen, ga 's met een paar NEF's op een CD-rom naar een Apple winkel en speel d'r eens mee... ;-)

Aperture, het professionele pakket voor fotobewerking van Apple, gebruikt een eigen (uitgebreider instelbare) RAW decoder.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » zo jul 15 2007 9:41 pm

onno schreef: Ik zou zeggen, ga 's met een paar NEF's op een CD-rom naar een Apple winkel en speel d'r eens mee... ;-)
Niet nodig.. Zit al 20 jaar achter een Appeltje :mrgreen:

Ik gebruik Iphoto als opslag en CS2, Capture 4.4 en Lightroom voor bewerkingen... Nou ja, LightRoom... Ik heb Lightrooom... Moet er nog eens iets mee doen...

rvdb

Bericht door rvdb » zo jul 15 2007 10:04 pm

Geweldig he zo'n Apple. En idd ideaal ook voor NEF. Zijn nog veel meer voordelen trouwens ;)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”