lichtvlek zoeker d5100
lichtvlek zoeker d5100
hallo,
ik ben nog maar net lid van dit forum dus weet niet of ik hier op de goede plaats ben maar ik heb een probleem met mijn nikon d5100 sinds een dag of twee heb ik als ik in de zoeker kijk een klein lichtvlekje onderaan dit zie ik alleen wanneer ik met de zoeker naar het licht beweeg en ik heb de zoeker al proberen schoon te maken met vanalles maar ik krijg het maar niet weg en het irriteerd me eigenlijk enorm . oja en de camera is nog geen twee weken oud
ik hoop dat iemand van hier me ermee kan helpen want het irriteerd enorm
ik ben nog maar net lid van dit forum dus weet niet of ik hier op de goede plaats ben maar ik heb een probleem met mijn nikon d5100 sinds een dag of twee heb ik als ik in de zoeker kijk een klein lichtvlekje onderaan dit zie ik alleen wanneer ik met de zoeker naar het licht beweeg en ik heb de zoeker al proberen schoon te maken met vanalles maar ik krijg het maar niet weg en het irriteerd me eigenlijk enorm . oja en de camera is nog geen twee weken oud
ik hoop dat iemand van hier me ermee kan helpen want het irriteerd enorm
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: lichtvlek zoeker d5100
Beste Tim,
Welkom.
Kan je aangeven met welke lens/lenzen het optreedt?
Is het ook in Live View te zien ?
Het kan gewoon een interne reflectie zijn.
Groeten, Gijs
Welkom.
Kan je aangeven met welke lens/lenzen het optreedt?
Is het ook in Live View te zien ?
Het kan gewoon een interne reflectie zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Daar is laatst ook een een draadje over geweest, maar kan het helaas niet meer vinden.
Waarschijnlijk gewoon een lichtspiegeling onderin de zoeker als je een beetje schuin naar onderen, niet recht door de zoeker kijkt.
Dat is het effect bij alle spiegelreflexcamera's als je niet recht door de zoeker kijkt, met name als je een foto maakt, en daarbij de spiegel opklapt. Dan krijg je even een wat sterkere heldere lichtreflectie onderin. Maar als je maar schuin genoeg door het oculair kijkt zie je het ook zonder af te drukken.
EDIT:
Gevonden: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=42755" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat verder in de draad nadat enkele foto's zijn geplaatst gaat het wellicht toch om een ander probleem wat denk ik niet in verband staat met de eerdere opmerkingen in het eerste bericht. De topic starter is er niet meer op teruggekomen. De antwoorden eerder in de draad zijn misschien echter wel herkenbaar.
Waarschijnlijk gewoon een lichtspiegeling onderin de zoeker als je een beetje schuin naar onderen, niet recht door de zoeker kijkt.
Dat is het effect bij alle spiegelreflexcamera's als je niet recht door de zoeker kijkt, met name als je een foto maakt, en daarbij de spiegel opklapt. Dan krijg je even een wat sterkere heldere lichtreflectie onderin. Maar als je maar schuin genoeg door het oculair kijkt zie je het ook zonder af te drukken.
EDIT:
Gevonden: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=42755" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat verder in de draad nadat enkele foto's zijn geplaatst gaat het wellicht toch om een ander probleem wat denk ik niet in verband staat met de eerdere opmerkingen in het eerste bericht. De topic starter is er niet meer op teruggekomen. De antwoorden eerder in de draad zijn misschien echter wel herkenbaar.
Vriendelijke groet, Léon Obers
@gijs sandberg
nee het is alleen bij de zoeker te zien
@leon obera
jammer dat de topicstarter er iet meer op teruggekomen is want het is vreselijk irritant
nee het is alleen bij de zoeker te zien
@leon obera
jammer dat de topicstarter er iet meer op teruggekomen is want het is vreselijk irritant
Hallo,Léon Obers schreef:Daar is laatst ook een een draadje over geweest, maar kan het helaas niet meer vinden.
EDIT:
Dit was idd als je niet recht door de oculair keek.
zal idd wel zo horen maar mij viel het pas op toen er meer aan de hand was met de camera.
