Ik wil eens een beetje gaan experimenteren met studiofotografie. Dus ben op zoek naar een leuk startsetje, ik heel lang geleden op school wat met studiofotografie gedaan. Maar verder niet heel veel, dus wil er niet gelijk capitalen aan uitgeven.
Wat is jullie mening over een dergelijk setje?https://www.koopgoedkoop.nl/draagbare-s ... -paraplu-s icm een flitser op de camera?
Startsetje studiofotografie
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Startsetje studiofotografie
Daar heb je IMO niet zoveel aan. De flitskopjes zijn echt minimaal in vermogen. Indirect via een paraplu verlies je nog meer licht. Bovendien zie je niet wat je aan het doen bent bij het opstellen van de verlichting, omdat die flitslampen geen "instel"-verlichting hebben. In samenwerking met een flitser op de camera is ook niet de geëigende benadering om met studiolicht aan de gang te gaan. Die zou je beter helemaal niet moeten gebruiken, of hooguit ergens in de opname-set als "effectlichtje". Dat is doorgaans als opstelling niet vanaf de camera. Kies beter voor een studio-setje met mono-blocks:
http://www.benel.nl/webshop/studio-flit ... itser-sets" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benel.nl/webshop/studio-flit ... itser-sets" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Niels,
Eens met Leon.
Instellicht is een essentieel verschil met de standaard Nikon reportageflitsers.
Ook lijkt me de prijs verdacht (incl metalen statieven, dat lijkt te mooi...)
Er zijn diverse betaalbare sets te koop maar niet voor dat geld...
Groeten, Gijs
(kocht lang geleden een instapset, op advies van mijn huisleverancier net iets zwaarder uitgevoerd dan de goedkoopste <regio> junk).
Eens met Leon.
Instellicht is een essentieel verschil met de standaard Nikon reportageflitsers.
Ook lijkt me de prijs verdacht (incl metalen statieven, dat lijkt te mooi...)
Er zijn diverse betaalbare sets te koop maar niet voor dat geld...
Groeten, Gijs
(kocht lang geleden een instapset, op advies van mijn huisleverancier net iets zwaarder uitgevoerd dan de goedkoopste <regio> junk).
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Voor de prijs van €60,99 kun je er geen buil aan vallen, ben alleen benieuwd naar de kwaliteit van de statiefen en de plu's. Als dit een beetje te doen is, dan is dit spot goedkoop, oke ben met de andere mensen eens, flitsers zijn waarschijnlijk niet bruikbaar, maar ach, dit is misschien een begin van een mooi strobist setje. Paar manual flitsers van Yongnuo YN460 II er bij en je bent klaar.
Moet er wel bij zeggen dat de YN460II net zo veel kost per flitser als deze hele set van koopgoedkoop.
Moet er wel bij zeggen dat de YN460II net zo veel kost per flitser als deze hele set van koopgoedkoop.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat zijn punten waar je op zou moeten letten, bij de aanschaf van een set?
Wattage van de lampen(of Kelvin?)?
Twee icm met flitser, of 3 losse? Weet niet of dat standaard is, maar moet je nu juist constant licht hebben of flits?
Wattage van de lampen(of Kelvin?)?
Twee icm met flitser, of 3 losse? Weet niet of dat standaard is, maar moet je nu juist constant licht hebben of flits?
Een aantal punten waar je op moet letten:
1 Vermogen voor portret fotografie is 200W tot 400W voldoende.
2 De flitsers moeten ook voldoende in vermogen terug te regelen zijn. Veel goedkope Chinese merken bieden vaak maar 2 a 3 stops die je kunt regelen. 5 a 6 stops is toch prettiger.
3 De kop moet stevig zijn om bijvoorbeeld een softbox aan de flitser te koppelen.
4 Kleur vastheid van de flitsers is wel prettig, maar voor een laag budget flitsers wordt dat wel lastig en ik vraag me af of het voor een amateur fotograaf nodig is.
Let wel dat een beetje flitsset zo €600,- kost voor twee lampen. Je kunt om geld te besparen ook werken met een reflectie scherm in combinatie met een flitser. Met twee a drie lampen kom je al een heel eind.
Bekijk de 6 filmpjes een van jörgen maar een op mijn blog:
http://metjegelaatopdegevoeligeplaat.bl ... -over.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1 Vermogen voor portret fotografie is 200W tot 400W voldoende.
2 De flitsers moeten ook voldoende in vermogen terug te regelen zijn. Veel goedkope Chinese merken bieden vaak maar 2 a 3 stops die je kunt regelen. 5 a 6 stops is toch prettiger.
3 De kop moet stevig zijn om bijvoorbeeld een softbox aan de flitser te koppelen.
4 Kleur vastheid van de flitsers is wel prettig, maar voor een laag budget flitsers wordt dat wel lastig en ik vraag me af of het voor een amateur fotograaf nodig is.
Let wel dat een beetje flitsset zo €600,- kost voor twee lampen. Je kunt om geld te besparen ook werken met een reflectie scherm in combinatie met een flitser. Met twee a drie lampen kom je al een heel eind.
Bekijk de 6 filmpjes een van jörgen maar een op mijn blog:
http://metjegelaatopdegevoeligeplaat.bl ... -over.html" onclick="window.open(this.href);return false;