Allereerste ND filter foto's

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Allereerste ND filter foto's

Bericht door jan » zo nov 25 2012 5:11 pm

In een eerder draadje had ervaringen gevraagd over het LightCraft ND filter. Welnu, toevallig kreeg ik deze met mijn verjaardag van mijn dochters :mryellow: :mryellow:
Vandaag na een groot deel van de hoogwaardigheidsbekleders van lokale carnavalsvereniging op de plaat te hebben vastgelegd maar even op de lokatie gebleven en het filter ervoor geschroeft. Hierbij de 1e 3 foto's. De foto's zijn in LR4 bewerkt.
Op de 1e foto zie je de bewegingsonscherpte aan de takken van de bomen die het beeld zeer onrustig maken. In dit geval als gevolg van de harde wind vandaag. Dat is dus een aandachtspunt voor een volgende keer.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Myriad

Re: Allereerste ND filter foto's

Bericht door Myriad » zo nov 25 2012 6:23 pm

Leuke foto's Jan! Foto 3 is mijn favoriet.
Aan je ISO te zien, had de sluitertijd nog iets langer gekund, maar ik weet niet of dat de bedoeling was.
De foto's vind ik wel een beetje aan de blauwe kant.

ebt
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ebt » zo nov 25 2012 7:19 pm

dag jan,
bijzonder effect geeft dat filter. leuke foto's. ik dacht dat sinterklaas eerst kwam en pas veel later de heren van alaaf
groet
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo nov 25 2012 8:11 pm

Gefeliciteerd met je cadeau, daar ga je vast veel plezier van hebben. :)
Eerste resultaten zijn niet verkeerd maar ik krijg wel de indruk dat er een beetje een blauwe zweem over de foto's zit? Kan mijn ongecalibreerde laptop zijn maar misschien handig om een foto met en een foto zonder ND filter te maken zodat je later de witbalans van de ND-filter foto makkelijk kunt corrigeren. De meeste ND filters hebben immers last van een bepaalde kleurzweem.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo nov 25 2012 8:15 pm

Myriad & Weimaraner, Die blauwe gloed heb ik via LR gecreeerd. Ik vond het zelf wel mooi maar blijkbaar beoordelen de kijkers dit anders. :wink:
Jan

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » zo nov 25 2012 10:21 pm

Ik ben ook niet weg van die blauwe kleur Jan en foto 1 kan volgens mij scherper. Maar de foto's waar het om gaat met het water zijn leuk als eerste resultaat!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma nov 26 2012 8:58 am

Hier dan de foto's zonder de blauwe zweem. Ik persoonlijk vond het "ijzige" eraan wel mooi. Maar oordeel zelf.
Als extra technische toevoeging. Het rad heeft een behoorlijke snelheid en genereerd stroom.

1a.
Afbeelding

2a.
Afbeelding

3a.
Afbeelding
Jan

Sorenos
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Sorenos » ma nov 26 2012 9:17 am

Persoonlijk vind ik de originelen beter! :) En eerlijk gezegd vind ik die eerste nog steeds "koud" , maar dan zoals het was ;)

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » ma nov 26 2012 9:37 am

Erg leuk om te zien. Ik heb mijn filter alweer 2 weken binnen, maar nog niet de gelegenheid gehad om te testen of om een goede lokatie op te zoeken. Ik vind het resultaat erg mooi, maar ook zonder de bewerking eroverheen.

Groet,
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma nov 26 2012 12:36 pm

Jolanda schreef:Erg leuk om te zien. Ik heb mijn filter alweer 2 weken binnen, maar nog niet de gelegenheid gehad om te testen of om een goede lokatie op te zoeken. Ik vind het resultaat erg mooi, maar ook zonder de bewerking eroverheen.

Groet,
Jolanda
Jolanda, het ontbreken van tijd is heel herkenbaar. Toevallig viel er een middagactiviteit uit anders had het filter nog steeds in de tas gezeten.
Jan

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma nov 26 2012 1:53 pm

De allereerste foto vind ik wel geslaagd, ook de koele kleur bevalt me wel. De hele sfeer is een beetje kil, en toch dromerig.

Bij de foto’s van de watermolen komt de lange sluiertijd minder tot zijn recht, het lijkt nu net alsof de molen op hol is geslagen, door iemand die er met een hoge drukspuit op staat te spuiten. Het gemoedelijke rustige van zo’n molen is er van af.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » ma nov 26 2012 10:10 pm

yzf1kr schreef:....................

Bij de foto’s van de watermolen komt de lange sluiertijd minder tot zijn recht, het lijkt nu net alsof de molen op hol is geslagen, door iemand die er met een hoge drukspuit op staat te spuiten. Het gemoedelijke rustige van zo’n molen is er van af.
Hallo Jan, nog van harte en nog vele jaren toegewenst in goede gezondheid. Maar ook ik ben het met Yzf1kr eens wat betreft de "snelheid " van het waterrad. Het viel mij direct op. Misschien moet je nog wennen aan het filter? Maar verder prima gedaan. Zit zelf ook wel eens te denken aan zo'n filter echter heb ik geen dochters en duurt het nog een tijdje voor ik weer jarig ben. :mrgreen:
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma nov 26 2012 10:14 pm

Een mooi effect inderdaad, alweer iets voor mijn verlanglijstje :lol:

Mooie speeltjes !!

vrgr
Tiny

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma nov 26 2012 11:08 pm

De snelheid van het rad is voor een watermolen hoger als een oud waterrad. Een stukje achtergrond m.b.t. het waterrad:
Waterrad
Een nieuw waterrad zal geplaatst worden aan het eind van het gebouw. De ruimte, in lengte, breedte en hoogte, is hiervoor ruimschoots aanwezig. De vorm en voornamelijk het materiaalgebruik zullen afhankelijk zijn van het rendement. Het doel is een waterrad te plaatsen met een zo hoog mogelijk rendement. De wens vanuit Fam. Te Riele is het plaatsen van een houten rad. Gezocht zal worden naar de meest geschikte combinatie tussen enerzijds het visuele aspect en anderzijds een zo hoog mogelijk rendement. Door een klep in de molengoot kan de frequentie van draaien zelf bepaald worden. De rotatie-energie van het waterrad, uitgevoerd met dubbele lagering, zal worden doorgevoerd naar een ingebouwde elektrische generator.

Wil je de hele geschiedenis weten kijk gerust verder op: http://www.cannenburghermolen.nl/
Huh, weer een molen uit Vaassen met een verhaal :mryellow: :mryellow:
Jan

Myriad

Bericht door Myriad » ma nov 26 2012 11:33 pm

JacTrum schreef:... en foto 1 kan volgens mij scherper. ...
Wat bedoel je precies?
Van de takken van de bomen? Hoe wil je dat doen met 25 seconden sluitertijd en veel wind? En wel met de bedoeling om een satijnachtig wateroppervlak te creëren.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”