Themashoot "business woman"

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
skyfox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Themashoot "business woman"

Bericht door skyfox » vr okt 12 2012 2:44 pm

Na een tijdje rondgezworven en meegelezen te hebben op het forum wordt het tijd dat ik zelf ook eens wat post. Hier mijn eerste poging.

Deze week had ik een shoot gepland met een oud schoolgenoot. Als thema hebben we business woman gekozen. Ik ben benieuwd wat jullie van de resultaten vinden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Themashoot "business woman"

Bericht door Léon Obers » vr okt 12 2012 3:17 pm

De benadering vind ik wel aardig, en het lichtgebruik ook. Alleen een zonnebril binnen komt voor mij niet echt als "business woman" over. Kapot scheuren van paperassen evenmin. Een echte "business woman" heeft voldoende beheersing om dat soort woedeaanvallen het hoofd te bieden. Alleen veel te donker, niet sprankelend uitgewerkt. Kijk eens hoe de histogrammen lopen. Het speelt zich hoofdzakelijk aan de linkerkant van het bereik af.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dafir

Bericht door Dafir » vr okt 12 2012 3:59 pm

Ik vroeg me af of dit een stockfoto zou kunnen zijn en daar is mijn antwoord eerlijk gezegd ontkennend. Dat komt mede door twee dingen die mij opvallen. Ik vind de visagie op de huid niet mooi uitkomen en ook de kledingkeuze (de rode blouse) niet goed. In combinatie met de themainvulling (het verscheuren, de zonnebril en de nadruk op zwart) krijg ik daardoor een vrouwelijk Jacobse en Van Es-gevoel.
Ik sluit me daarom grotendeels bij Leon aan. Op zich prima foto's, maar als het thema businesswoman is, vind ik het minder geslaagd.

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » vr okt 12 2012 4:02 pm

Duidelijk met veel zorg gemaakt. Eens met de opmerkingen van Leon. Als je iets meer een natuurlijke setting creëert en meer belicht, heb je nog professionelere foto´s.

skyfox
Forumlid
Forumlid

Bericht door skyfox » vr okt 12 2012 5:38 pm

Bedankt voor jullie opmerkingen! De belichting zal ik volgende keer zeker verbeteren. Ik had tussen het schieten door gewoon te weinig aandacht aan checken/histogram gegeven. Goede tips dus!

Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom de makeup niet goed uitkomt en wat er minder goed zou zijn aan de rode blouse. Kunnen jullie daar wat meer over zeggen?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: Themashoot

Bericht door Léon Obers » vr okt 12 2012 6:15 pm

skyfox schreef: Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom de makeup niet goed uitkomt en wat er minder goed zou zijn aan de rode blouse. Kunnen jullie daar wat meer over zeggen?
Begin eerst met goed belichte en nabewerkte opnamen. Misschien valt het dan alleszins mee. Door de donkere tint is dit een verkeerd uitgangspunt om te beoordelen.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr okt 12 2012 6:43 pm

Wat voor lichtbron heb je gebruikt?
Het licht is aan de harde kant.

dendoor
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door dendoor » vr okt 12 2012 7:33 pm

Goede poging, doch ga mee met Lėon. Had de setup lichter gekozen, bvb witte achtergrond en volledig uitgelicht. Als je dit onderwerp opzoekt op stockfotosites dan is het meestal met zeer heldere setup's. Je bent bezig in de goede richting...

Dafir

Bericht door Dafir » vr okt 12 2012 8:25 pm

skyfox schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom de makeup niet goed uitkomt en wat er minder goed zou zijn aan de rode blouse. Kunnen jullie daar wat meer over zeggen?
Misschien komt mijn kritiek te hard over. Dus even wat nuance. Voor de duidelijkheid: ik vind ze best goed gemaakt en duidelijk met zorg. Daarvoor in ieder geval complimenten. Ik denk alleen dat het beter kan gezien je intentie. Mijn opmerkingen gaan vooral over hoe de fotos op mij overkomen. De huid ziet er op mijn scherm 'ruw' uit. En de rode blouse contrasteert enorm met het harde, dichtlopende zwart vind ik. In combinatie met de invulling van je thema (met name het verscheuren en de zonnebril), komt het op mij niet echt over als een 'sophisticated power woman'.
Dus: goede poging inderdaad, maar het kan beter volgens mij waarbij ik met name Leon's opmerkingen ter harte zou nemen (aan wiens technische kennis ik niet kan tippen).
Succes!

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za okt 13 2012 7:37 am

Schitterend gedaan, al die donkere tinten. Het onderwerp: het portret is goed belicht en dat de rest dan donker wordt, zal me een worst wezen.
Je zou een cursus kunnen geven: hoe krijg je een witte muur grijs.

