objectief voor de veluwe / 500mm?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
VincentH

objectief voor de veluwe / 500mm?

Bericht door VincentH » zo dec 30 2012 3:28 pm

hallo forum leden,

6 januari ga ik een weekendje weg naar de veluwe. Nu is dit een prachtig gebied, maar heb geen goede tele lens om dieren te fotograferen.
Nu zat ik te denken om een lens te huren voor 2 dagen. Mijn budget laat het namelijk niet toe om een nieuwe of 2e hands lens te gebruiken
Welke lens adviseren jullie om te huren voor in de veluwe?

Gr,
Vincent

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: objectief voor de veluwe / 500mm?

Bericht door emdeklerk » zo dec 30 2012 5:11 pm

Lijkt mij redelijk aan de lange kant, een 500mm op een DX-camera.
Werkt als een 750mm op een kleinbeeldcamera, dus een vergroting van 15x ten opzichte van het 50mm standaardobjectief.
En dat stelt heel hoge eisen aan zowel je fotografische vaardigheid als je statief.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » zo dec 30 2012 5:15 pm

Als je op de Wildbaanweg gaat staan is 300mm soms nog te lang..

Ik zou een 200-400 meenemen als dat binnen het budget ligt.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » zo dec 30 2012 6:51 pm

Ha Vincent,
Leuk plan! Ik heb het genot alleen voor m'n werk de Veluwe te moeten verlaten (te vaak dus ...).

Wanneer en waar wil je fotograferen? Op vaste stekken zoals de Wildbaanweg op de Hoge Veluwe (ook daar geen succes gegarandeerd overigens, laatst stonden enkele tientallen fotografen op een plek zonder wild dat 500 m verder een show opvoerde ...). Of zelf gaan lopen in de hoop wat tegen te komen omdat het er rustig is (ook een loterij ..) of met de boswachter mee (meer kans op succes). Of vanuit een wildkansel (nog meer kans op succes), bijv. via natuurcentrum Ede of op het Wekeromse Zand? Qua tijd is de kans op wild het grootst tegen de schemering of in de heel vroege ochtend.
In elk geval is daarom lichtsterkte nodig. VR werkt niet voor de beweging van de beesten. Iets in de range van 180 tot 300 mm met een 2.8 lichtsterkte zou mooi zijn. Als je er zelf mee wil gaan lopen moet het ook nog goed draagbaar zijn.
En een snelle reactietijd. Ik heb bijv. ooit op 500 m van de bebouwde kom van Ede, midden in het hondenlosloopgebied, oog in oog gestaan met een edelhert. Dan begin je niks met een telezoom. Ander geval: met m'n mountainbike in het bos: wat zit daar voor raar konijn op het pad? Nee, het is een vos! Gestopt, telefoon gepakt, vos gefotografeerd vanaf ca 5 m, vos liep vervolgens rustig het bos in vol verbazing over zo'n mens op een fiets.

Ik wil zelf volgende wandelingen doen met m'n AF-S 80-200 en net aangekochte 1.7 teleconverter, dan wel op FX. Met feitelijk 135-340 mm moet dan veel kunnen en de lichtsterkte is 4.8.

Veel succes en plezier!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

JanvanO
Clublid
Clublid
Locatie: Op het mooie eiland Walcheren, net achter de duinen en het waanzinnige brede strand!
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JanvanO » zo dec 30 2012 9:19 pm

Zal mijn Nikon 300 F2.8 wel bij de wildbaan laten liggen Vincent.
Ben dan net weg daar. :D
() Het is maar net wat, en waar kom je iets tegen.
Met de bronstijd (sept) daar ook geweest bij de Wildbaan. D300 met Nikon TC 1.7 en Nikon AFs 300/2.8. Wat een genot. Mooie platen en soms een close-up als de bok te dichtbij kwam. Om er ver mee te lopen eigenlijk een te zware combi, tel daar een goed, dus zwaar statief bij op.
Het is dus maar net wat wil je precies en wat ga je er mee doen!
1 D300 en 1 hele mooie FF Body met best wat mooi Nikon glas. Carbon statief, schommelkop en enig ander los spul.

VincentH

Bericht door VincentH » ma dec 31 2012 5:34 pm

ik ga met mijn vriendin en ouders naar de veluwe in een huisje. Vanaf daar zullen we gewoon gaan lopen. Heb zelf een 18-200 lens met een f-waarde van 3.5-6.3. Ik weet niet of dit genoeg is.
Mijn budget is laag, dus vandaar dat ik wil huren ipv een aankoop doen van een paar honderd euro ;)
Maar als ik de reacties hoor is mijn 18-200 lens genoeg.
Bedankt voor de reacties en als ik mooie foto's heb geschoten laat ik ze zien :)

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”