D600/800 icm Tokina 17mm ATX-PRO
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
D600/800 icm Tokina 17mm ATX-PRO
Ik overweeg een D600 of zelfs een D800 aan te schaffen vanwege het aanzienlijk hogere dynamische bereik en de ruisprestaties. Op mijn huidige D300 heb ik een Tokina 12-24, waarvan ik dan ook met smart afscheid zal moeten nemen. Ik werk veel in het groothoekbereik. Nu heb ik nog een Tokina 17mm ATX-PRO in mijn bezit, een fullframe objectief. Vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met dit objectief icm een fullframe camera. Ik vraag me namelijk af of de deze lens de enorme resolutie wel aankan... Ben benieuwd naar jullie reactie.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Re: D600/800 icm Tokina 17mm ATX-PRO
Als nu al meerdere malen gebleken is dat alleen de laatste nieuwe Nikon- en Zeiss-objectieven het scheidend vermogen van de nieuwste sensors aankunnen, dan ben je er gauw uit.
Maar er wordt nu vaak net gedaan alsof je alleen maar die hele dure en nieuwe objectieven zou kunnen gebruiken; daar ben ik het niet mee eens. Je kunt alle oudere objectieven gebruiken, alleen krijg je een resultaat zoals je dat altijd hebt gekregen, niets beters.
In de race om de pixeltjes gaat veel geld zitten.
Aan de andere kant is die Tokina een top-objectief, dat niet onderdoet voor duurdere Nikkors. Je zult je niet hoeven schamen voor de resultaten in combinatie met de D800. Voor de kritikasters en sceptici: nodig ze uit het verschil te zien, tussen die Tokina 17mm en de AF-Nikkor 18mm, bij een blinde test...
Maar er wordt nu vaak net gedaan alsof je alleen maar die hele dure en nieuwe objectieven zou kunnen gebruiken; daar ben ik het niet mee eens. Je kunt alle oudere objectieven gebruiken, alleen krijg je een resultaat zoals je dat altijd hebt gekregen, niets beters.
In de race om de pixeltjes gaat veel geld zitten.
Aan de andere kant is die Tokina een top-objectief, dat niet onderdoet voor duurdere Nikkors. Je zult je niet hoeven schamen voor de resultaten in combinatie met de D800. Voor de kritikasters en sceptici: nodig ze uit het verschil te zien, tussen die Tokina 17mm en de AF-Nikkor 18mm, bij een blinde test...
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dat klinkt bemoedigend. Eerlijk gezegd zit ik helemaal niet te wachten op dat pixelgeweld. Ik heb eigenlijk aan 12 genoeg. Ik doe de overstap vanwege het aanzienlijk verbeterde dynamisch bereik (dat heb ik zelf kunnen constateren door wat proefopnamen met de D600 (trouwens icm de Tokina) en de goede ruisprestaties.
-
- Forumlid
Dat zijn doorslaggevende argumenten wat mij betreft.Jos schreef: Ik doe de overstap vanwege het aanzienlijk verbeterde dynamisch bereik (dat heb ik zelf kunnen constateren door wat proefopnamen met de D600 (trouwens icm de Tokina) en de goede ruisprestaties.
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Domme opmerking misschien, maar als je die grote hoeveelheid pixels niet nodig hebt, gebruik dan dx mode en houd je 12-24.
Bijna leeg hier....
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat let je om met je lens naar een goede zaak te gaan en vragen of je hem mag uitproberen op een D800?Jos schreef:Ik overweeg een D600 of zelfs een D800 aan te schaffen vanwege het aanzienlijk hogere dynamische bereik en de ruisprestaties. Op mijn huidige D300 heb ik een Tokina 12-24, waarvan ik dan ook met smart afscheid zal moeten nemen. Ik werk veel in het groothoekbereik. Nu heb ik nog een Tokina 17mm ATX-PRO in mijn bezit, een fullframe objectief. Vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met dit objectief icm een fullframe camera. Ik vraag me namelijk af of de deze lens de enorme resolutie wel aankan... Ben benieuwd naar jullie reactie.
Kun je thuis op je gemak kijken of de resultaten je aanstaan.
Groetjes,
Jaap
Jaap
"...als je die grote hoeveelheid pixels niet nodig hebt, gebruik dan dx mode en houd je 12-24..."
Ik denk dat er een groot verschil is tussen een opname in DX-modus met een DX-objectief en een FX-opname met een Tokina 17mm.
Trouwens: van DX kun je nooit FX maken, maar je kunt op termijn wel voor FX nog scherper tekenende objectieven kopen - en dan denk ik aan de nieuwe Zeiss 15mm.
Maar misschien komt Nikon zelf in de toekomst wel met een vervanger voor die fijne 3,5/15mm en de (naar verluidt; ik ken het objectief zelf niet) door vertekening wat mindere 2,8/14mm AF? Ik denk dat ze wel moeten.
Ik denk dat er een groot verschil is tussen een opname in DX-modus met een DX-objectief en een FX-opname met een Tokina 17mm.
Trouwens: van DX kun je nooit FX maken, maar je kunt op termijn wel voor FX nog scherper tekenende objectieven kopen - en dan denk ik aan de nieuwe Zeiss 15mm.
Maar misschien komt Nikon zelf in de toekomst wel met een vervanger voor die fijne 3,5/15mm en de (naar verluidt; ik ken het objectief zelf niet) door vertekening wat mindere 2,8/14mm AF? Ik denk dat ze wel moeten.
-
- Forumlid
- Contacteer:
De D600/800 heeft aanzienlijk meer dynamisch bereik dan mijn huizige D300. Ik heb in de winkel proefopnames gemaakt met de D600 icm de Tokina 17mm. Die zagen er best goed uit. Qua dynamisch bereik in elk geval. Spots in de winkel die niet of nauwelijks uitgebeten zijn. Ziet er goed uit. Ik moet geregeld fotograferen in moeilijk lichtomstandigheden. Het behouden van mijn 12-24 zou inderdaad een oplossing kunnen zijn... Neem ik in overweging.Domme opmerking misschien, maar als je die grote hoeveelheid pixels niet nodig hebt, gebruik dan dx mode en houd je 12-24.
Op den duur moet er natuurlijk een ander objectief komen, maar de camera is natuurlijk een rib uit mijn lijf... Ik ga het - jazeker - nieuwe shiftobjectief van SamYang (24mm) in de gaten houden, en ik zal ook eens naar dat Zeiss objectief kijken. Maar ook het nieuwe Tokina 17-35 objectief is een kandidaat. Wel het beste equivalent van de 12-24, met goede recensies. Het 14-24 objectief van Nikon of de 16-28 worden het in ieder geval niet, ondanks de lovende recensies. Frontelementen van deze lenzen zijn zo kwetsbaar. Dat gaat een keer niet goed in het veld. Het 16-35 objectief van Nikon vertekent teveel voor een architectuurfotograaf.