Externe Harde Schijf

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Martijn
Forumlid
Forumlid

Externe Harde Schijf

Bericht door Martijn » za dec 01 2012 8:17 pm

Wil een externe harde schijf gaan kopen.
Ik wil er vooral documenten en foto's opzetten.
Is het trouwens ook mogelijk om op een externe harde schijf games te zetten, die je vervolgens op de computer kunt spelen?
Maar ik zit te twijfelen tussen 500GB en 1000GB.
Is 1000GB niet gewoon erg veel of heb je 500GB al redelijk snel vol?
Nikon D200 / Nikon D70 / Nikon EM 90 / Nikon SB-600 / Nikon 18-70 / Nikon 70-300 / Soligor 35-70 / Statief camera / Statief flitser

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Externe Harde Schijf

Bericht door bjornc » za dec 01 2012 8:46 pm

Allereerst wat is je budget?
Tegenwoordig is een 2TB schijf al niet veel duurder meer dan een 1TB schijf.
Voor foto's heb je ruim voldoende aan deze groottes, tenzij je de camera als mitrailleur gebruikt met RAW+Jpeg uitgave :mryellow:

Voor games is het vanwege de snelheid sowieso al niet aan te raden om extern op te slaan.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za dec 01 2012 9:58 pm

Ik moest recentelijk mijn overvolle 2 x 2 tb nas vervangen door een 8 x 3 tb nas. Dat had ik een paar jaar geleden ook niet kunnen bedenken
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » za dec 01 2012 10:01 pm

Gobert schreef:Ik moest recentelijk mijn overvolle 2 x 2 tb nas vervangen door een 8 x 3 tb nas. Dat had ik een paar jaar geleden ook niet kunnen bedenken
Dikke plus, hier nog zo'n slachtoffer.

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » za dec 01 2012 10:05 pm

Akkoord, daarom ook mijn eerste vraag; wat het budget is.
Want een 4 bay (of groter) NAS kan niet iedereen zomaar ff betalen.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za dec 01 2012 10:11 pm

Mijn opmerking was bedoeld als: koop een zo groot mogelijke, want binnen no-time zit het ding vol.
Eroe Nazionale

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » za dec 01 2012 10:54 pm

Mijn advies:
installeer een drive-bay ook genoemd harddisk dock (van Promise of ander merk) in de computer (als de ruimte dat toelaat) en kies voor een 3TB harde schijf. Die schijven zijn omgerekend per GB erg goedkoop.

Die drive-bay moet met een SATA-kabel op het moederbord of met een interfacekaart worden verbonden en moet uiteraard ook voeding krijgen.
Het voordeel is dat de harde schijf uit de computer kan worden gehaald als die niet nodig is en zelfs on-the-fly...

Zie link http://www.informatique.nl/122546/promi ... e-bay.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn ook minder dure oplossingen van andere bedrijven maar Promise is een bekende (en die gebruik ik).

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid

Bericht door IAMsterdam » za dec 01 2012 11:01 pm

Je vraag gaat om de grootte van de schijf. Die altijd zo groot mogelijk kiezen. Het zal je verbazen hoe snel je zoiets kan vullen. Verder even goed nadenken of je richting een NAS wil in je netwerk of een externe harde schijf via bijvoorbeeld USB (maar misschien heb je die keuze al gemaakt).
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/

Martijn
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martijn » za dec 01 2012 11:40 pm

Budget is ongeveer 50-70 euro.
Nikon D200 / Nikon D70 / Nikon EM 90 / Nikon SB-600 / Nikon 18-70 / Nikon 70-300 / Soligor 35-70 / Statief camera / Statief flitser

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » zo dec 02 2012 12:24 am

jantom schreef:Mijn advies:
installeer een drive-bay ook genoemd harddisk dock (van Promise of ander merk) in de computer (als de ruimte dat toelaat) en kies voor een 3TB harde schijf. Die schijven zijn omgerekend per GB erg goedkoop.

