Pocketwizard Flex en Mini Ervaringen
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Pocketwizard Flex en Mini Ervaringen
Ik ben aan het kijken om mijn oude triggers te gaan vervangen door nieuwe. Hierbij spookt al een hele tijd door mijn hoofd de PW Mini TT1 en Flex TT5.
Nu weet ik dat er met Canon toch wel wat probleempjes waren en zijn, en dat er ook wel eens misfires zijn bij Nikon. Nu zijn deze triggers inmiddels alweer een hele tijd op de markt, en ben benieuwd naar de gebruikerservaringen alhier. Ik wil ze gaan gebruiken op de D700 en SB-910 flitsers ( cim AC3 zonecontroller ) , en om studiolampen te ontsteken welke voorzien van de PW PlusIII. Mijn voornaamste prioriteiten zijn degelijkheid en betrouwbaarheid.
Ik heb al het halve WWW afgelezen maar wil toch ook hier nog even informeren wat de bevindingen zijn van ervaren gebruikers van de TT1 en TT5.
Nu weet ik dat er met Canon toch wel wat probleempjes waren en zijn, en dat er ook wel eens misfires zijn bij Nikon. Nu zijn deze triggers inmiddels alweer een hele tijd op de markt, en ben benieuwd naar de gebruikerservaringen alhier. Ik wil ze gaan gebruiken op de D700 en SB-910 flitsers ( cim AC3 zonecontroller ) , en om studiolampen te ontsteken welke voorzien van de PW PlusIII. Mijn voornaamste prioriteiten zijn degelijkheid en betrouwbaarheid.
Ik heb al het halve WWW afgelezen maar wil toch ook hier nog even informeren wat de bevindingen zijn van ervaren gebruikers van de TT1 en TT5.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
Re: Pocketwizard Flex en Mini Ervaringen
Ik gebruik al een tijdje de TT1 en TT5 units in combinatie met D700 en SB900/910. Ik kan helaas niet zeggen dat het altijd feilloos werkt zoals men altijd beweert, ik heb toch vaak misfires. Wat mij veel geholpen heeft was de tip van Scott Kelby om de flitsers altijd aan te laten staan. In slaapstand zouden ze niet meteen ontsteken. Wat ook belangrijk is, is dat je de laatste firmware gebruikt. Je kan je unit via software van PW upgraden.
Waar ik zelf tegenaan loop is dat ik erg moeilijk kan scherpstellen in het donker. Je maakt immers geen gebruik van infrarood scherpstellen.
Misschien weet iemand hier een mooie oplossing voor?
Maar over het algemeen gezien zijn het prachtige zenders, zet een flitser achter een muur, in een auto, weet ik waar en ze flitsen.
En wat ik het meest waardeer is dat je via de AC3 controller dus de flitssterkte kunt regelen, ook in M!
Waar ik zelf tegenaan loop is dat ik erg moeilijk kan scherpstellen in het donker. Je maakt immers geen gebruik van infrarood scherpstellen.
Misschien weet iemand hier een mooie oplossing voor?
Maar over het algemeen gezien zijn het prachtige zenders, zet een flitser achter een muur, in een auto, weet ik waar en ze flitsen.
En wat ik het meest waardeer is dat je via de AC3 controller dus de flitssterkte kunt regelen, ook in M!
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik weet niet wat die Pocketwizards kosten, maar je zou ook eens naar de Phottix Odin kunnen kijken met erg uitgebreide instelmogelijkheden:
http://www.phottix.com/en/phottix-odin- ... nikon.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk ook eens naar gebruikservaringen hier op het forum van de Phottix Odin. Er zijn enkele mensen die het ding tot volle tevredenheid gebruiken.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.phottix.com/en/phottix-odin- ... nikon.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk ook eens naar gebruikservaringen hier op het forum van de Phottix Odin. Er zijn enkele mensen die het ding tot volle tevredenheid gebruiken.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- RJ Fotografie
- Forumlid
Beste Remco,
Stap ga over naar de Phottix Odin, ik heb hem zelf al enige maanden.
