MAC book pro wat voor scherm glans/mat
MAC book pro wat voor scherm glans/mat
Voor hoofdzakelijk foto bewerking wil ik in de nabije toekomst eem mac book pro gaan aanschaffen.
Nu worden die dingen met 2 verschillende schermen geleverd.
Met een glanzende toplaag en met een matte toplaag.
uiteraard heb ik al op het web gezocht en lees ik toch erg tegenstrijdige adviezen ten aanzien van foto bewerking en de scherm keuze.
1. Mat scherm is beter omdat je buiten minder last van spiegeling hebt.
2. Glanzend scherm is beter omdat kleuren beter uitkomen en omdat het scherper oogt.
Wie heeft ervaring en kan een goed advies geven.
Luc.
Nu worden die dingen met 2 verschillende schermen geleverd.
Met een glanzende toplaag en met een matte toplaag.
uiteraard heb ik al op het web gezocht en lees ik toch erg tegenstrijdige adviezen ten aanzien van foto bewerking en de scherm keuze.
1. Mat scherm is beter omdat je buiten minder last van spiegeling hebt.
2. Glanzend scherm is beter omdat kleuren beter uitkomen en omdat het scherper oogt.
Wie heeft ervaring en kan een goed advies geven.
Luc.
Doe mij maar mat (of eigenlijk, dat heb ik
want reflecties zijn erg storend voor een computer die bedoeld is om op diverse plaatsen gebruikt te worden. Het feit dat je bij een MacBook niet kunt kiezen (alleen glanzend) en bij een MacBook Pro wel, zegt ook wel iets. 
Maar gelukkig mag ieder dit voor zichzelf beslissen. Loop bij een dealer binnen en ervaar het verschil zelf, zou ik zeggen.

Maar gelukkig mag ieder dit voor zichzelf beslissen. Loop bij een dealer binnen en ervaar het verschil zelf, zou ik zeggen.
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb een MacBook Pro van de 1e generatie toen alleen mat schermen werden geleverd. Als ik er nu een zou aanschaffen zou ik zeker vloor glanzend gaan.
Glanzende schermen hebben een mooiere kleurweergave. Ze zijn verbazend goed behandeld tegen reflexie. Val een binnen bij een Apple dealer daar kan je de verschillen goed zien.
Glanzende schermen hebben een mooiere kleurweergave. Ze zijn verbazend goed behandeld tegen reflexie. Val een binnen bij een Apple dealer daar kan je de verschillen goed zien.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
ik heb na bezoek apple dealer juist gekozen voor een mat scherm. Ik vond de reflectie bijzonder hinderlijk.onno schreef:Ik heb een MacBook Pro van de 1e generatie toen alleen mat schermen werden geleverd. Als ik er nu een zou aanschaffen zou ik zeker vloor glanzend gaan.
- foto-ed
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ikzelf heb ook de MacBook Pro met matte scherm. Vraag aan de verkoper van de MacBook om beide MacBooks met verschillende schermen naast elkaar te zetten (als hij ze heeft). Op het eerste gezicht zal je kiezen voor de glanzende scherm, maar als je weet dat de glanzende scherm de kleuren iets of wat versterkt en het contrast vergroot. Dan weet je dat de uiteindelijke foto er niet naar behoren uit komt te zien. Om de Macbook te gebruiken voor beeldbewerking is er één met een mat scherm het meest geschikt. Voor overige werkzaamheden is die met een glanzend scherm het meest geschikt! Veel succes met je keuze!
Is dit je eerste Apple ervaring? Heel veel plezier ermee! Eenmaal Apple altijd apple!
Ik gebruik de macbook icm. Lightroom en Photoshop CS2. Bevalt me uitstekend!
Groetjes,
Edje
Is dit je eerste Apple ervaring? Heel veel plezier ermee! Eenmaal Apple altijd apple!
Ik gebruik de macbook icm. Lightroom en Photoshop CS2. Bevalt me uitstekend!
Groetjes,
Edje
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid
Ik zit nu dus achter mijn nieuwe Macbook pro 15" icd 2,4 met MAT beeldscherm.
Uiteindelijk heb ik toch voor mat gekozen reden, ik vond het gewoon mooier en ik denk dat het ook puur een kwesti van smaak is en blijft.
Ik ben er to nu toe erg tevreden mee moet nog wel even het een en ander installeren maar LR en aperture draaien al nu nog het office pakket en CS3.
Bedankt voor de adviezen.
Luc.
Uiteindelijk heb ik toch voor mat gekozen reden, ik vond het gewoon mooier en ik denk dat het ook puur een kwesti van smaak is en blijft.
Ik ben er to nu toe erg tevreden mee moet nog wel even het een en ander installeren maar LR en aperture draaien al nu nog het office pakket en CS3.
Bedankt voor de adviezen.
Luc.