Keuze macro (micro) lens

Discussies over macro/micro objectieven
henedu
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Keuze macro (micro) lens

Bericht door henedu » za dec 29 2012 2:20 pm

Ik heb een D3200 met AF-s Nikkor 50mm 1:1.8 G en een AF-s Nikkor 18-300mm 1:3.5-5.6 G ED.
Ik heb ook een close-up voorzet lens en uit de oude doos een setje K3, K4 en K5 Nikon tussenringen + adapter voor de Nikon 50mm 1:1.8 E.

Nu wil ik mij verdiepen in de macro fotografie en zoek dus eigenlijk een Nikon Micro lens.

Wie kan mij adviseren, met name over een 40, 85 of 105mm lens?
Ik heb gelezen dat VR niet zo interessant is bij macro fotografie.
Persoonlijk voel ik meer voor een lichtsterkere lens voor scherpere foto's.
Ik heb een 'normaál' statief waarvan ik de poten niet zó horizontaal kan plaatsen, dat de camere een 10cm boven de grond komt.

Is een aparte macro ringflitser een nuttig accessoire? (ik heb al een SB800)

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: Keuze macro (micro) lens

Bericht door gijs sandberg » za dec 29 2012 2:44 pm

Beste H,
De keuze hangt deels af van de gewenste afstand tot het onderwerp en de afbeeldingsmaatstaf.
Een 40 mm lens wordt erg krap als je 1:1 wilt doen.
De prijs is meestal evenredig met de brandpuntafstand.
Bedenk dat de 40 en 85 m Nikon macrolenzen DX zijn, dus minder geschikt voor FX kamera's als de D600.
NB tussenringen en G lenzen gaan vaak niet goed samen.
Een ringflitser geeft vaak erg vlak licht, volgens velen niet fraai, soms wel handig.
Nikon maakt een dedicated macro flitsset, genaamd R1C1 kit.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za dec 29 2012 2:50 pm

De tussenringen die je nu hebt kun je niet gebruiken met de G objectieven die je ook hebt.
Is de adapter een omkeerring? Ook die kun je niet zonder extra hulpmiddelen inzetten (tenzij de die 50mm E ook hebt).
De close-up lens kun je proberen, welk type is het?

Als je niet weet welke brandpuntsafstand je moet kiezen voor macro zijn er twee belangrijke punten:
1) wat wil je gaan fotograferen, stilstaande voorwerpen als bloemen of bewegende insecten die snel wegvliegen als je dichterbij komt?
2) de werkafstand - afstand tussen voorkant objectief en het voorwerp - bij maximale vergroting wordt groter bij een grotere brandpuntsafstand.

De Micro-Nikkor 40mm heeft een werkafstand van ongeveer 3 cm bij 1x vergroting, de zonnkap kun je al niet meer monteren en insecten zullen meestal snel wegvliegen als je zo dichtbij moet komen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan (ik geloof dat moderator Peter wel mooie voorbeelden heeft die dit aantonen).
De 85mm en 105mm hebben een veel grotere werkafstand (in beide gevallen ongeveer 14 cm) en zijn dus meer geschikt om insecten te fotograferen.

VR zal inderdaad bij maximale vergroting niet veel opleveren.
Voor macro heb je veel licht nodig als je tenminste de maximale scherptediepte wilt bereiken (en dus het diafragma knijpen).
Dan kun je kiezen voor statief of flitser als er niet voldoende licht is.
Een ringflitser kan handig zijn, maar ik zou eerst eens zonder flitser en op je statief aan de gang gaan.

Wil je meer lezen, lees het verhaal van Hans Braakhuis eens door.
http://home.planet.nl/~braak117/macro.pdf
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » za dec 29 2012 2:58 pm

Ik gebruik naar volle tevredenheid de 105mm Micro.
Als ik licht te kort kom gebruik ik meestal de SB600 los, aangestuurd door de body (D300)
Soms nog een 2e flitser, zelfde aansturing.
Ik wil het niet lastiger doen voorkomen dan het is, maar bij macro is de geringe scherptediepte vaak "in het veld" iets waar je mee om moet leren gaan.
snelle sluitertijden en een dik diafragma gaan vaak niet samen.
Je wilt immers knappe details, ISO 3200 komt dan niet voor, ISO200 eigenlijk standaard.
Licht is daarom de grootste uitdaging.
Reflectieschermen gebruik ik regelmatig, niet alleen om het licht te reflecteren, ook om de wind weg te houden.

Ga rustig lezen, zoek iemand in de buurt op die beschikt over macro ervaring en ga proberen.
Ik waardeer macro enorm en de 105mm is mijn meest gebruikte objectief.
De geringe werkafstand tja, leer er mee levenen omgaan.
Kennis van je onderwerp doet ook veel..

