Safari en lenzenkeuze
Safari en lenzenkeuze
Ik ga binnenkort op safari. Dat wordt of met de huidige D80, of met de opvolger van de D7000 als deze dan al beschikbaar is. Kortom, een DX body dus.
De lenzen die al beschikbaar zijn momenteel zijn: Nikkor 10-24, Nikkor 18-200VR en Nikkor 50mm.
Ik denk dat ik voor safari wat mm's mis. Omdat ik, zeker daar in de zanderige omstandigheden, geen fan ben van veel en vaak lenzen wisselen, wil ik een zoomlens er bij. Ik overweeg momenteel twee lenzen:
Sigma 50-500 OS
Nikkor 80-400 VR
Welke lenzen raden jullie aan? (zowel van die twee als andere suggesties)
Mijn voorkeuren liggen bij een tweedehands lens die ik na safari weer verkoop, dit omdat ik verder de ultra-tele niet echt zal gaan gebruiken. Qua kosten wil ik liever niet boven de 1000 euro (voor een tweedehands) eindigen.
De lenzen die al beschikbaar zijn momenteel zijn: Nikkor 10-24, Nikkor 18-200VR en Nikkor 50mm.
Ik denk dat ik voor safari wat mm's mis. Omdat ik, zeker daar in de zanderige omstandigheden, geen fan ben van veel en vaak lenzen wisselen, wil ik een zoomlens er bij. Ik overweeg momenteel twee lenzen:
Sigma 50-500 OS
Nikkor 80-400 VR
Welke lenzen raden jullie aan? (zowel van die twee als andere suggesties)
Mijn voorkeuren liggen bij een tweedehands lens die ik na safari weer verkoop, dit omdat ik verder de ultra-tele niet echt zal gaan gebruiken. Qua kosten wil ik liever niet boven de 1000 euro (voor een tweedehands) eindigen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Safari en lenzenkeuze
De kosten zijn toch het verschil tussen de prijs die jij ervoor betaalt en wat je er weer voor krijgt bij verkoop?
Maar ik vermoed dat je niet met al te veel geldwaarde wilt rondlopen. Is huren geen optie?
Maar ik vermoed dat je niet met al te veel geldwaarde wilt rondlopen. Is huren geen optie?
Op zich heb je gelijk, dat zouden de kosten zijn. Ik bedoel echter dat ik de begin-investering max rond de 1000 wil houden, onafhankelijk van wat ik er voor terug krijg.
Huren zou op zich een optie zijn, echter ik ben ruim 2 weken weg, de kosten gaan dan al richting de tweedehands koopprijs.
Huren zou op zich een optie zijn, echter ik ben ruim 2 weken weg, de kosten gaan dan al richting de tweedehands koopprijs.
-
- Forumlid
Beste Double-P,
Ik heb beide objectieven gehad de Nikon 80-400 heb ik nog steeds, de Sigma 50-500 heb ik onlangs verkocht omdat ik er te weinig mee deed.
Ca 2 jaar geleden ben ik in Zuid-Afdrika geweest, alles gedaan met mijn D90 en 18-200VR1, was toen mijn enige telelens.. Ik miste beslist mm's , als ik nu weer zou gaan zou ik nu mijn 80-400 meenemen, Deze is snel genoeg ( de Big Five staan meestal stil als je ze fotografeert) , maar ze staan vaak wel ver weg.
De Sigma 50-500 zou ik niet meenemen: Te onhandig groot in de safari-jeep , bovendien te weinig geschikt voor point and shoot.
Bovendien zijn de lichtomstandigheden meestal dermate gunstig dat je met de 80-400 goed weg komt.
Overigens zou ik zeker de 18-200 niet thuis laten, er zijn genoeg situaties waarbij je het groothoek bereik goed kan gebruiken.
Succes met je safari , ik vond het er prachtig.
Frans
Ik heb beide objectieven gehad de Nikon 80-400 heb ik nog steeds, de Sigma 50-500 heb ik onlangs verkocht omdat ik er te weinig mee deed.
Ca 2 jaar geleden ben ik in Zuid-Afdrika geweest, alles gedaan met mijn D90 en 18-200VR1, was toen mijn enige telelens.. Ik miste beslist mm's , als ik nu weer zou gaan zou ik nu mijn 80-400 meenemen, Deze is snel genoeg ( de Big Five staan meestal stil als je ze fotografeert) , maar ze staan vaak wel ver weg.
De Sigma 50-500 zou ik niet meenemen: Te onhandig groot in de safari-jeep , bovendien te weinig geschikt voor point and shoot.
Bovendien zijn de lichtomstandigheden meestal dermate gunstig dat je met de 80-400 goed weg komt.
Overigens zou ik zeker de 18-200 niet thuis laten, er zijn genoeg situaties waarbij je het groothoek bereik goed kan gebruiken.
Succes met je safari , ik vond het er prachtig.
Frans
Ik neig nu inderdaad naar de 80-400, ook omdat deze veel beter tweedehands te vinden is.
Verdere tips blijven welkom.
Verdere tips blijven welkom.
- frankreiz
- Clublid
- Contacteer:
Denk dat je aan een 80-400mm voldoende hebt. Wel het liefst een 2.8 zeker als je ook een luipaard wil vastleggen omdat deze zich vaak in de bomen verschansen.
Hangt er wel vanaf waar je naar toe gaat. Als je de safari tours doet in Kenya dan kom je vaak angstvallig dichtbij het groot wild. Zeker met een goede gids (en een beetje wisselgeld) die je de mooiste plekjes kan laten zien.