Nooit geen probleem.
Ik heb een collega fotograaf die had ook de Pocketwizard en die zweerde erbij, tot 2 maanden terug kwam hij ook info aan me vragen over de Phottix Odin.
Hij vertelde dat hij al eerder de Phottix Odin had aan moeten schaffen.
Hij heeft de PW´s verkocht, en een zeer tevreden met de Phottix Odin.
Geen enkele misfires.
Helemaal Super, en een stuk goedkoper.
Hierbij kan men ook TTL en Handmatig door elkaar gebruiken, en volgens mijn kon dit niet met dePW´s !
Succes met de beslissing vd aankoop.
Mvg,
RJ Fotografie.
Nooit geen probleem.
Ik heb een collega fotograaf die had ook de Pocketwizard en die zweerde erbij, tot 2 maanden terug kwam hij ook info aan me vragen over de Phottix Odin.
Geen enkele misfires.
Hierbij kan men ook TTL en Handmatig door elkaar gebruiken, en volgens mijn kon dit niet met dePW´s !
Mvg,
RJ Fotografie.
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties.
Ik heb idd ook zitten kijken naar de Photix triggers. Dit is misschien een alternatief ja. Hoor toch te veel gemengde reacties over de TT serie van PW. Ik denk dat we daar nog eens wat onderzoek naar gaan doen en dan die misschien wel gaan halen ja.
Ik heb idd ook zitten kijken naar de Photix triggers. Dit is misschien een alternatief ja. Hoor toch te veel gemengde reacties over de TT serie van PW. Ik denk dat we daar nog eens wat onderzoek naar gaan doen en dan die misschien wel gaan halen ja.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Manual kun je combineren met TTL als je een AC3 erbij koopt en bovenop de mini TT1 monteren. Dan kun je van bovenop de camera flashcompensation toevoegen of manuele flitsers instellen. Eventueel kun je ook een master flitsers gebruiken om de andere flitsers in te stellen door deze bovenop de Minite plaatsen. Instellen gaat dan op dezelfde manier als je met een normale master/slave aansturing zou doen via het CLS van nikon. Het pocketwizard systeem stuurt deze instellingen dan via het radio signaal door naar de andere flitsers.RJ Fotografie schreef:Beste Remco,
Nooit geen probleem.
Geen enkele misfires.
Mvg,
RJ Fotografie.
Ik heb zelf een Flex TT5 en een Mini TT1 voor TTL aansturing en Plus III's voor aansturing van remote camera en studioflitsers. Met alle PW's geen problemen met misfires gehad. Behalve toen de batterijen op waren want de Mini en Flex hebben geen (goede) batterij indicator hoewel het knipperende LEDje wel enige informatie geeft.
Of PW's beter of slechter zijn dan andere merken weet ik niet omdat ik daar geen ervaring mee heb. Alleen de Falcon Eye studio triggers had ik veel misfires mee en gezien mijn goede ervaring met de Flex en Mini toen vervangen voor Plus III's. Inderdaad iets duurder dan mogelijke alternatieven maar de Mini en Flex werken naadloos samen met de Plus III's dus dat was een goede reden om die aan te schaffen. Geen spijt van overigens, maar ik kan me goed voorstellen dat veel mensen naar goedkopere alternatieven kijken. Al komt de 10% korting bij KE altijd goed van pas met zulke aankopen

Fin.
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Contacteer:
Ach, de prijs maakt me niet uit, of het nu PW of Photix word. Het gaat er om dat het werkt, en blijft werken, onder alle omstandigheden. En niet dat ik opeens misfires krijg door storing van een flitser oid zoals PW heeft met Canon 580II flitsers.