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » za dec 29 2012 3:25 pm

henedu schreef: ..Nu wil ik mij verdiepen in de macro fotografie en zoek dus eigenlijk een Nikon Micro lens.
Wie kan mij adviseren, met name over een 40, 85 of 105mm lens?
Ik heb gelezen dat VR niet zo interessant is bij macro fotografie....
Fijn, je wil je gaan verdiepen in macro fotografie.
Probeer ik ook te doen.
De meeste van je vragen zijn hier reeds beantwoord.
Het is allemaal erg individueel, ieder beoefend macro op zijn manier, ieder heeft dan ook zijn eigen favoriete macro materiaal.

Beschik zelf over een ruim assortiment hulpmiddelen, en 3 echte macrolenzen, vergrotingsmaatstaf 1:1
60mm. micro nikkor.
105mm. micro nikkor VR.
180mm. sigma macrolens.

Heb ze alle 3 nodig, want de 3 verschillende brandpuntafstanden hebben elk hun voor- en nadelen, ik gebruik de lenzen in functie van wat ik er wil mee gaan doen.

Als geld niet de bepalende factor is bij je keuze, zou ik je de 105mm. micro nikkor VR willen aanraden,
gewoon een superlens, ik gebruik deze zelfs om vogels te fotograferen.

Een paar voorbeelden met deze lens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=42618" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=44600" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=44618" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom VR op een macrolens?
Als je enkel foto's gaat nemen vergrotingsmaatstaf 1:1, of enkel vanaf statief gaat werken, dan is VR overbodig,
maar...
een dure macrolens gebruik je in praktijk voor veel meer, dan enkel voor macro, en dan is VR erg prettig om mee te werken, zeker weten.

Succes bij je keuze.

Tip: lens eerst uitproberen op je camera vooraleer te kopen.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

henedu
Forumlid
Forumlid

Bericht door henedu » wo jan 02 2013 12:48 pm

Bedankt voor jullie prompte, duidelijke en zinvolle reacties. Was even afwezig, want moest 2012 vervangen door 2013 ... :wink:
Julie allemaal dus ook het allerbeste toegewenst voor het nieuwe jaar !! :)
Hier wat ik allemaal van jullie reacties heb kunnen gebruiken:
1. geen 40mm
2. geen ring fltser; statief + eventueel de sb800 "los in de hand"
hoe ik de sb800 kan laten flisten als het los van de d3200 is, moet ik nog uitvogelen
3. zeer interessante link naar Hans Braakhuis
4. pacha heeft 'alles'; hoe kom je aan zoveel licht ? alles met flits ?

alles bij alles, gaat mijn voorkeur naar de 85 of de 105mm
85mm geenf if, maar betere mtf, dus dat wordt nog even nakauwen
.... bedankt, heren !!

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » wo jan 02 2013 3:55 pm

henedu schreef:...
4. pacha heeft 'alles'; hoe kom je aan zoveel licht ? alles met flits?
...
Heb een ruim assortiment voor macro en close-up, maar niet alles.

Licht is erg belangrijk bij het fotograferen, en zeker bij macro en close-up.
- ik probeer om oordeelkundig om te springen met licht, probeer het beschikbare licht zo goed mogelijk te gebruiken,
door diafragma, sluitertijd en ISO waarde in een zo optimaal mogelijke verhouding in te stellen, om het maximum te halen uit de lichtsituatie.
- ik fotografeer bij voorkeur wanneer er veel natuurlijk licht is.

Soms is het natuurlijk licht ontoereikend.
- dan neem ik meestal geen macro en/of close-up foto's,
- heel uitzonderlijk gebruik ik de interne flitser, of een externe flitser (sb600), altijd manueel ingesteld op verminderde kracht afhankelijk van de omstandigheden.

- heb een Led Macro ringflitser, maar die is enkel bruikbaar voor binnenopnamen, is te zwak voor buiten.
- een ringflitser met voldoende kracht voor buitenopnamen heb ik niet, staat op mijn verlanglijst, wil er graag eens mee aan de slag, om te zien wat deze voor meerwaarde kan geven.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » wo jan 02 2013 4:13 pm

henedu schreef: ...alles bij alles, gaat mijn voorkeur naar de 85 of de 105mm
85mm geen if,
....

Heb je het over Micro-Nikkor lenzen?
Volgens Nikon heeft de AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR, wel degelijk IF.

Bedenk verder:
de Micro-Nikkor 85mm. is enkel bruikbaar op DX.
de Micro-Nikkor AF-S 105mm f/2.8G IF-ED VR, is eveneens bruikbaar op FX.
Bij een eventuele overstap op FX speelt dit een rol.

