Kleurbeheer voor dummies

Discussies over fotobewerking en archivering
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Kleurbeheer voor dummies

Bericht door Skippy » ma jul 23 2007 10:07 pm

Zoals velen (hoop ik) probeer ik het kleurbeheer van mijn monitor, beeldbewerkingssoftware en printer dusdanig in te stellen dat hetgeen ik op mijn monitor aan kleur zie ook zo geprint wordt.

Nu heb ik het kleurprofiel van de monitor, Capture NX en de printer op Nikon sRGB ingesteld en toch sporen de kleuren van prints niet met de monitorkleuren.

Vraag 1; is het handig/verstandig om het op deze wijze in te stellen?
Vraag 2; wat doe ik fout?

Gek wordt ik er van! Ben ik nou de enige die het niet voor elkaar krijgt? Eerlijk zijn hè :wink:

Groet

Skippy

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jul 23 2007 10:22 pm

Al 19 keer bekeken = mensen die zich niet aan dit onderwerp wagen ... :)

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma jul 23 2007 10:27 pm

Nee hoor je bent niet de enige. Het probleem zit hem waarschijnlijk in de calibratie van je monitor en printer. Zelf lukt het mij ook niet. Mijn antieke aquarium calibreren heb ik opgegeven. Mijn printer calibreren is lastig vooral omdat bij goedkopere printers, zoals de mijne, er automatisch verbeteringen worden toegepast.
Er zijn speciale programma's om monitor en printer op elkaar af te stemmen, of om deze seperaat te calibreren. Kijk hier eens:
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... s&type=496

Je moet alleen behoorlijk je knip trekken........

Groet Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jul 23 2007 10:50 pm

Irwan,

ik heb de monitor gecalibreerd met een Huey Pantone. Vond de weergave echter totaal niet stroken met de werkelijkheid m.n. in de luchten.

Vandaar dat ik dat Huey profiel niet meer gebruik.

Groet

Skippy

alfa156

Bericht door alfa156 » ma jul 23 2007 11:05 pm

Je zou ook eens kunnen overwegen om hier een profiel aan te laten maken: http://www.marc-en-ciel.be/profielservice.html
Het profiel is ook afgestemd op het fotopapier dat je gebruikt, maar dat zal je wellicht wel weten.

Roberto

Bericht door Roberto » ma jul 23 2007 11:35 pm

nah, de monitor is idd een hekel punt! printer ook, maar de parameters zijn makkelijker aan te passen en keuze is beperkt (gelukkig!) kijk eens bij geavanceerd bij de printer! moet de software het bepalen of de hardware hoe met de kleuprofielen moet worden omgesprongen? software dus en alleen het kleurprofiel laten gebruiken wat je hebt ingeladen...

Stap 1: pleur je bij windows\system32\spool\drivers\color er de oude~andere nikonkleurprofielen ff weg voor de zekerheid. Check dit met Rcht-muis -> eigenschappen! versienummers moeten gelijk zijn! zo heb ik een apart bestand voor monitor en printer, maar wel dezelfde versie uit 2002... Wat ik toen heb gedaan is het juiste kleurprofiel laten associeren met de juiste apparaten. dan is de default altijd dit profiel!!!!

Stap 2: tuning! De crux zit hem in je monitor! ook ik heb moeten hannissen en kwam er dus achter dat de gammawaarde te hoog staan en dat de kleurtemperatuur van de monitor verkeerd stond. het is nl. geijkt bij een bepaalde waarde... Ik vind het allemaal niet goed meer hoe het precies zat en hoe ik het gedaan heb, want die is ruim een jaar geleden en die iiyama gaat gelukkig niet snel stuk.... maar het was wel veel trial and error zeg maar! helderheid en contrast moesten allebei op 50% staan!

Ik heb het ook geprobeerd destijds met mijn crt-monitor, maar dit was echt een hel en dit heb ik opgegeven...

enne, skip: ik ga eens zoeken of ik die doc-zwik nog ergens heb staan op een backuptapie, maar verwacht geen wonderen, ok?!