- Léon Obers
- Forumlid
Extra apparaten op elkaar moeten zetten lijkt me nu niet de ultime basisset in betrouwbaarheid. Aardig als je al Pocket Wizards hebt en wilt uitbreiden, maar niet de geëigende weg als je nog nieuw alles moet aanschaffen. Lijkt me éénn unit op de camera van waar je alles vanuit een LCD-menu aanstuurt met alle mogelijkheden van het CLS systeem, maar dan radiografisch draadloos zoals bij de Phottix Odin een stuk aantrekkelijker.djunclesam schreef: Manual kun je combineren met TTL als je een AC3 erbij koopt en bovenop de mini TT1 monteren. Dan kun je van bovenop de camera flashcompensation toevoegen of manuele flitsers instellen. Eventueel kun je ook een master flitsers gebruiken om de andere flitsers in te stellen door deze bovenop de Minite plaatsen.
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik gaf verder geen waarde oordeel over die oplossing. De vraag was of het kon, en het antwoord daarop is ja.
Op zich vind ik de AC3 trouwens best een elegante oplossing. Je zou namelijk ook kunnen zeggen dat je met de Odin ALTIJD een groot apparaat bovenop camera hebt zitten. Terwijl als je bijvoorbeeld maar 1 flitser in TTL (of manueel gebruikt) je alles vanuit de camera kunt regelen en dan is de mini toch een stuk minder onpraktisch door zijn afmeting. Wil je toch in 3 groepen werken met een eigen flashcompensation dan zet je de AC3 erop en kun je verder werken. Daarnaast, als je bijvoorbeeld een SB-900 als instel master unit gebruikt ipv de AC-3 dan kan je hem tevens tegelijk gebruiken als on-camera flitser (mocht je dat willen). Dat kan bij de Odin ook niet.
Zo zijn er voor elk meer voor en nadelen te geven. Het is prima dat de discussie gevoerd wordt, waar de hoge prijs en de melding van sommige mensen dat ze onbetrouwbaar zouden zijn ook ter sprake komt. Ik vul enkel de informatie aan die onjuist of onvolledig is.
Op zich vind ik de AC3 trouwens best een elegante oplossing. Je zou namelijk ook kunnen zeggen dat je met de Odin ALTIJD een groot apparaat bovenop camera hebt zitten. Terwijl als je bijvoorbeeld maar 1 flitser in TTL (of manueel gebruikt) je alles vanuit de camera kunt regelen en dan is de mini toch een stuk minder onpraktisch door zijn afmeting. Wil je toch in 3 groepen werken met een eigen flashcompensation dan zet je de AC3 erop en kun je verder werken. Daarnaast, als je bijvoorbeeld een SB-900 als instel master unit gebruikt ipv de AC-3 dan kan je hem tevens tegelijk gebruiken als on-camera flitser (mocht je dat willen). Dat kan bij de Odin ook niet.
Zo zijn er voor elk meer voor en nadelen te geven. Het is prima dat de discussie gevoerd wordt, waar de hoge prijs en de melding van sommige mensen dat ze onbetrouwbaar zouden zijn ook ter sprake komt. Ik vul enkel de informatie aan die onjuist of onvolledig is.

Fin.
- Léon Obers
- Forumlid
Het lijkt me dat je wel degelijk een waardeoordeel geeft, als je specifiek de reactie van RJ Fotografie die de Phottix Odin gebruikt in zijn geheel aanhaalt en daar tegenover expliciet de werkwijze van de Pockedwizards tegenover zet. Dan zet je die twee IMO tegenover elkaar. Als het gaat om enkel een oplossing op de vraag "of het kon" met pocketwizards (de vraag wat er dan eigenlijk zou moeten kunnen, is me echter niet duidelijk), zou ik eerder verwachten dat een deel van een vraag over pocketwizards zou worden aangehaald?djunclesam schreef:Ik gaf verder geen waarde oordeel over die oplossing. De vraag was of het kon, en het antwoord daarop is ja.
Maakt me verder niet uit als het wel een waardeoordeel is, dat is op zichzelf prima (mijn reactie is bijvoorbeeld wel een waardeoordeel), maar suggereer erna dan niet iets anders te bedoelen dan wat je schrijft, en vervolgens weer verder te gaan in waardeoordelen tussen die twee.