Mag ik vragen waar je naar toe gaat?
Hangt er wel vanaf waar je naar toe gaat. Als je de safari tours doet in Kenya dan kom je vaak angstvallig dichtbij het groot wild. Zeker met een goede gids (en een beetje wisselgeld) die je de mooiste plekjes kan laten zien.
Mag ik vragen waar je naar toe gaat?
Nikon Z8 / Nikon D850 / NikonD4s / 2x SB800 / SU800 / Nikon 200-500/5.6 E AF-S ED VR / Nikon 70-200/2.8 VR AF-S II / AF-S Nikon 24-70/2.8ED / Manfrotto 055XPROB+488RC2 / Sirui PH-20 Gimbal Head
http://www.frankreiz.nl
https://flic.kr/s/aHskv4XYUV
http://www.frankreiz.nl
https://flic.kr/s/aHskv4XYUV
- Martin
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: ***
Ik ben afgelopen winter op safari in Zuid-Afrika geweest en heb eigenlijk alles met de 18-200 VR op de D7000 gedaan. Je hebt dan in kleinbeeldtermen 27-300 mm en afgezien van een paar gemiste kleine vogels heb ik geen moment de behoefte aan langere brandpuntsafstanden gevoeld. De gidsen weten je echt wel redelijk dichtbij het wild te brengen, dus die extremen had ik niet nodig. En olifanten, neushoorns en giraffen zijn van zichzelf natuurlijk ook kolossale dieren ,zelfs van enige afstand gezien. Vergeet verder niet dat je meestal met nog anderen in een jeep zit, waardoor je wendbaarheid niet zo groot is, er zit gewoon iemand naast je die ook wil fotograferen! Dus met zo'n lange toeter wordt het dan knap lastig.
Ik zou er verder geen geld aan uit geven!
Overigens nog een tip: die jeeps hebben meestal een paar rijen bankjes voor de passagiers die boven elkaar staan (als een tribune in een stadion), de achterste is de hoogste. Altijd dààr gaan zitten dan heb je het beste, want hoogste, uitzicht. Vooral nu, het is daar zomer, kan het gras om je heen soms hinderlijk hoog staan en daar kijk je dan mooi overheen! Nog een tip: neem een lege, met een rits af te sluiten stoffen zak mee, en vul die bij aankomst met bonen of rijst. Daar leg je dan je lens op.
Groet,
martin
Ik zou er verder geen geld aan uit geven!
Overigens nog een tip: die jeeps hebben meestal een paar rijen bankjes voor de passagiers die boven elkaar staan (als een tribune in een stadion), de achterste is de hoogste. Altijd dààr gaan zitten dan heb je het beste, want hoogste, uitzicht. Vooral nu, het is daar zomer, kan het gras om je heen soms hinderlijk hoog staan en daar kijk je dan mooi overheen! Nog een tip: neem een lege, met een rits af te sluiten stoffen zak mee, en vul die bij aankomst met bonen of rijst. Daar leg je dan je lens op.
Groet,
martin
Ik ga naar Tanzania. Wat betreft andere mensen zullen we weinig last hebben. We gaan met 6 mensen, allen familie, naar prive-parken met prive-tours en eigen jeep dus. Alleen mijn vriendin en ik zullen DSLR's mee hebben en wij zijn behoorlijk op elkaar ingespeeld qua uit elkaars beeld blijven.
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb op safari altijd lenzen gebruikt van 15 tot 500 mm en ben eigenlijk nooit iets te kort gekomen.
500 voor vogels, close-ups en kleine dieren, 100 tot 300 voor wild zoals leeuwen, etc en korter voor nabije olifanten, landschap, etc.,
Maar vergeet ook niet een goede groothoek soms zijn de dieren erg dichtbij.

Zoals hier waar ze nieuwsgierig om de jeep gingen staan
Verder is een goede compact altijd handig, de situatie kan snel veranderen en je hebt niet altijd de ruimte en tijd om snel lens te wisselen en dan is een compact toch wel snel.
Veel plezier en succes
RVK
500 voor vogels, close-ups en kleine dieren, 100 tot 300 voor wild zoals leeuwen, etc en korter voor nabije olifanten, landschap, etc.,
Maar vergeet ook niet een goede groothoek soms zijn de dieren erg dichtbij.

Zoals hier waar ze nieuwsgierig om de jeep gingen staan
Verder is een goede compact altijd handig, de situatie kan snel veranderen en je hebt niet altijd de ruimte en tijd om snel lens te wisselen en dan is een compact toch wel snel.
Veel plezier en succes
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
- Marcel079
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik ben afgelopen jaar in Namibië/Botswana geweest. Ik heb zelf gebruik gemaakt van mijn 70-200 (V I) icm met Teleconvertor 2x (V III). Qua bereik heb je hier voldoende aan en vaak waren wij zelfs te dicht bij de dieren. Hou er rekening mee dat de gamedrive's vroeg in de ochtend of het late middaguur worden gehouden en dat je dus in schemerlicht aan het schieten bent. Naast je telelens zou ik ook investeren in een beanbag (ter plaatse laten vullen) en een monopod voor in het voertuig. Wij hebben het grootste gedeelte zelf door de parken gereden en dan is het zelfs aan te bevelen om op zoek te gaan naar een raamstatief.
Veel plezier... en ook de voorpret is al geweldig..
Veel plezier... en ook de voorpret is al geweldig..
Niet met Nikon geschoten, altijd mis