Gezien de plaatsing van de bajonetlamellen, de gleuf voor de borgpin en de diafragmabediening zeer zeker een F-vatting.
Ook ontbreekt het nokje (op de foto geheel rechts) voor koppeling met de externe diafragmastuurunit DS-12 niet, dat nokje doet tegenwoordig op veel DSLR's dienst om aan de camera door te geven dat de diafragmaring op de hoogste waarde staat.
Om die reden is het objectief van na 1971/1972, toen voor de F2S die stuurunit verkrijgbaar werd.
Zoals Milo aangeeft lijkt het objectief de AI-koppeling te hebben, sterker nog: de plaats van de zichtbare AI-rand klopt met een 2,5-objectief, maar wat mij bevreemdt is dat het vorkje dan niet opengewerkt is.
Volgens mij werd ook door merken als Soligor, Panagor, Vivitar enz. na introductie van de AI-koppeling het vorkje in opengewerkte uitvoering gebruikt - om te zorgen dat er licht viel op de ook door hen aangebrachte kleine cijfertjes van de secundaire rij diafragmacijfers.
De AI-koppeling werd door Nikon na 1977 gebruikt.
Een extra fotootje schuin van bovenaf op die vatting zou inderdaad prettig zijn.
De elementaire en hamvraag derhalve: heeft het objectief ook die tweede rij kleinere diafragmacijfers?
Als de lensdelen inderdaad zo ver uit de tubus komen zou ik toch heel voorzichtig zijn het op een Nikon te plaatsen, hoewel 5mm niet dramatisch lijken.
Overigens zie ik ook gereedschapsporen op de borgring van het achterste lenselement, ik hoop dat er niet te veel mee geknutseld of aan "gerepareerd" is... Mooi gemaakte bajonet, trouwens.
Nagekomen: het zou eventueel kunnen gaan om een AI-objectief waar later, voor oudere camera's, een niet geheel kloppend vorkje op gezet is, een vorkje met driehoekige "oortjes", zoals Nikon die zelf al niet meer sinds pakweg halverwege de jaren zestig of zo monteerde?
En waar zouden we zijn zonder Google:
http://allphotolenses.com/lenses/item/c_856.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.flickr.com/groups/soligor_mf ... 238376083/" onclick="window.open(this.href);return false;