Ik ben in het bezit van een Nikon D3100 Kit AF-S DX 18-105 VR. Als ik mijn foto's bekijk in view nx 2 en ik zet het scherpstelpunt aan (rode vlakje(s) zichtbaar) dan is het scherpstelpunt (in het rode vlakje) niet scherp maar is de foto wel scherp op een ander punt. De foto's zijn genomen op manuele stand. De scherpstelstand staat op : AF-A en de AF veldstand op : automatisch veld-AF.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan of waar dit aan ligt?
scherpstelpunt onscherp
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: scherpstelpunt onscherp
Beste J,
Welkom.
Kan je enkele voorbeelden laten zien?
Let wel dat de weergave van het scherpstelpunt niet altijd correct hoeft te zijn.
Groeten, GIjs
Welkom.
Kan je enkele voorbeelden laten zien?
Let wel dat de weergave van het scherpstelpunt niet altijd correct hoeft te zijn.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Pjerry
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Foto's zijn een must...., zoals Gijs al aangeeft.
Het nadeel van AF-A is dat je de camera het scherpstelpunt laat bepalen. Afhankelijk van je instelling kan hij daar meerdere (hulp)punten voor gebruiken.
Om dat te voorkomen schiet ik alleen in AF-S en als de situatie erom vraagt in AF-C. In dat soort situaties ben jij de baas i.p.v. je camera. Ik (maar wie ben ik) schiet ook altijd maar met één scherpstelpunt geactiveerd.
Je kunt ook last hebben van front- of back-focussing. Op jouw camera kun je er niets tegen doen (anders dan laten afstellen, of er rekening mee houden). Op mijn D7000 kan ik dat wel corrigeren, maar zelfs met een correctie van -20 (max) is de 18-105mm op wat langere afstand niet scherp te krijgen (behalve handmatig of met LV dan, en dan nog vind ik de scherpte nog steeds maar zo-zo).
Het nadeel van AF-A is dat je de camera het scherpstelpunt laat bepalen. Afhankelijk van je instelling kan hij daar meerdere (hulp)punten voor gebruiken.
Om dat te voorkomen schiet ik alleen in AF-S en als de situatie erom vraagt in AF-C. In dat soort situaties ben jij de baas i.p.v. je camera. Ik (maar wie ben ik) schiet ook altijd maar met één scherpstelpunt geactiveerd.
Je kunt ook last hebben van front- of back-focussing. Op jouw camera kun je er niets tegen doen (anders dan laten afstellen, of er rekening mee houden). Op mijn D7000 kan ik dat wel corrigeren, maar zelfs met een correctie van -20 (max) is de 18-105mm op wat langere afstand niet scherp te krijgen (behalve handmatig of met LV dan, en dan nog vind ik de scherpte nog steeds maar zo-zo).
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik ga met Pjerry mee: ik schiet ook zo goed als altijd zoals hij het beschrijft. Ik had namelijk hetzelfde probleem als topic starter schrijft en dat was weg nadat ik de instellingen gewijzigd had.
Beste Frans en Pjerry,
Bedankt voor jullie reactie,ik ben op dit moment nog aan het puzzelen hoe ik een voorbeeld kan laten zien. Maar ik ga mijn instellingen veranderen en kijken hoe dat uitpakt.
Ik ben in ieder geval weer een stap verder.
Bedankt voor jullie reactie,ik ben op dit moment nog aan het puzzelen hoe ik een voorbeeld kan laten zien. Maar ik ga mijn instellingen veranderen en kijken hoe dat uitpakt.
Ik ben in ieder geval weer een stap verder.