BBW schreef:Pjerry schreef:Smullen de serie.
Zou je nog wat uitleg willen geven?
Normaal hebben Boeddha's toch meer het uiterlijk van sumo worstelaars. Hier zijn het juist hele slanke posturen, is dat typisch voor Thailand?
Ook de zwarte Boeddha intrigeert mij wel. Wat is daar de achtergrond van? Tot slot de drie aangeklede (met rode gewaden/doeken) Boeddha's; worden die gerestaureerd?
P.S. Van mij mag je nog (veel) meer posten hoor

.
Ik weet het niet exact meer want er zijn ontzettend veel verschillende soorten (en in maten) boeddha beelden.
De dikke boeddha's komen uit China en hebben in de meeste gevallen niets te maken met het boeddisme tenzij er een tempel aan hun gewijd is.
De vrouwlijke boeddha's in de laatste foto worden vooral vereerd in Noord Thailand bij de grensgebieden ((Birma, Laos etc.) van origine waren er geen vrouwelijke Thaise boeddha's).
De zwarte boeddha zijn de echte 'noordelijke' boeddha beelden en je komt ze daar ook tegen in het wit (Chiang Mai regio).
De gouden boedha kwam dacht ik oorspronkelijk uit het zuidelijke deel (was destijds het rijkst) van Thailand (nu overal) en diegene met de mantel weet ik niet zeker.
Het kan zijn dat die verwant is aan het Tibetaanse boeddisme of dat hij uit Oost Thailand komt.
op de eerste plaats een fraiie serie
Keine aanvulling :
Zwarte witte of gouden bboeddha's zijn eigenlijk niet streek gebonden. Je komt ze in alle uithoeken van Thailand tgen
De kleur is meer gerelateerd aan het gebruikte materiaal wat een uiting was van rijkdom en welvaart.
Sommige materialen k komen in het ene gebied meer voor dan in een ander gebied zodat het eigenlijk
meer voorhanden was. Evengoed raakten de boeddha's over het land verspreid.
De oranje doeken of lappen die de bloeddha's bedekken zijn "offerdoeken" die bij speciale gelegenheden
of ceremonies aan de boeddha geschonken wordt door de aanwezigen of dezgene die de tempel bezoeken.
Soort verering en eerbetoon. Zo worden ook bomen en chedi's weleens voorzien van deze oranje doeken.
De doeken op de foto lijken daar ook op maar het kan hier zijn dat deze beelden pas gerestaureerd zijn ter bescherming
of om de bewerkte boeddhas nog niet te tonen omdat ze nog niet klaar zijn ...