Is dit een soort van Nikon-mount?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Exxelle

Is dit een soort van Nikon-mount?

Bericht door Exxelle » zo okt 21 2012 4:11 pm

Gisteren heb ik het geluk gehad om een aantal oude lensjes op de kop te kunnen tikken.

De meeste waren M42 of hadden een Minolta MC-mount, maar er was er eentje bij waarvan ik geen benul heb om welke mount het zou kunnen gaan.
Daarom dat ik hier (als een wilde gok) aan jullie kom vragen of dit toevallig een soort van Nikon-mount is.
Of indien niet, welke mount het dan misschien wel zou kunnen zijn.

De lens is een Soligor tele-auto 135 f/2.5 MC (en het was vooral die 2.5 die me deed besluiten om dit lensje toch maar te kopen :wink: )

Dit is een foto van de mount:Afbeelding

Mocht er iemand toevallig ook zo'n lens in z'n bezit hebben dan kan hij/zij me misschien ook zeggen of dit lensje wat waard is op fotografisch (of finacieel) vlak.
Er is immers bijna niks over te vinden op het internet. (Of dit een goed of een slecht teken is dat weet ik niet).

Bedankt bij voorbaat voor alle hulp in elk geval.

Milo
Forumlid
Forumlid

Re: Is dit een soort van Nikon-mount?

Bericht door Milo » zo okt 21 2012 4:18 pm

Zo te zien een F mount, vorkje voor AI koppeling, ik zie ook randjes bij de mount wat aan lijkt te geven dat het een AI lens is die dus ook op de nieuwere modellen past.
Optisch geen idee, al zijn de meeste 135mm's wel oke, er zijn er veel van omdat het ontwerp niet super lastig is.
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)

Exxelle

Bericht door Exxelle » zo okt 21 2012 4:30 pm

Bedankt voor je supersnelle reactie.
Ik had de foto misschien beter ietsje meer van opzij genomen, dan waren die uitstekende delen rond de rand ook beter zichtbaar.

Mag ik uit je antwoord besluiten dat deze lens ook probleemloos op de meest recente Nikon-toestellen kan geplaats worden?
Of zit er toch ergens nog een risico in dat er ergens een deel tegen een spiegel kan aantikken of zo?

Ik vraag dit omdat het achterste lensdeel toch wel bijna een halve centimeter voorbij de mount komt als je de lens naar oneindig draait.
(En die dafragma-hendel steekt toch ook een eindje uit).

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo okt 21 2012 5:08 pm

Gezien de plaatsing van de bajonetlamellen, de gleuf voor de borgpin en de diafragmabediening zeer zeker een F-vatting.

Ook ontbreekt het nokje (op de foto geheel rechts) voor koppeling met de externe diafragmastuurunit DS-12 niet, dat nokje doet tegenwoordig op veel DSLR's dienst om aan de camera door te geven dat de diafragmaring op de hoogste waarde staat.
Om die reden is het objectief van na 1971/1972, toen voor de F2S die stuurunit verkrijgbaar werd.

Zoals Milo aangeeft lijkt het objectief de AI-koppeling te hebben, sterker nog: de plaats van de zichtbare AI-rand klopt met een 2,5-objectief, maar wat mij bevreemdt is dat het vorkje dan niet opengewerkt is.
Volgens mij werd ook door merken als Soligor, Panagor, Vivitar enz. na introductie van de AI-koppeling het vorkje in opengewerkte uitvoering gebruikt - om te zorgen dat er licht viel op de ook door hen aangebrachte kleine cijfertjes van de secundaire rij diafragmacijfers.
De AI-koppeling werd door Nikon na 1977 gebruikt.

Een extra fotootje schuin van bovenaf op die vatting zou inderdaad prettig zijn.

De elementaire en hamvraag derhalve: heeft het objectief ook die tweede rij kleinere diafragmacijfers?

Als de lensdelen inderdaad zo ver uit de tubus komen zou ik toch heel voorzichtig zijn het op een Nikon te plaatsen, hoewel 5mm niet dramatisch lijken.
Overigens zie ik ook gereedschapsporen op de borgring van het achterste lenselement, ik hoop dat er niet te veel mee geknutseld of aan "gerepareerd" is... Mooi gemaakte bajonet, trouwens.

Nagekomen: het zou eventueel kunnen gaan om een AI-objectief waar later, voor oudere camera's, een niet geheel kloppend vorkje op gezet is, een vorkje met driehoekige "oortjes", zoals Nikon die zelf al niet meer sinds pakweg halverwege de jaren zestig of zo monteerde?

