MF objectief

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
joebat
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

MF objectief

Bericht door joebat » wo okt 10 2012 8:09 pm

Hallo,

Ik heb nog een oud Pentor-objectief 500 mm f8, uit het analoge tijdperk en op mijn Canon Ftb gaf deze goede resultaten. Heb deze via een adapter, met glas om op oneindig te kunnen scherpstellen, op mijn d3100 gezet, maar de foto's blijven wazig.

Welk MF objectief (M42-schroefdraad), liefst een 300 mm (mag ook minder zijn natuurlijk, zouden jullie aanraden ? Ik zie de bomen in het bos niet meer :oops:
Gebruik voor dieren, desnoods landschappen en misschien foto's van sterren nemen.

Groetjes

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: MF objectief

Bericht door henkk » wo okt 10 2012 8:27 pm

Kun je er wel dichterbij dan oneindig mee scherp stellen? Hebben de foto's weinig contrast of zijn ze echt onscherp?
Plaats eens een foto.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » wo okt 10 2012 9:06 pm

Beste J,

Waarom stel je op dit forum van Nikon-liefhebbers een vraag over objectieven met een niet-Nikon vatting?
Als je iets anders voor hetzelfd doel wilt, koop dan een passend (Nikon) objectief.
De waas die je opmerkt is wellicht veroorzaakt door de adapter, het is tenslotte een paar extra lagen glas.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » wo okt 10 2012 9:15 pm

gijs sandberg schreef:Beste J,

Waarom stel je op dit forum van Nikon-liefhebbers een vraag over objectieven met een niet-Nikon vatting?
Groeten, Gijs
Hij heeft een D3100. Moet hij dan weer een Pentor TL kopen? Ik heb er nog wel een maar die is niet te koop.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo okt 10 2012 11:41 pm

Je gebruikt een 500mm m42 objectief via adapter met glas op je d3100. Geen goede resultaten. En dan ga je advies vragen over een ander objectief dat ook via die adapter moet? Zou je niet eerst zeker willen weten dat het niet aan die adapter ligt?
Onderzoek je problem, is het glas niet gewoon beschimmeld of is er en damp van het difrgamvet/olie op het achterstelensdeel geslagen waardoor je simpelweg geen goede foto;s meer kan nemen?
Wat gijs zegt kan wel maar mijn ervaring is dat je dat extra laagje glas eigenlijk niet terugziet op de foto's. Heb 2 m42 naar Nikon f mount met glas en ken dit probleem niet( dat het wazig wordt).

300mm m42 is er zat wat leuk is, neus is rond op http://forum.mflenses.com/

Succes ermee.
Peter
Bijna leeg hier....

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » wo okt 10 2012 11:57 pm

Kijk eens bij je m42 adapter of je glas er niet verkeerd om in zit dan kan het zijn dat hij niet scherp te krijgen is.
Je hebt toch wel een fatsoenlijke adapter van m42 ook hier kan verschil in zitten.
Tevens controleer je lens eens geheel open diafragma met een scherpe zaklamp if hij schoon is.
Als het bij je canon wel werkte moet hij het nu ook doen.

Even gezocht en kwam het een en ander tegen.
AAN DE ADAPTER LIGT HET NIET.
PENTOR 500MM F8
Afbeelding
Afbeelding
Uit dit draadje
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=38417" onclick="window.open(this.href);return false;

En deze
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=38239" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 5&start=75" onclick="window.open(this.href);return false;

Waar om deze vraag van je als je weet dat het wel gewerkt heeft. :?:
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 11 2012 12:27 am

gijs sandberg schreef: Als je iets anders voor hetzelfd doel wilt, koop dan een passend (Nikon) objectief.
Een 500mm Nikon objectief past wellicht niet binnen het budget van de TS.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do okt 11 2012 1:24 am

Nee, een Nikkor 500mm is inderdaad qua prijs niet te vergelijken met een Pentor.
Maar er zijn bijvoorbeeld wel de Vivitar of Panagor 400mm-objectieven met Nikon wisselvatting.
Niet duur, maar wel goed.

Eigenlijk jammer dat er niet een goedkope DSLR is met een P-vatting.
Man, wat zou je daar een boel op kunnen zetten om eens lekker te experimenteren.
De West-Duitse Zeiss-spulletjes met P-draad als de 20mm en de 180mm, de Pentax-, Mamiya-, en Aus Jena-glaswerkjes...
Zag net nog op het web een Pentax 15mm met P-draad.

Was overigens duurder dan een Nikkor 3,5/15mm.

joebat
Forumlid
Forumlid

Bericht door joebat » do okt 11 2012 8:26 am

Eerst en vooral bedankt voor de inspirerende commentaren :P

Henkk : ja dat lukt zonder enig probleem

Gijs : Er worden toch ook vragen gesteld over Zeiss, waarom dat dit niet . Te minderwaardige optiek misschien :(

Strangeartefact : als je de eerste foto bekijkt (zie lager in topic), en de foto's die ik er nu mee neem, is er een groot verschil. Zal eens een foto nieuwe foto opladen

a vangastel : heb alles gecontroleerd en opgepoetst, maar geen verschil. Enig idee wat het kan zijn ?