Succes bij je keuze.

henedu
Forumlid
Forumlid

Bericht door henedu » wo jan 02 2013 5:17 pm

yep, je hebt gelijk pacha....85mm heeft idd if ... heb ik niet goed gelezen.... thx !!
Dan wordt het naar alle waarschijnlijkheid de 85mm ... :D

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » vr jan 04 2013 2:12 pm

Een goede statief is bij macro eigenlijk ook een vereiste, een pittenzak is ook handig als je niet laag kunt komen met je statief.
Werk zelf met een Manfrotto 055xprob statief die ik eigenlijk alijd gebruik met macro, zo kun je ook met minder licht prima werken!

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » ma jan 07 2013 5:25 pm

Hoop opties, maar wat heb je al geprobeerd met wat je hebt?

Macrofotografie bied veel mogelijkheden. Als je de close-ups ook onder macrofotografie laat vallen kan je met je 18-300 en 50mm ook ver komen. Ik doe zelf erg veel aan macrofotografie en ben van mening dat je close-up fotografie ook onder de macrofotografie kan laten vallen. In dat geval kan je op 300mm en 50mm ook veel creatieve dingen doen. Als je op ware grootte wilt fotograferen zal je extra hulpmiddelen moeten gaan gebruiken.
Verder ligt het voornamelijk aan je eigen creativiteit. Staar je dus niet blind op materiaal, maar begin met wat je hebt, kijk waar je tegenaan loopt en koop vervolgens iets wat dat oplost. Daar leer je het meeste van uiteindelijk ;)

Zelf een tijd terug e.e.a. geschreven over macrofotografie:
http://erikbusstra.nl/2012/06/macrofotografie-de-basis/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://erikbusstra.nl/2012/06/macrofoto ... je-verder/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://erikbusstra.nl/2012/08/macrofoto ... -praktijk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tevens gepubliceerd op digitalefotografietips.nl

annoh

Bericht door annoh » vr jan 25 2013 1:09 pm

TS,
De beeldopbouw van een macrofoto hangt sterk af van de gebruikte brandpuntsafstand. Je zal zelf moeten bepalen wat jij het mooiste vindt.

Hier artikel + voorbeelden ter verduidelijking.
http://www.camerastuffreview.com/nl/cam ... -gebruiken" onclick="window.open(this.href);return false;

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » vr jan 25 2013 3:28 pm

Beste henedu,

Alles is hier al zo'n beetje gezegd.
Persoonlijk gebruik ik mijn micro's , dan ook alleen maar voor macro i.c.m. uitgebreide R1C1 kit (4 flitsers en de SU 800)
Ik ben het ook wel een met je opmerking over de VR, staat bij mij standaard uit.
De 200mm micro wordt weinig of niet genoemd, het is n.m.m. de top van de Nikkors bij de macrobjectieven.
De prijs daarvan in ook navenant, zelf heb ik er een paar keer mee "gespeeld", kreeg daar natte mondhoeken van.
Maar ligt helaas (nog) even buiten mijn budget :roll:

Succes met je keuze.

John N
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door John N » za jan 26 2013 10:26 pm

Hoi, ik ben John en zit sinds kort op het forum.
Ik heb zelf de Nikon macro 105mm lens.
Ik heb net de stukjes gelezen over de macro lens.
Helaas werkt de link niet meer van Hr. Braak.
Ben zeer benieuwd naar de info die daar op staat.

De foto's van pacha vind ik heel mooi.
Graag zou ik willen weten hoe en met welk toestel en eventuele hulp middelen deze foto's zijn gemaakt.
Zelf heb ik de macro lens nog maar van half november 2012, dus heb er nog niet zo erg veel mee kunnen experimenteren.
Mijn voorkeur gaat uit naar vlinders,insecten,bloemen,vogels,portret enz.(wat er mogelijk is met deze lens).

Graag een reactie en of het raadzaam is om de R1 flitser aan te schaffen.
Ik heb afgelopen week de Nikon sb700 flitser nog besteld.
Zou dit flitser genoeg kunnen zijn om mee te beginnen?

Groet.
Nikon-D5100, Nikon D7200, Nikkor 18-105mm AF S f/3,5-5,6 & Nikkor 55-300mm AF S f/4,5-5,6 & Nikkor macro 105mm f/2,8 & Nikkor 50mm AF S 1,8G & Nikon SB 700 flitser & Sigma 150-500mm APO HSM f/5-6,3 & Benro C2970F statief + B2 kop

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jan 27 2013 9:14 am

M'n macro publicatie is verplaatst:
http://www.hansbraakhuis.nl/macro.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”