En waar zouden we zijn zonder Google:

http://allphotolenses.com/lenses/item/c_856.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en

http://www.flickr.com/groups/soligor_mf ... 238376083/" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo okt 21 2012 5:32 pm

emdeklerk schreef: De elementaire en hamvraag derhalve: heeft het objectief ook die tweede rij kleinere diafragmacijfers?
Lijkt me eigenlijk juist helemaal niet zo relevant. De rest van de diafrahmaring met nokje en een uitstekend randje over een deel van de omtrek is veel essentiëler. En daar lijkt het aan te voldoen.

Dat het achterste element ietsje naar achteren steekt, is ook niet het bezwaar, dat doen wel meer Nikon objectieven. Als het maar niet extreem is. Daar lijkt me bij een 135mm brandpunt weinig aanleiding toe.

Hier bijv. een afbeelding van de Nikkor AF-D 28mm/1.4
Afbeelding

De Nikkor 28mm/3.5 AIS
Afbeelding

De Nikkor 35mm/1.4 AIS
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo okt 21 2012 5:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo okt 21 2012 5:41 pm

Het ontbreken van de tweede rij diafragmacijfers zou het tevens ontbreken van de "lichtgaatjes" in het vorkje kunnen verklaren.

En vraagsteller heeft het over een halve centimeter uitsteken voorbij de mount - wat ook ik me bij een 135mm niet kan voorstellen, maar goed.

Optisch schijnt dit objectief een uitstekende reputatie te hebben. Lijkt me een mooi objectief op een DSLR met AI-koppeling!

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo okt 21 2012 6:14 pm

Afbeelding
prettige voort zetting.tot straks.

edit aanpassing
Passen en werken alle twee op nikon d90 een met gaatjes in de vork en een zonder gaatjes.
rechtse lensin foto is deze

Afbeelding

Heb deze vraag ook al eens gesteld
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 48&t=34170" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats eens een foto van de zij kant.
Laatst gewijzigd door a vgastel op zo okt 21 2012 8:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo okt 21 2012 6:47 pm

Het verbaast mij zeer dat een niet-AI-objectief past op een D90.
Heeft die dan geen AI-koppelnok die in de weg zit?
En het schuifje dat koppelt met dat nokje dat de hoogste diafragmawaarde doorgeeft?

Van de D40 en zijn opvolgers weet ik dat het kan wegens het ontbreken van voornoemde koppelingen, maar de D90?

Het kan dat in jouw geval een en ander net goedgaat, maar ik zou het anderen zeker niet aanraden met alle objectieven!

Trouwens, het rechter objectief op je foto is wel degelijk een AI-objectief.
Duidelijk zichtbare AI-rand, twee rijen diafragmacijfers en open oortjes van het vorkje - dat laatste is niet heel goed te zien, maar als het een gesloten vorkje is dan klopt het niet, dan is het later vervangen door een verkeerd exemplaar. Vorkje is wel "achterstevoren" gemonteerd, zoals dat bij AI moest.

Het verschil tussen die twee objectieven is toch duidelijk te zien?

Milo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Milo » zo okt 21 2012 6:58 pm

Het is inderdaad vreemd dat het vorkje van de topicstarter dicht is. Misschien een ander(nikon) vorkje erop geschroeft?

Een non/pre-AI lens zou ik inderdaad niet op een camera plaatsen met een AI koppeling, maar zolang die deze niet raakt zou ik volgensmij niets aan de hand zijn.

Maar ach, google doet ook wonderen, typ eens "soligor 135mm ai" in.
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)

Exxelle

Bericht door Exxelle » zo okt 21 2012 8:16 pm

Zoals gevraagd, een fotootje van de zijkant:

Afbeelding

Die tweede rij diafragmagetallen is er dus.
Die "oortjes" lijken me ook wel origineel te zijn. Het ziet er in elk geval niet naar uit dat er aan de lens geprutsts is en dat dit vorkje vervangen is door een ander.

Mocht ik ooit veranderen van merk dan zou het gegarandeerd naar Nikon zijn maar voorlopig ben ik nog steeds een Sony/minolta gebruiker en ik ben dit ook altijd al geweest.
Van Minolta en Sony-lenzen weet ik heel wat af maar mijn kennis is zowat nihil wat Nikon-lenzen betreft.
Het is me dus nog steeds niet geheel duidelijk of deze lens zonder meer kan gebruikt worden op elke moderne Nikon-spiegelreflex.
Of kan deze lens enkel op bepaalde Nikon-DSLR's?

