CS verwijdert exif-data?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Adriaan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

CS verwijdert exif-data?

Bericht door Adriaan » do dec 13 2012 3:21 pm

Beste vrienden,
De zoekfunctie van dit forum geeft wat hits op verloren exifdata, nadat de beelden zijn ge-uploaded naar bijvoorbeeld Flicker.
Ik heb "ineens" een ander situatie waar ik mijn exifdata al kwijt ben als de beelden na bewerking in PS worden opgeslagen:
Workflow:
nikontransfer->viewnx-Capture-nx2-ps5.
In capture worden de belichtingscorrecties en witbalans aangepast. (exif zit er nu nog steeds in)
Daarna gaat het beeld (via bestand-opnenen met) naar PS5. (exif is bij bestandsinformatie te zien)
In ps5 allerhande bewerkingen, croppen, verscherpen, modus naar 8bit, profiel naar sRGB en dan opslaan als JPG. (exif is weg)

Maar zelfs als ik slechts één bewerking in ps doe ben ik de exif kwijt......

Weet iemand wat er mis is?
Duizendmaal dank: Aad

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: CS verwijdert exif-data?

Bericht door Léon Obers » do dec 13 2012 3:37 pm

Even de voorkeuren nalopen of je zaken aan of uit hebt gevinkt waardoor de EXIF niet wordt meegenomen, voor "opslaan als".
Als je JPG opslaat via "Export voor web" ergens links vanuit het menu (ik zit nu niet achter een PC met CS5 erop, dus benaming kan iets afwijken), wordt de EXIF standaard niet meegenomen. Ook dat kun je volgens mij ergens in het subvenster wat verschijnt dat nog in of uitschakelen, maar weet dat nu niet zeker. (Kan het nu niet controleren).
Even de Help-functie oproepen (F1), waar beslist de oplossing ergens bijstaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Adriaan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adriaan » do dec 13 2012 3:48 pm

DAnk Leon voor de snelle reactie.
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest.
Als ik mijn bewerkingen heb gedaan en ik kijk naar bestandsinfo van PS staat de data er nog in.
Bekijk ik de beelden in viewNX dan staan er blokjes met een I en soms dubbele blokjes onder de filmstrip.
Van die beelden kan ik de data niet meer lezen.
Groeten: Aad

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do dec 13 2012 4:02 pm

OK, dus een verschil voor NikonView en Photoshop nadat beeld is bewerkt. Bepaalde gegevens worden anders opgeslagen in het bestand na bewerking. Zie ook o.a. het volgende bericht, en dan met name onder de dubbele streep (=======). Het gaat dan wel over net wat andere gegevens, maar die twee benaderingswijzen lopen niet synchroon: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20#p524620" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT:
Om daadwerkelijk te zien welke EXIF info meegenomen wordt zou ik een ander programma kiezen om de EXIF-gegevens uit te lezen, bijv.: http://www.photome.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do dec 13 2012 4:08 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do dec 13 2012 4:03 pm

Adriaan,
Ik heb wel vaker gezien dat ViewNX wat eenkennig is als een foto met andere software bewerkt is.
Probeer eens of je de exif informatie met andere (ook niet Adobe) tools wel kan zien.
Ik gebruik daarvoor meestal de KUSO viewer.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Adriaan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adriaan » do dec 13 2012 4:20 pm

Ah...ik begrijp het. De data is nog wel aanwezig (en dan gaat het mij hier om de camera-data) maar ViewNX ziet het niet meer.
Inderdaag Gijs (daar had ik nog niet aan gedacht) als ik de opname open in PhotoMe krijg ik wel alle exifdata.
Zelfs als de beelden zwaar zijn bewerkt met verschillende plugins is de data bewaard gebleven.
Jammer dat ViewNX dit niet toont. Gelukkig is er in mijn workflow dus niks geks aan de hand!

Dank en Groeten: Aad

Landauer92
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Landauer92 » do dec 13 2012 4:24 pm

Misschien het voorstel van Johan Kerver in NCN Magazine december 2012 navolgen en het (gratis) programma ViewNX2 downloaden en installeren.
Mijn ervaring is al langer dat dat veel problemen voorkomt. Waarschijnlijk ook deze.

Met vriendelijke groet,
WiM

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re:ViewNX2

Bericht door gijs sandberg » do dec 13 2012 4:46 pm

Beste L,
Ik denk niet dat hierover verwarring bestaat (VNX1 is min of meer opgevolgd door VNX2, ze kunnen gelukkig wel naast elkaar op een PC staan).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”