Hoe dan ook: ik heb je iig op weg geholpen en met dit heb ik je dus wel al voor 90% succes!

mzzl

Robbert
Laatst gewijzigd door Roberto op di jul 24 2007 12:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Arabia » ma jul 23 2007 11:44 pm

@ Skippy,

ik kreeg destijds dit advies van Marcob:

"Mijn monitor heb ik "gecalibreerd" met behulp van sites als http://www.fotostudio-imago.nl/Calibrat ... bratie.htm of http://www.obaodenhelder.nl/ict/calibratie.htm (iets beter).
Volgens mij kun je daarmee vrij goed contrast en helderheid afstellen.
De gamma heb ik ingesteld op 2 en is dacht ik ook aardig standaard. Kleurtemperatuur staat op 6500K.

Enige wat ik moeilijk vind, is de instelling van de kleuren (of rood ook echt rood is zoals op de foto/in werkelijkheid).
Maar dat lijkt me meer afhangen van de kwaliteit van de monitor.
Een calibratie programmaatje kan een slechte monitor met onjuiste kleuren niet opeens perfecte kleuren laten zien."

Na véél "pielen" niet tevreden met de instellingen. Heb in een waas de Spider2Pro besteld bij Kamera-express et voila..... ben héél blij. :lol:

Het verschil is zo groot dat ik nu eindelijk mijn foto zowel op scherm als in afdruk gelijk heb... Prima apparaat en zeker een goede investering.

Groet'n
Lawrence

Het is misschien niet de raad die je zocht, echter zonder een goed calibratie systeem blijf je verstellen ed. Dus gewoon de vrouw lief aankijken en kopen !!
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Roberto

Bericht door Roberto » di jul 24 2007 9:18 pm

mjam... skip:

ik was eens het zoeken waar ik mijn spullenboel had gelaten over succesvol colormanagement op een van de vele backuptapies, maar helaas! toch maar even gegoogled en vind ik even een presentatie hierover bij kamera-express. Hier staat alles wel in:

http://62.148.175.62/index.php?page=news&pageID=57

Dus voor alle liiefhebbers! als powerpoint te donwloaden!!!

Groeten, Robbert

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jul 24 2007 10:06 pm

Robbert,

klasse, bedankt!

Groet

Skippy

Roberto

Bericht door Roberto » wo jul 25 2007 1:28 am

nou, daar ben ik het in zijn geheel niet mee eens, mijn beste gerrit!

dit topic gaat over system integration van het juiste kleurprofiel aka hoe je de eigen spullenboel ideaal op elkaar afstemt! dit heeft in regel niks te maken met de discussie over kleurprofielen...

Groeten, Robbert

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » wo jul 25 2007 6:37 am

@ skippy dat probleem had ik ook, maar sinds ik mijn printer heb aangepast (en de aangepaste instellingne heb opgeslagen ) komen de foto's wel er zo uit als ik ze op de monitor zie . (bij mijn epson waren ze standaard veel te donker ) dus kijk eens of je printer een aangepaste insetlling heeft

Rogier

Bericht door Rogier » wo jul 25 2007 10:51 am

Skippy schreef:Irwan,

ik heb de monitor gecalibreerd met een Huey Pantone. Vond de weergave echter totaal niet stroken met de werkelijkheid m.n. in de luchten.

Vandaar dat ik dat Huey profiel niet meer gebruik.

Groet

Skippy
Skippy,

Ik heb tegenwoordig de "Colour settings" van de Huey software op "Gaming" staan, en dan zijn kleur en contrast eigenlijk heel goed. Met deze instelling ben ik tegenwoordig aardig tevreden over de Huey.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jul 25 2007 12:07 pm

Rogier,

ik ga het proberen, heb nml. het idee dat het niet aan de Huey ligt maar dat ik een denkfout maak en daar kan ik bijzonder slecht tegen :cry:

Oftewel; ik wil dat kleurengedoe gewoon begrijpen net zoals de relativiteitstheorie :wink:

Enne, die instelling Gaming wordt dan in het Huey-kleurprofiel opgeslagen toch?

Groet

Skippy

Rogier

Bericht door Rogier » wo jul 25 2007 12:23 pm

Skippy schreef:Enne, die instelling Gaming wordt dan in het Huey-kleurprofiel opgeslagen toch?
Ik denk het wel. Dit is eigenlijk het enige wat ik tegen de Huey heb. In mijn optiek zou het kleurprofiel gewoon altijd hetzelfde moeten zijn, ongeacht of je aan het gamen of fotobewerken bent. Een standen als "Cool, low contrast" vind ik helemaal overbodig aangezien je daarmee je gecallibreerde weergave weer aan je eigen smaak gaat aanpassen volgens mij.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”