Mocht er iemand geinteresseerd zijn in deze lens laat het dan maar weten want ik ga ze heel binnenkort toch verkopen.
Op mijn camera kan ik er immers niks mee aanvangen (of het zou moeten zijn dat ik de mount vervang....wat waarschijnlijk niet zo moeilijk kan zijn vermoed ik).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo okt 21 2012 8:27 pm

Exxelle schreef: Het is me dus nog steeds niet geheel duidelijk of deze lens zonder meer kan gebruikt worden op elke moderne Nikon-spiegelreflex.
Of kan deze lens enkel op bepaalde Nikon-DSLR's?
Past op elke hedendaagse Nikon-DSLR. Echter bij de goedkopere modellen camera's heb je geen lichtmeting, en moet je sluitertijd en diafragma manueel instellen en gokken wat de juiste instelling zou moeten zijn. Is ook geen probleem want binnen een seconde zie je het resultaat achter op de LCD-monitor en kun je de belichting controleren en alsnog bijsturen voor een tweede opname.

Veel leveren dit soort lensjes overigens niet op in de tweedehands markt.
Exxelle schreef: (of het zou moeten zijn dat ik de mount vervang....wat waarschijnlijk niet zo moeilijk kan zijn vermoed ik).
Dat vervangen van de mount kan tegenvallen. Je hebt namelijk niet zomaar "Soligor naar Minolta" ombouwsetjes. Voor de € 15 tot € 20 dat het lensje misschien opbrengt niet de moeite van ombouw waard.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo okt 21 2012 8:33 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo okt 21 2012 8:30 pm

Ik zou maar gauw overstappen...

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo okt 21 2012 8:44 pm

Eugene en andere heb mijn eerdere bericht aan gepast
stuur mij maar een pb voor de lens .
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Exxelle

Bericht door Exxelle » zo okt 21 2012 9:44 pm

emdeklerk schreef:Ik zou maar gauw overstappen...
Ik schreef: "Mocht ik ooit overstappen" ;-).

Snel zal dat overstappen er echter wel niet van komen denk ik. Ik zou de Carl Zeiss lenzen met AF en de Minolta G-lenzen een beetje teveel missen vrees ik.
En de in-camera stabilisatie misschien nog meer. En ook de focus-peaking is ook al iets wat Nikon (nog) niet heeft, als ik mij niet vergis.
Vooral dit laatste is iets wat het werken met oude manuele lensjes tot een groot plezier maakt bij Sony. Je ziet hierdoor in je electronische zoeker immers heel duidelijk waar de scherpte juist valt. De scherpe delen lichten immers in een zelfgekozen kleurtje op.
En om nog zekerder te zijn dat je correct focust kan je (naast een gechipte adapter) ook gebruik maken van de Smart Teleconverter (of Focus Magnifier?) in de EVF.
En dan heb je ook nog eens het voordeel dat de EVF de belichting in de zoeker kan aanpassen, waardoor je zelfs perfect kan focussen met een compleet toegedraaid diafragma (van je manuele lens).

Ik ben er dus wel redelijk zeker van dat er voor het werken met oude manuele lensjes niks boven een Sony camera gaat (niet alleen de a65 en a77's, maar ook de Nexen).

Dat Sony's verre van perfecte camera's zijn dat wil ik hierbij ook direct toegeven hoor, maar dat geldt voor elke camera van om het even welk merk natuurlijk.

Exxelle

Bericht door Exxelle » zo okt 21 2012 10:09 pm

Léon Obers schreef: Veel leveren dit soort lensjes overigens niet op in de tweedehands markt.
Exxelle schreef: (of het zou moeten zijn dat ik de mount vervang....wat waarschijnlijk niet zo moeilijk kan zijn vermoed ik).
Dat vervangen van de mount kan tegenvallen. Je hebt namelijk niet zomaar "Soligor naar Minolta" ombouwsetjes. Voor de € 15 tot € 20 dat het lensje misschien opbrengt niet de moeite van ombouw waard.
Omdat dergelijke lensjes voor twee keer niks te koop zijn lijkt het mij juist wel de moeite waard om zo'n ombouwing te doen. Of om het tenminste te proberen.
En zo moeilijk is dat echt niet hoor. Toch niet om van de oude Minolta MC/MD naar de Minolta/Sony mount te gaan. En zeker niet in theorie :wink: .
http://www.flickr.com/photos/arkku/1266 ... 018767343/
Het enige wat je naast je oude Minolta-lens nodig hebt is een M42 naar MA adaptertje en die koop je voor nog geen 2 Euro het stuk op E-bay (gratis verzending vanuit Hongkong inbegrepen).

Of het ombouwen van deze Soligorlens even "gemakkelijk" is dat weet niet maar het lijkt me, zoals gezegd, wel het proberen waard.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”