Dag Forumvrienden,
Op de D2X vinden we verschillen tussen beide objectieven. En volgens Roel is de 1.4 dan natuurgetrouwer. Dat ga ik niet aanvechten
Ik weet niet of dit op film ook zo (dramatisch) is. Wel weet ik dat je met filmkeuze (Velvia, Provia F, Sensia) de werkelijkheid mooier of anders kan maken dan ie is. Door de keuze van het type film kun je hiermee spelen. Ik vind dat niet erg.
Als een objectief een situatie mooier kan maken dan het is, is dat dan erg. Er zijn mensen die graag een wat warmere kleur willen en een objectief of filter om die reden op hun objectief (ik herinner mij Moose Peterson's aanbeveling voor een filter die de opnamen prettiger/warmer maakte) zetten....kwestie van smaak
Het spel tussen Marco en mij over lens elementen (waar ik zelf mee begon) is spielerei. In theorie heb je bij meer lenselementen/groepen natuurlijk meer kans op CA etc....maar het hangt er maar helemaal vanaf hoe goed de coatings zijn en hoe het een en ander is uitgevoerd.
Zo, ik hoop dat alles is gerelativeerd ... blijft de eerder genoemde smaak over.
Wat ik wel intrigerend vind is een ander thema dat bij een en hetzelfde objectief bij verschillend diafragmeren een verschillende kleurverzadiging kan optreden. Dit kwam aan de orde in een ander topic op dit forum.
AG