iAppleToo schreef:Dank voor het commentaar.
@weimaraner
Ik zat / lag de hele middag in de meest vreemde houdingen op de grond.
Mijn hand was niet meer zo vast door alle inspanningen.
Wellicht toch maar camera op de grond of op statief plaatsen en draadloos afdrukken.
Oefen jezelf daarin

Ik vind zelf de hoeveelheid ruis veel te groot en niet acceptabel gezien de situatie. Ook met een wat lagere ISO zou je een sluitertijd hebben die snel genoeg is om scherpe resultaten te krijgen. Zeker bij foto 1 vind ik dat teveel zichtbaar. Op 28mm kan je in theorie met 1/60 een scherpe foto schieten. Dat betekent dat je dus zo'n 4 stops hoger in je ISO zit dan nog zou zijn....
Belangrijk als je onder dergelijke lichamelijk druk werkt (wat ik herken) is om je rust te nemen. Ga voor of na het nemen van de foto eens rustig in het bos zitten genieten om zo te ontspannen. Probeer daarnaast je arm/hand te ondersteunen als je niet vanaf statief/pittenzak werkt zodat de druk zo laag mogelijk is. Steun op de grond en ontspan je handen. Let vervolgens op je ademhaling en reguleer die, dat helpt in je hele houding. Bewust zijn van je lichaam kan heel belangrijk zijn, ken je lichaam en zijn grenzen. Als je ervoor zorgt dat je daar op een voor jou werkzame manier mee om gaat, kan je dat uiteindelijk terug zien
Voel je verder niet bezwaard om wat te tuinieren. Grassprietjes mag je weghalen uit de scene, bladeren leg je weg zodat je een rustig beeld kan krijgen

Ik zie vaak bij heel veel mensen dat de foto's druk worden omdat er te weinig aandacht gegeven wordt aan de omgeving. Want de omgeving is minstens zo belangrijk als het onderwerp zelf, sterker nog, ik denk dat de omgeving belangrijker is.