LightCraft ND500 M.C. H.R.C. filter

Discussies over filters
Plaats reactie
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

LightCraft ND500 M.C. H.R.C. filter

Bericht door jan » za nov 10 2012 9:50 pm

Ik wil een ND filter aanschaffen. Het is natuurlijk een filter wat niet dagelijks gebruikt gaat worden. Nu zie ik dit 9-stops filter staan LightCraft ND500 M.C. H.R.C. filter voor bijna de helft t.o.v. een B&W ND110. Om te voorkomen dat het verkeerde zuinigheid is de vraag: Heeft iemand hiermee ervaring? Ik zoek iets tussen de 8-10 stops.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: LightCraft ND500 M.C. H.R.C. filter

Bericht door weimaraner » zo nov 11 2012 12:03 pm

Heb zelf geen ervaring met de Lightcraft maar naar aanleiding van je laatste berichtje gisteren ben ik hier eens even in wat oude tijdschriften gedoken; ik meende me te herinneren dat ik eerder dit jaar een Engels blad had gekocht met daarin een test van allemaal extreme ND filters.

Heb de test inmiddels gevonden en de Lightcraft komt daar ook in voor - overigens wel zonder de H.R.C. toevoeging waar jij het over hebt. Hij komt er in ieder geval goed uit; weinig kleurzweem, dun (dus minder kans op vignettering), door de coating iets minder last van flare dan bij ongecoate ND filters (alhoewel andere filters met coating ietsje beter scoren) en daarbij is de scherpe prijs een goed pluspunt.
Wel is het filter wat minder donker dan een aantal andere extreme ND filters; bij testen kwamen ze op iets onder de 8 stops uit. De filter heeft ook aan de voorkant schroefdraad (zodat je er nog een filter of een filterhouder met ND filters op zou kunnen schroeven) maar dat is erg beperkt; doordat het filter zo dun is gaat het schroefdraad aan de voorkant niet verder dan een halve slag en voelt daardoor minder betrouwbaar aan.
Met dank aan de "Advanced Photographer" van Juni 2012. :)

Kortom, zeker als je niet van plan bent er nog iets op te schroeven dan denk ik dat je hier geen miskoop aan zult doen.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo nov 11 2012 12:52 pm

jan schreef:Ik wil een ND filter aanschaffen. Het is natuurlijk een filter wat niet dagelijks gebruikt gaat worden. Nu zie ik dit 9-stops filter staan LightCraft ND500 M.C. H.R.C. filter voor bijna de helft t.o.v. een B&W ND110. Om te voorkomen dat het verkeerde zuinigheid is de vraag: Heeft iemand hiermee ervaring? Ik zoek iets tussen de 8-10 stops.
Jan
kijk eens deze
http://dslr.nl/?cat=workshops&id=1722" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameranu.nl/nl/filters/grijs ... d-/h266_r7" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien dat je hier iets in vind
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 11 2012 12:55 pm

weimaraner schreef:ik meende me te herinneren dat ik eerder dit jaar een Engels blad had gekocht met daarin een test van allemaal extreme ND filters.
......
Heb de test inmiddels gevonden en de Lightcraft komt daar ook in voor
Misschien handig voor de compleetheid. Kun je aangeven welke goed zijn en welke je beslist moet mijden?
Vriendelijke groet, Léon Obers

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo nov 11 2012 6:52 pm

Misschien handig voor de compleetheid. Kun je aangeven welke goed zijn en welke je beslist moet mijden?

Ik moet zeggen dat de testresultaten elkaar niet heel veel ontlopen. Onderstaande filters stonden in de test met daarachter hun rapportcijfer, op een schaal van 1 naar 100:

- B+W ND1000x MRC F-Pro - 94/100
- Formatt HiTech 100 Pro stop 10 - 89/100
- Haida ND 3.0 slim - 92/100
- Heliopan Grey ND 3.0 slim - 93/100
- Hoya X400 HMC - 91/100
- Light Craft Workshop (LCW) ND500 MC - 93/100
- Lee Big Stopper 100x100mm - 92/100

Filters zijn beoordeeld op kleurzweem (dat ze overigens in allen vertonen), IR absorptie, Flare "bestendigheid", scherpte, stops (of eigenlijk hoe accuraat de beschrijving is - zo zegt LCW dat hun filter 9 stops is terwijl het net onder de 8 ligt). Verder wordt ook de hanteerbaarheid meegenomen in de beoordeling en ook de prijs/kwaliteit verhouding.

Slechtste score dus voor de Formatt HiTech (een vierkant filter voor gebruik in de Formatt, Cokin of Lee houders) al valt 89 punten nog best mee. Dit filter scoort het minst vanwege de IR absorptie; bij veel IR licht (vooral op zonnige dagen) kan diep zwart een bruine of zelfs wat oranje zweem krijgen. In de test wordt dit vooral geweten aan het materiaal waarvan het filter gemaakt is: kunststof/resin, alle andere geteste filters zijn van glas.

Wellicht ten overvloede meldt ik nog maar even dat dit niet mijn eigen test en/of ervaringen zijn, ik werk zelf alleen met een (oudere) versie van B+W en sinds kort ook met de Lee Big Stopper.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 11 2012 7:52 pm

Bedankt dat je de moeite hebt genomen dit verslagje uit het fotoblad hier neer te zetten. Waardevolle info voor ieder die een big stopper wil aanschaffen. Zoals je schrijft ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel. Het zit hem dan nog in kleine nuanceverschillen waar het filter zich dan nog onderscheidt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma nov 12 2012 2:03 am

Raoul, Léon & Bert bedankt voor jullie reactie.

Ik kon vandaag niet eerder reageren moest vandaag bij de lokale carnavalsvereniging e.e.a. vastleggen zoals jeugdtrio en vanavond de nieuwe prins & prinses.

@ Bert, ik wist wel waar ik hem kan kopen. Ik wilde graag weten of iemand toevallig gebruikerservaringen had met dit filter.

Wanneer ik het testverslag lees dan denk ik dat ik de stap maar eens ga wagen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Plaats reactie

Terug naar “Filters”