Dan ga je dus weer terug naar het Nikon CLS "flitspulsjes" systeem, wat je nu juist wilt vermijden door af te stappen van dat systeem door een radiografische besturing ervoor in de plaats te gebruiken. Anders heeft het aanschaffen van een radiografisch systeem geen zin, en kun je de kosten ervan maar helemaal besparen en gewoon het Nikon CLS verder blijven gebruiken.djunclesam schreef: Daarnaast, als je bijvoorbeeld een SB-900 als instel master unit gebruikt ipv de AC-3
-
- Clublid
- Contacteer:
Mijn eerste reactie ging eigenlijk alleen om zijn laatste zin.Léon Obers schreef: Het lijkt me dat je wel degelijk een waardeoordeel geeft, als je specifiek de reactie van RJ Fotografie die de Phottix Odin gebruikt in zijn geheel aanhaalt en daar tegenover expliciet de werkwijze van de Pockedwizards tegenover zet.
Wellicht had ik niet het hele bericht moeten quoten. Remco merkt op dat dit volgens hem niet kan. Ik leg uit dat dit wel kan.RJ Fotografie schreef: Hierbij kan men ook TTL en Handmatig door elkaar gebruiken, en volgens mijn kon dit niet met dePW´s !
Nee, de Mini en Flex zijn standaard TTL triggers waarbij je de lichten niet onafhankelijk kunt instellen. Als je echter er een AC-3 of Masterflitser of zelfs een SU-800 bovenop zet dan werkt het daarna hetzelfde als het Odin systeem. De TTL instellingen (op de flitser, SU-800 of AC-3) worden dus WEL via het PW radio signaal meegestuurd en NIET via lichtpulsjes, deze info krijgt hij via de hotshoe. Dat geeft je dus de keuze tussen klein, compact als een keer maar 1 flister mee hebt of groter en uitgebreider als meer mogelijkheden wilt.Léon Obers schreef:Dan ga je dus weer terug naar het Nikon CLS "flitspulsjes" systeem, wat je nu juist wilt vermijden door af te stappen van dat systeem door een radiografische besturing ervoor in de plaats te gebruiken. Anders heeft het aanschaffen van een radiografisch systeem geen zin, en kun je de kosten ervan maar helemaal besparen en gewoon het Nikon CLS verder blijven gebruiken.djunclesam schreef: Daarnaast, als je bijvoorbeeld een SB-900 als instel master unit gebruikt ipv de AC-3
Jij geeft al aan dat jij liever een all-in-one oplossing ziet. Daar is ook iets voor te zeggen en dan komt het op een discussie over persoonlijke voorkeur dus om die reden probeerde ik daar een beetje weg te blijven. Daar valt immers niet over te twisten.

Fin.
- Léon Obers
- Forumlid
OK, dat was mij niet duidelijk. De rest is dan inderdaad persoonlijke voorkeur.djunclesam schreef:Als je echter er een AC-3 of Masterflitser of zelfs een SU-800 bovenop zet dan werkt het daarna hetzelfde als het Odin systeem. De TTL instellingen (op de flitser, SU-800 of AC-3) worden dus WEL via het PW radio signaal meegestuurd en NIET via lichtpulsjes, deze info krijgt hij via de hotshoe.
- Pjerry
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
http://www.digitalefotografievakantie.n ... tests.html
Onder schuiftabje "triggers". Phottix staat er jammer genoeg niet bij.
Onder schuiftabje "triggers". Phottix staat er jammer genoeg niet bij.