De camera is 3 wk in Beverwijk geweest en kwam gerepareerd weer terug. ( het euvel: heel veel frontfocus)
Dat ik niet meer op de topic ben terug gekomen, Sorry daarvoor. was idd niet netjes van me.
D7000 met 18-105 70-300 sb-700
manfrotto statief
manfrotto statief
dankjullie wel allemaal maar denk toch niet dat het dat is want de ene dag was het er niet en toen ik de zoeker met een doekje had schoongemaakt zag ik het ineens en het is ook net of ik ineens twee van die stukjes metaal zie die dienen voor het aanpassen van de dioptrie instellingen want als ik aan dat wieltje draai voor die dioptrie instellingen dan gaat het verder weg of dichterbij misschien heb ik de naam van het forumtopic ook fout geformuleerd ik had het beter lichtlekkage kunnen noemen iemand een idee wat het nog zou kunnen zijn ?
- Léon Obers
- Forumlid
Het is maar net waar je de camera op richt of dat lichtvlekje met schuin door het oculair kijken wel of niet opvalt.timmsk schreef:dankjullie wel allemaal maar den ktoch niet dat het dat is want de ene dag was het er niet en toen ik de zoeker met een doekje had schoongemaakt zag ik het ineens
Kijk eens schuin door het oculair naar een goed verlicht (overdag) volledig wit onderwerp (witte muur), of naar een donker onderwerp ( donker gordijn) en maak een foto. Let dan ook goed op wat even in een kort moment gebeurd onderin het zoekerbeeld bij het opklappen van de spiegel.
Het kan natuurlijk ook gewoon een wit pluisje zijn dat van het doekje achterop het oculair is gekomen. Dan zit het aan de buitenkant van het oculairglaasje. Als je er dan doorheen kijkt zie je dat pluisje onscherp, en valt het op als een licht vlekje. Gewoon het oculair opnieuw schoonmaken. Controleer de zuiverheid van het oculairglaasje gewoon met de camera in de hand en van een normale afstand even op het glaasje kijken of alles goed schoon is.
Het zoekerbeeld van de camera is voorzien van een LCD overlay, met minuscuul dunne kanaaltjes waar de zwarte vloeistof van de LCD doorloopt. Bij secuur afstellen van het oculair zie je de lijntjes "strak". Bij verstellen van het oculair onscherp.timmsk schreef:en het is ook net of ik ineens twee van die stukjes metaal zie die dienen voor het aanpassen van de dioptrie instellingen want als ik aan dat wieltje draai voor die dioptrie instellingen dan gaat het verder weg of dichterbij
Het kan ook gewoon stof zijn op je matglas als het gewoon onregelmatige "ongerechtigheden" zijn. Je hebt toch niet toevallig het matglas met een doekje schoongemaakt, door het objectief van de camera te verwijderen, en dan met een doekje door de open ruimte boven de spiegel het matglas proberen schoon te maken?
Vriendelijke groet, Léon Obers
@leon obers
hmm ja ik zie inderdaad een vlekje aan de onderkant precies in het midden , en heb het glas al een paar keer gereinigd maar gaat niet weg
en ik zie het vlekje trouwens alleen als ik er recht doorheen kijk
hmm ja ik zie inderdaad een vlekje aan de onderkant precies in het midden , en heb het glas al een paar keer gereinigd maar gaat niet weg
en ik zie het vlekje trouwens alleen als ik er recht doorheen kijk
@ leon obers
nee heb het alleen aan de buitenkant (bovenkant ) schoongemaakt k heb de lens er nog nooit erafgehaald dus stof lijkt me onwaarschijnlijk want het reflecteerd het licht ook
(p.s) hoe moet je foto's in ene bericht zetten want heb er foto's van gemaakt
nee heb het alleen aan de buitenkant (bovenkant ) schoongemaakt k heb de lens er nog nooit erafgehaald dus stof lijkt me onwaarschijnlijk want het reflecteerd het licht ook
(p.s) hoe moet je foto's in ene bericht zetten want heb er foto's van gemaakt