Ik heb een drietal foto's gemaakt van hetzelfde onderwerp. Eén foto op de stand automatisch. Deze foto is erg mooi geworden. Vervolgens wilde ik via de stand Manual kijken wat het effect is als ik het F-getal verhoog of verlaag. De resultaten zijn zeer zwak. Nu is mijn vraag: waar ga ik de fout in? Of gaat mijn camera de fout in door zelf de ISO waarde naar 1400 en 1600 te zetten? In elk geval is de mooi scherpte-diepte van de automatische foto geheel verloren in de foto's die ik via de stand Manual heb genomen. Ik weet vrijwel zeker dat ik de ISO zelf op 200 had gezet, kan het zijn dat mijn camera desondanks zelf de ISO waarde omhoog gooit? Wel had ik een foutje gemaakt in de belichtingsmodus. Deze stond nog op SPOT. Bij de automatische foto was dit MATRIX. Kan dat ook te maken hebben met het mislukken van de foto's in de Manual stand? Mijn camera is een Nikon D40 met kit lens 18-55. Ik de foto's de volgende namen gegeven:
Forum 1 + instellingen: dit is de foto die op automatische stand is genomen
http://members.home.nl/ppasant/Forum%20 ... %20200.JPG
Forum 2 + instellingen: F4.2
http://members.home.nl/ppasant/Forum%20 ... 201400.JPG
Forum 3 + instellingen: F8
http://members.home.nl/ppasant/Forum%20 ... 201600.JPG
Ik wil graag weten wat ik fout doe bij het handmatig instellen. Als er verder iemand nog tips heeft over hoe ik het beste kan oefenen met fotograferen, dan zijn deze tips meer dan welkom. Vooral het instellen van de juiste belichting (combinatie sluitertijd, iso, belichtingscorrectie en F getal) vind ik erg moeilijk. Het F-getal begrijp ik in elk geval nog niet goed, maar hopelijk komt dat met oefenen.
Bij voorbaat dank voor jullie adviezen/opmerkingen
Macro foto's en belichting
Mirella,
Foto 1 is ingeflitst. De anderen niet. Hierdoor is je onderwerp sterk verlicht i.t.t. de omgeving. Spotmeting is denk ik prima. Zou ik ook doen. Maar eigenlijk kun je platen niet met elkaar vergelijken omdat de 1e ingeflitst is.
Verder heb je de iso instelling waarschijnlijk op auto staan in de M mode. Schakel dat in je menu uit. Zodra je in ISO auto n.l. aan de sluitertijd etc. gaat schroeven wil je camera toch de perfect belichte opname maken en gaat de isowaarde omhoog. Als je die uitschakelt in de A,S,P en M stand heb je alles zelf in de hand.
Wat de F-waarden betreft. Hoe hoger het F getal hoe meer scherpte diepte, HUH
: Bij F/22 is zowel je onderwerp op de voorgrond als de achtergrond scherp. Bij b.v. F/ 2.8 is alleen je onderwerp scherp en de achtergrond of voorgrond niet, dus weinig scherpte diepte. zie voorbeeld:

Je ziet links vooraan nog wat onscherpte.
Succes!
Groet,
Irwan
Foto 1 is ingeflitst. De anderen niet. Hierdoor is je onderwerp sterk verlicht i.t.t. de omgeving. Spotmeting is denk ik prima. Zou ik ook doen. Maar eigenlijk kun je platen niet met elkaar vergelijken omdat de 1e ingeflitst is.
Verder heb je de iso instelling waarschijnlijk op auto staan in de M mode. Schakel dat in je menu uit. Zodra je in ISO auto n.l. aan de sluitertijd etc. gaat schroeven wil je camera toch de perfect belichte opname maken en gaat de isowaarde omhoog. Als je die uitschakelt in de A,S,P en M stand heb je alles zelf in de hand.
Wat de F-waarden betreft. Hoe hoger het F getal hoe meer scherpte diepte, HUH


Je ziet links vooraan nog wat onscherpte.
Succes!
Groet,
Irwan
Misschien een wijsneuzerige vraag, maar als je de diafragmawaarde verandert, verander je dan ook de sluitertijd? Ik ga er van uit dat je in de M-stand werkt.
En hoezo verandert de camera de ISO-waarde? Staat die niet vast dan?
Ik weet dat je tegenwoordig Auto-ISO hebt, maar dat moet je volgens mij bewust instellen.
Probeer eens in M te meten met een grijskaart. Meten, resultaat vasthouden en foto maken.
Met de spotmeting ga je mijn inziens sneller de mist in, als je toevallig een te donker of een te licht deel van het beeld meet.
Groet, E.M. de Klerk
En hoezo verandert de camera de ISO-waarde? Staat die niet vast dan?
Ik weet dat je tegenwoordig Auto-ISO hebt, maar dat moet je volgens mij bewust instellen.
Probeer eens in M te meten met een grijskaart. Meten, resultaat vasthouden en foto maken.
Met de spotmeting ga je mijn inziens sneller de mist in, als je toevallig een te donker of een te licht deel van het beeld meet.
Groet, E.M. de Klerk
Ik zou de iso vast zetten op ongeveer 400, de rest afhankelijk van het omgevingslicht en de gewenste helderheid van de foto.
Sluiter kun je bijv op 60 zetten en diafragma op 8, heb je bewegingsonscherpte, gebruik dan een statief of snellere sluiter.
Zijn je foto's te donker, gebruik dan een groter diafragma
Vaak geeft flits het mooiste effect, zie onderstaande foto als voorbeeld.

Sluiter kun je bijv op 60 zetten en diafragma op 8, heb je bewegingsonscherpte, gebruik dan een statief of snellere sluiter.
Zijn je foto's te donker, gebruik dan een groter diafragma
Vaak geeft flits het mooiste effect, zie onderstaande foto als voorbeeld.

Mirella,
Oefenen is goed maar je moet wel een beetje een idee hebben van de basis anders heeft oefenen geen zin. Onderstaande link is een gemakkelijk te begrijpen inleiding in de basisbegrippen.
http://www.kampie.info/fotografie/diafragma.htm
groet,
Rik
Oefenen is goed maar je moet wel een beetje een idee hebben van de basis anders heeft oefenen geen zin. Onderstaande link is een gemakkelijk te begrijpen inleiding in de basisbegrippen.
http://www.kampie.info/fotografie/diafragma.htm
groet,
Rik