Mijn ervarin met Phottix Odin is 100% tevreden, Voor de Canon heb ik ook een duidelijke test geschreven (voor mij is het te duur om Nikon apparatuur te testen gezien ik geen twee systemen op na kan houden, maar ik vraag vaak deelnemers aan mijn workshops die Nikon gebruiken wat ze van een product vinden). Ik heb wel ervaren dat de Phottix nog al kritisch zijn als het gaat om andere merken flitsers zoals Metz. Bij de Canon werkt alleen de Nissin goed in combinatie met de Odin. Momenteel ben ik de Kody e-TTL van Rikon aan het testen. Deze is nu alleen voor Canon op de markt, maar de fabrikant heeft laten weten dat een Nikon versie niet lang op zich laat wachten. Mijn eerste indruk is goed. Deze Kody kost in Nederland €200,- voor een set. Ik heb de test set sinds vrijdag binnen, dus kan nog niet alles goed beoordelen. Wat mij direct opviel is dat in manual mode je het flitsvermogen alleen per hele stop kunt instellen, iets wat Phottix ook bij de Canon versie van de Odin had gedaan (en gelukkig voor jullie Nikonkanen direct bij de Nikon versie per 1/3 stop). Ik ben niet anti Pocket Wizard en weet dat er heel veel mensen met plezier met PW werken, wat ik wel vind is dat PW bepaalde beslissingen heeft gemaakt, zoals het blijven gebruiken van de lage zend frequentie van 433MHZ om maar compatible te blijven met hun oude apparatuur ten kosten van stabiliteit (eh kennen we dit niet van ome Microsoft......Windows?) zelfs Canon heeft voor hun ST-E2 gekozen voor 2.4GHZ. Het is wachten op Nikon's eigen radio systeem, maar in de tussen tijd is Phottix Odin het beste wat je kunt kopen als je prijs/kwaliteit verhouding tegen elkaar afweegt. Is het de moeite waard om te wachten? Misschien wel, Yongnuo komt misschien met een versie YN622 voor Nikon (deze trigger heeft geen LCD) en er komt een nieuwe Pixel King op de markt (waarschijnlijk ook voor Nikon) en de Kody van Rikon is misschien een bestseller?

Naar aanleiding van dit draadje heb ik nog nagedacht over mijn PW Flex zenders.
Ik heb een en ander nagetrokken op internet en iedereen is wel erg positief over de Phottix Odin.
Zelfs zo dat ik sinds enkele weken ook een setje Odins heb aangeschaft.
De werking is absoluut 100%, iets wat ik over mijn PW Flex zenders niet kan zeggen.
Als er iets beroerd is, is het wel geknoei met flitsers die opeens niet meer meeflitsen, sta je dan te knoeien bij je klant, vreselijk.
Het regelen van de flitssterkte via een paar drukknoppen is wel wennen in vergelijking met het draaien van de wieltjes van de AC3 zonecontroller van PW maar dat zal wel wennen.
Bijkomend voordeel van de Odins is dat je kunt scherpstellen via IR van de flitsers!!!
Dit kan met de PW Flex niet, hier moet je in het (schemer)donker bijlichten om scherp te stellen.
Kortom, ik ga de Odins in de praktijk nog verder proberen en de kans is groot dat ik mijn hele PW handel te koop zet.
Ik heb een en ander nagetrokken op internet en iedereen is wel erg positief over de Phottix Odin.
Zelfs zo dat ik sinds enkele weken ook een setje Odins heb aangeschaft.
De werking is absoluut 100%, iets wat ik over mijn PW Flex zenders niet kan zeggen.
Als er iets beroerd is, is het wel geknoei met flitsers die opeens niet meer meeflitsen, sta je dan te knoeien bij je klant, vreselijk.
Het regelen van de flitssterkte via een paar drukknoppen is wel wennen in vergelijking met het draaien van de wieltjes van de AC3 zonecontroller van PW maar dat zal wel wennen.
Bijkomend voordeel van de Odins is dat je kunt scherpstellen via IR van de flitsers!!!
Dit kan met de PW Flex niet, hier moet je in het (schemer)donker bijlichten om scherp te stellen.
Kortom, ik ga de Odins in de praktijk nog verder proberen en de kans is groot dat ik mijn hele PW handel te koop zet.