tc 200 met af 300mm f2.8 ed op D200
tc 200 met af 300mm f2.8 ed op D200
Weet iemand of deze combinatie goed te gebruiken is op de D200. Wat zijn de beperkingen en hoe goed is deze tc??? Sta op het punt er een te gaan kopen.
groet Ed
groet Ed
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De TC200 valt onderde zeer matige teleconverters. Ik ben daar nog nooit een lovende test van tegengekomen.
Meer dan een tiental euro's zou ik er niet voor over hebben.
Gerrit
TC-200/201
(2 X)
1-3
This converter fulfills equal needs as the TC-14A, but with a doubling of the focal length, As with the TC-14A, it fails to give outstanding results in most situations, but the image quality is rarely unacceptable. However, this is not the case with 200/2 Nikkor, on which it is the only possible 2X converter: Here image quality is downright terrible. On the 300/2.8 lens somewhat better results are achieved, but corners are quite soft.
Expect some corner light fall-off and watch out for soft corners when using the TC-200/201 converter. Thus, most combinations need stopping down a couple of stops to achieve acceptable results.
Likely this converter will perform best if used in conjunction with the D1.
Meer dan een tiental euro's zou ik er niet voor over hebben.
Gerrit
TC-200/201
(2 X)
1-3
This converter fulfills equal needs as the TC-14A, but with a doubling of the focal length, As with the TC-14A, it fails to give outstanding results in most situations, but the image quality is rarely unacceptable. However, this is not the case with 200/2 Nikkor, on which it is the only possible 2X converter: Here image quality is downright terrible. On the 300/2.8 lens somewhat better results are achieved, but corners are quite soft.
Expect some corner light fall-off and watch out for soft corners when using the TC-200/201 converter. Thus, most combinations need stopping down a couple of stops to achieve acceptable results.
Likely this converter will perform best if used in conjunction with the D1.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
De lens die ik heb is de Nikkor ED AF 300mm 1:2.8 van het laatste type, dus het het tweede type , het laatste type voordat de AFI kwam. Ik weet dat je bij deze lens bij het gebruik van een tc geen AF meer moet gebruiken, het kan wel maar brengt een risico met zich mee wat betreft je AF. Nu vind ik het geen probleem om handmatig scherp te stellen, want dat gaat bijna net zo snel als AF, soms zelfs sneller in bepaalde omstandigheden. Ik kan een Nikon tc 200 kopen voor 35 euro. Nu vraag ik mij af is een tc 300 of 301 niet beter bij deze lens? Ik gebruik nu een Soligor c\d4 af 1.7 x dus vandaar. Ik mis soms nog net even iets bereik dus dacht aan een 2x converter.
O en Hans het gaat mij specefiek om het gebruik van de kombi D200, ED 300mm AF, tc 200/201/300/301, en eigenlijk specifiek de tc200 omdat ik deze aangeboden kreeg. Ik weet dat bij deze 300mm lens de 3d meting niet bruikbaar is bij de D200, maar in hoeverre de rest bij het gebruik van deze tc, naast de AF en de belichtingsstand P S,
Ed
Ed
Mag je het niet eerst eens proberen?Edje schreef:O en Hans het gaat mij specefiek om het gebruik van de kombi D200, ED 300mm AF, tc 200/201/300/301, en eigenlijk specifiek de tc200 omdat ik deze aangeboden kreeg. Ik weet dat bij deze 300mm lens de 3d meting niet bruikbaar is bij de D200, maar in hoeverre de rest bij het gebruik van deze tc, naast de AF en de belichtingsstand P S,
Ed
Dan weet je het gelijk.
Gerrit
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Er zijn 2 versies voor de AF-I versie uit 1992. Maar dat maakt nu niet uit. Ze zijn volgens mij niet te gebruiken met een TC-200 of 201.
Zie pagina 153 van de Catalogus.
Met de 300 301 moet het wel lukken.
Zelf heb ik nooit veel gelezen over het verschil in kwaliteit tussen de 00 en de 01 serie. De 01 serie is AI(s) aangepast.
Zelf gebruik ik een 180 AF met een TC-201 en zie maar weinig kwaliteits verschil, met of zonder converter.
Uit proberen
Zie pagina 153 van de Catalogus.
Met de 300 301 moet het wel lukken.
Zelf heb ik nooit veel gelezen over het verschil in kwaliteit tussen de 00 en de 01 serie. De 01 serie is AI(s) aangepast.
Zelf gebruik ik een 180 AF met een TC-201 en zie maar weinig kwaliteits verschil, met of zonder converter.
Uit proberen
Bedankt allemaal, de tc 200 kan idd niet op mijn lens gebruikt worden, ik moet dan een tc 300 hebben, hij is voor lenzen tot 200mm, zie deze link: http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... index2.htm
Mijn lens is volgens mij de laatste versie, serienr 305xxx. Dus de koop gaat niet door.
groet Ed
Mijn lens is volgens mij de laatste versie, serienr 305xxx. Dus de koop gaat niet door.
groet Ed
- Ed Post
- Clublid
Ik heb even met mijn TC-200 een paar testopnames gemaakt.
De lichtomstandigheden waren niet zo goed, maar het resultaat is toch niet slecht hoor.
De foto's zijn gemaakt met een D1x met TC-200 en een Nikkor 300mm f4.5 AI, gebruikte diafragma was 5.6 en natuurlijk vanaf statief.

Ter vergelijking een totaalbeeld om een idee te krijgen over de afstand, gemaakt met een Nikkor 55mm f3.5.

De lichtomstandigheden waren niet zo goed, maar het resultaat is toch niet slecht hoor.
De foto's zijn gemaakt met een D1x met TC-200 en een Nikkor 300mm f4.5 AI, gebruikte diafragma was 5.6 en natuurlijk vanaf statief.

Ter vergelijking een totaalbeeld om een idee te krijgen over de afstand, gemaakt met een Nikkor 55mm f3.5.

Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....