Léon en emdekerk : ik ben geen pro, dus ik kan en wil ook geen optiek aanschaffen van 2000 euro en meer. Het is een hobby. Zal een op zoek gaan naar een Vivitar of Panagor en gelijk heb je over een dslr met P-vatting.

Groetjes

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 11 2012 10:44 am

joebat schreef: Léon en emdekerk : ik ben geen pro, dus ik kan en wil ook geen optiek aanschaffen van 2000 euro en meer. Het is een hobby.
Maar dat snap ik ook wel. Het juist een heel leuke bezigheid om met oude objectieven te kijken wat je ermee kan. Het uiterste daaruit te halen. De eigenheid van veel objectieven geven nu net de charme in beeldvoordracht wat het zo aantrekkelijk maakt om ermee te experimenteren. O.a. strangeartefact heeft dat goed begrepen. Verder hele volksstammen in China zien dat als een "nationale sport".

Hier een bericht wat ik eerder speciaal daar aan heb gewijd. Doe er je inspiratie bij op: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 55#p415455" onclick="window.open(this.href);return false;
dan is duidelijk dat het hem niet zit in de duurste optiek om er heel bijzondere opnamen mee te maken die fotografisch impact hebben.
(5 keer 84 webpagina's ofwel 12.500 berichten met foto's van oude lenzen). Veel staat niet meer online, maar er blijft genoeg over om te bekijken.

BELL & HOWELL 75mm/f3.5
Afbeelding
Bron: http://forum.xitek.com/thread-562304-1-1-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

PENTAX 67II Super Baltar 6IN/2.8
Afbeelding
Bron: http://forum.xitek.com/thread-562304-6-1-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

BELL & HOWELL 75mm/f3.5
Afbeelding
Bron: http://forum.xitek.com/thread-562304-10-1-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

BELL & HOWELL 75mm/f3.5
Afbeelding
Bron: http://forum.xitek.com/thread-562304-10-1-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dallmeyer 76mm projection lens re-engineered
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do okt 11 2012 11:20 am, 2 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » do okt 11 2012 11:09 am

Beste J,

Ik ben blij dat je mijn harde kritiek sportief opneemt.

Ik heb nog een Nikon 400mm liggen met evenveel gebruikersvriendelijkheid als jouw 500-combi.
Per PB kan je een bod uitbrengen :)

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

joebat
Forumlid
Forumlid

Bericht door joebat » do okt 11 2012 11:50 am

Gijs : begrijp je standpunt en ik kan tegen een stootje hoor :lol: . Wou juist een PB sturen, maar mijn muis doet het niet meer ...... :wink:

Léon : Die hele brok heb ik al doorgenomen. Daar komt nogal het een en ander boven voor een schappelijke prijs, en dat is nog eens fotograferen. Niet alleen op knopjes duwen en bzz het is in orde. Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik ook die knopje en die bzzzz, maar manueel is toch net iets anders. Een beetje nostalgie ?

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » do okt 11 2012 12:00 pm

gijs sandberg schreef:Beste J,

Groeten, Gijs
Om er een antwoord op te krijgen waar hij wat mee kan, denk ik zo. :mrgreen:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 11 2012 12:35 pm

joebat schreef: Léon : Die hele brok heb ik al doorgenomen. Daar komt nogal het een en ander boven voor een schappelijke prijs, en dat is nog eens fotograferen. Niet alleen op knopjes duwen en bzz het is in orde. Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik ook die knopje en die bzzzz, maar manueel is toch net iets anders. Een beetje nostalgie ?
Dat Pentor-objectief 500 mm f8 van je is volgens mij een manueel objectief. Eveneens alle eventuele alternatieven die je zoekt met M42 draad.
Niet anders als die 12.500 reacties van die Chinese website waar het allemaal om oude manuele lenzen gaat van 30-40-50-60 jaar oud en zelfs nog ouder.
Waar ligt het verschil met wat je zelf wilt doen?
Besef je wel goed dat die voorbeelden eerder hierboven gegeven, allemaal met dat soort oude manuele objectieven zijn gemaakt ?

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » do okt 11 2012 7:20 pm

joebat schreef:Eerst en vooral bedankt voor de inspirerende commentaren :P

Strangeartefact : als je de eerste foto bekijkt (zie lager in topic), en de foto's die ik er nu mee neem, is er een groot verschil. Zal eens een foto nieuwe foto opladen

a vangastel : heb alles gecontroleerd en opgepoetst, maar geen verschil. Enig idee wat het kan zijn ?

Groetjes

J.
Zonder voorbeeld en niet wetende wat je gedaan hebt is het zeer moeilijk hier iets over te zeggen.
Wat voor iso, sluitertijd en diafragma gebruik je en stel je ook daat werkelijk scherp zo als het moet.
Het liefste zou ik de lens eens willen proberen om te zien wat er aan mankeerd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”