Die drive-bay moet met een SATA-kabel op het moederbord of met een interfacekaart worden verbonden en moet uiteraard ook voeding krijgen.
Het voordeel is dat de harde schijf uit de computer kan worden gehaald als die niet nodig is en zelfs on-the-fly...

Zie link http://www.informatique.nl/122546/promi ... e-bay.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn ook minder dure oplossingen van andere bedrijven maar Promise is een bekende (en die gebruik ik).
Ik zou de NAS toch overwegen: een NAS biedt ook zaken als een fatsoenlijke redundantie en goede handling van een array van disks. Dat is enorm waardevol als je foto-collectie groter wordt.

Jaap

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » zo dec 02 2012 12:32 am

Ik geloof dat je zonet het budget van de TS gemist hebt.
Da's geen NAS budget zeg maar.

Een USB schijf zou hier nog niet binnen passen. Voor opslag van foto's en documenten voldoende, maar voor games niet snel genoeg.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo dec 02 2012 8:13 am

Met een beetje zoeken vind je binnen dat budget wel een 1TB schijf op USB 2.0
Eroe Nazionale

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo dec 02 2012 9:27 am

ff goed zoeken en dan vind je wel een 1 TB schijf. > 1TB USB 3 en voor €73,-!
Altijd grappig dat als je op deze site een vraag hebt om wat te kopen.... dat er altijd mensen zijn die iets opnoemen dat 10x duurder is. (en niet alleen dit topic)
(En nu niet gaan zeggen....ja maar hij heeft geen budget genoemd... als je al twijfeld over 500GB of 1Tb dan weet je dat geld zeker factor is. )
Gobert schreef:Ik moest recentelijk mijn overvolle 2 x 2 tb nas vervangen door een 8 x 3 tb nas. Dat had ik een paar jaar geleden ook niet kunnen bedenken
Wat bewaar jij allemaal op die dingen? Begrijp me niet verkeerd heb zelf ook een Nas staan maar 8x3 Tb ??? in Raid1? = dat nog 9TB.... :roll:

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo dec 02 2012 9:40 am

plincky schreef:ff goed zoeken en dan vind je wel een 1 TB schijf. > 1TB USB 3 en voor €73,-!
Altijd grappig dat als je op deze site een vraag hebt om wat te kopen.... dat er altijd mensen zijn die iets opnoemen dat 10x duurder is. (en niet alleen dit topic)
(En nu niet gaan zeggen....ja maar hij heeft geen budget genoemd... als je al twijfeld over 500GB of 1Tb dan weet je dat geld zeker factor is. )
Wat bewaar jij allemaal op die dingen? Begrijp me niet verkeerd heb zelf ook een Nas staan maar 8x3 Tb ??? in RAID1? = dat nog 9TB.... :roll:
Mijn 2 bay draaide op RAID 1.
Mijn 8 bay NAS draait op Raid 5. Dan houd je netto ruim 20 TB over. Sommigen zeggen mij RAID 6 te draaien. Dan houd je ca 17 TB over.

Ik heb sowieso al ruim 1TB muziek -FLAC- bestanden. Die collectie groeit gestaag.
Dan uiteraard veel foto's. Die zullen alleen maar verder exploderen met de opmars van de veel- MP sensoren. Ik werk nu nog met D700 bodies, maar zou best een van die bodies willen inwisselen voor een D3X.

Mss moet ik maar een extension bay kopen.........
Eroe Nazionale

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo dec 02 2012 9:56 am

Gobert schreef: Mijn 2 bay draaide op RAID 1.
Mijn 8 bay NAS draait op Raid 5. Dan houd je netto ruim 20 TB over. Sommigen zeggen mij RAID 6 te draaien. Dan houd je ca 17 TB over.

Mss moet ik maar een extension bay kopen.........
Overkill? :mryellow:
17TB over hebben en dan nog iets willen kopen? hahaha
Iets kopen voor de toekomst ok, denk alleen dat je iets te ver hebt gekeken, als je straks 5 TB in gebruik heb met data de 3TB schijfjes nog €30 de stuk kosten... :mryellow:
Misschien kan je een deel verhuren aan Google :lol:

Maar weer even terug on topic denk ik maar :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”