D100 uitlenen, welk objectief kan ik het beste meegeven

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

D100 uitlenen, welk objectief kan ik het beste meegeven

Bericht door Riemke » di jul 24 2007 7:40 pm

Onlangs heb ik foto's gemaakt in het kinderdagverblijf waar mijn dochter werkt. Enthousiaste ouders en leidsters en gelijk de vraag of ik ook het zomerfeest wilde fotograferen. Helaas kan ik dan niet omdat ik dan op vakantie ben. Ik heb de D2X bij me.
Nu gaat mijn dochter zelf de foto's maken en leent daarvoor mijn D100. (die ze wel in de point & shoot stand zal gebruiken, want de rest snapt ze niet) Bedoeling is een impressie neerzetten van het zomerfeest.
Welk objectief kan ik het beste meegeven? Kan ze uit de voeten met de 35 mm 2.0? Ik heb zelf mijn 18-200 mee omdat ik niet teveel wil wisselen in de stoffige Turkse omgeving en omdat het verzekeringstechnisch verstandig is niet al mijn dure glas mee te nemen. Optie is misschien ook nog de kitlens, 18-55?

Roep maar! :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di jul 24 2007 7:44 pm

Beste Riemke.

er van uitgaande dat er wellicht lastig licht zou kunnen zijn op dat feest zou ik de 17-55 en de 28-70 uitlenen moet naar mijn bescheiden mening genoeg zijn en natuurlijk geheugen kaartjes en evt de 50mm 1.4 voor portretten

yoyo

Bericht door yoyo » di jul 24 2007 7:49 pm

Het objectief dat je zelf de eerste keer gebruikte. Ik denk de 17-55/2.8 voor algemeen of de 28-70/2.8 indien er meer portretten in voor kwamen...

Je hebt in ieder geval een mooi lijstje om uit te kiezen...! De 85/1.4 naast de 17-55/2.8 is ook een optie.

Persoonlijk zou ik dit setje niet mee geven aan iemand die niet alles van een DSLR kent.
Laatst gewijzigd door yoyo op di jul 24 2007 7:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » di jul 24 2007 7:50 pm

Het lijkt me goed om eerst eens een uur met haar op pad te gaan met de D100 en de 17-55 mm. Dat is een redelijk universeel objectief (in dit geval) en voldoende lichtsterk. Leg haar wel uit hoe ze alles weer in de basiswaarden instelt. Stel dat zij of een ander "iets" verandert, moet ze wel weten hoe ze weer terug bij af is. De 1.4/50 m. zou ik niet meegeven. Dat is een erg goed objectief, maar niet makkelijk bruikbaar voor iemand die weinig/geen ervaring heeft (zoals beschreven door Riemke). Kortom, draai er een goed bruikbaar objectief op en leer haar vooral (in essentie) hoe de camera werkt. Daar komt ze denk ik het verst mee.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di jul 24 2007 7:55 pm

@ yoyo
/ offtopic on
balen man dat je 85 mm er nog steeds niet is
\offtopic off

we zitten erg op een lijn (hihi) alleen prefereer ik de 50 boven de 85mm wnat als de 85mm een niet dx ed objecteif is moet je die waarde met 1.5 verminigvuldigen en dn kom je ongeveer 127 en een beetje uit
terwijl de 50mm een nette 75mm wordt

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”