Zelf zou ik de compositie anders doen. Een staand onderwerp past meer in een liggend vlak. Iets meer omgeving erbij en je krijgt meer verhaal op de foto.

skyfox
Forumlid
Forumlid

Bericht door skyfox » ma okt 15 2012 10:09 pm

Bedankt voor jullie reacties weer. Ik ben het eens met de opmerkingen dat de foto's eigenlijk iets té donker zijn. Toch leuk om dan te lezen dat het ondans dat toch ook als positief gezien kan wordeb :) Zoveel mensen, zoveel smaken.

Hans, bedankt voor de tip over compositie. Ik ga er de volgende keer eens mee spelen.

Dafir, je opmerkingen waren zeker niet te hard oid. Ik vroeg me simpelweg af wat je precies bedoelde. In ieder geval bedankt voor je nadere toelichting :)

De gebruikte lichtbron was een 60x90 softbox en een spot met grid op de achtergrond. Ik heb niet direct het idee dat het licht hard is. Jullie wel?

Ik wilde juist ook werken met een donkere achtergrond omdat het mij een zakelijk gevoel geeft. Wit en high key zie ik idd al veel op stock, wat mij juist prikkelt om het anders te doen.

Wat ik ook wel grappig vind is dat de 'jetset' zakenvrouw (zonnebril) door veel mensen als een sterke zakenvrouw wordt gezien. Mij leek dat juist een sterk beeld.

Nogmaals iedereen bedankt, jullie input wordt gewaardeerd!

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma okt 15 2012 11:38 pm

Nog even 2 tips:

Op foto 1 heeft het model een dubbele kin/hamsterwang, volgende keer het hoofd iets van de camera af laten kantelen.

En voor alle foto's geld dat dit model beter een sjaaltje oid om haar nek kan dragen, ze heeft namelijk een heel nadrukkelijke plooi in de hals.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 15 2012 11:58 pm

skyfox schreef: Wat ik ook wel grappig vind is dat de 'jetset' zakenvrouw (zonnebril) door veel mensen als een sterke zakenvrouw wordt gezien.
Misschien is dat het beeld door mensen die zelf niets met zaken van doen hebben. Een zonnebril alleen buiten als de zon schijnt en de zakenvrouw een afspraak heeft bij bijv. een trendy café op het terras. Maar binnen een zonnebril op is ongeloofwaardig. Zo iemand zou ik niet serieus nemen als zakenvrouw. Zakendoen doe je met een goed stel hersens, niet met een accessoire tegen de zon die binnen niet schijnt.

Dafir

Bericht door Dafir » di okt 16 2012 1:07 am

Léon Obers schreef:
skyfox schreef: Wat ik ook wel grappig vind is dat de 'jetset' zakenvrouw (zonnebril) door veel mensen als een sterke zakenvrouw wordt gezien.
Misschien is dat het beeld door mensen die zelf niets met zaken van doen hebben. Een zonnebril alleen buiten als de zon schijnt en de zakenvrouw een afspraak heeft bij bijv. een trendy café op het terras. Maar binnen een zonnebril op is ongeloofwaardig. Zo iemand zou ik niet serieus nemen als zakenvrouw. Zakendoen doe je met een goed stel hersens, niet met een accessoire tegen de zon die binnen niet schijnt.
Sterker nog: ik werk in die wereld en binnen de etiquette aldaar is het zelfs 'not done' om binnen een zonnebril te dragen. Als vrouw mag je in zakenomgevingen een zonnebril binnen hooguit als diadeem gebruiken waar een etiquette iets losser is (omgevingen waar je b.v. als man ook niet een das hoeft te dragen). In de nog strakkere omgevingen (financiële wereld, advocatuur, diplomatie) kan zelfs dat niet. Maar in die wereld wordt zelfs de rode blouse nog als overdone gezien. Daar geldt over het algemeen: chique, maar ingetogen.

Richard Kuipers

Bericht door Richard Kuipers » wo okt 17 2012 12:59 pm

Je foto's na bewerken in een goed programma zoals PS doet ook wonderen, tegen dingen waarvan je thuis denkt ai dat had anders gemoeten of dat zag ik op m'n kleine camera LCD toch iets anders. Dit is afgezien van het feit dat je bij dit soort werk een laptop bij je zou moeten hebben om direct te kijken of je er wat aan kunt doen of een nieuwe foto moet maken......... Al kan er met nabewerken heel veel :wink:

Deze foto even heel snel in PS aangepakt om je een idee te geven om haar wat "ruw" uitziend gezicht wat softer te maken.

Afbeelding

Heel veel succes met je portret fotografie!

Richard

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”