Mijn eerste HDR foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Mijn eerste HDR foto's

Bericht door ALE » zo jul 29 2007 5:12 pm

Onderstaand mijn eerst HDR foto's. Ze zijn gemaakt in Kinderdijk. Graag wil ik van jullie horen wat er aan verbeterd kan worden. Even niet kijken naar de spanningsmasten en schotel antenne, begrijp niet wie dit ooit heeft kunnen goedkeuren.

Afbeelding
1)

Afbeelding
2)

Afbeelding
3)
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » zo jul 29 2007 5:14 pm

Ziet er top uit hoor :wink: .

Myriad

Bericht door Myriad » zo jul 29 2007 6:35 pm

ALE:

Nr. 3 vind ik het best geslaagd.
Nr. 2 vind ik wel aardig qua effect van de wieken, alleen de brugleuning prikt zo in de overkant (de foto heeft zo geen middenstuk meer) en ik vind de foto niet in evenwicht. misschien had je iets meer naar rechts moeten gaan en van een iets hoger standpunt moeten fotograferen met de molen redelijk in het midden, maar wellicht was dat niet mogelijk (met statief?)
Nr. 1 vind ik qua compositie vlak en onevenwichtig en je ziet bij de struiken duidelijk onscherpte (door invloed van de wind en opnames op verschillende tijdstippen). Wel vind ik deze voorste molen het beste licht krijgen van alle foto's. Zo zie ik het graag.

HDR of niet: de rest vind ik wellicht nog belangrijker.

Ik neem aan dat je vanaf statief hebt gefotografeerd?
Kun je iets vertellen over hoeveel opnamen per foto, welke stops en met welke software je hebt gewerkt en welke bewerkingen je daarin gedaan hebt?

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo jul 29 2007 7:25 pm

Hoi Pasemi,

Hartelijk dank voor je feedback, hier kan ik iets van leren. Ga je aanbevelingen ook in de praktijk proberen uit te voeren.

Als antwoord op je vragen, ik heb voor alle foto's gebruik gemaakt van:
- een statief
- D80 met 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor (VR off vanwege tripod)
- auto bracketing -2, 0, +2 (= 3 opnames)
- ISO 100
- manuele focus, A & S
- White Balance op bewolkt
- Photomatix PRO V2.5 met daarbij de volgende instellingen:
> Strength of 70%
> Luminosity of 2
> Saturation of 55%
> Smoothing of High

- Paint Shop PRO XI

Met PSP heb ik alleen het onderwerp geselecteerd en verscherpt. Voor literatuur heb ik o.a. gebruik gemaakt van "The High Dynamic Range (HDR) Landscape Photography Tutorial" by Royce Howland (http://www.naturescapes.net/072006/rh0706_1.htm)
Laatst gewijzigd door ALE op ma jul 30 2007 12:20 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » zo jul 29 2007 8:04 pm

Moet je hier ook eens kijken : http://www.vanilladays.com/hdr-guide/
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo jul 29 2007 9:15 pm

Wow thanks, nu weet ik waarom jij je The-Boss noemt. Top

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo jul 29 2007 11:57 pm

Mijn mening: HDR moet je alleen gebruiken als het onderwerp daar om vraagt. maw als er meer detail valt weer te geven dan er normaal in een foto te zien is.

Als er bijvoorbeeld veel verschil is tussen de donkere en lichte partijen in een afbeelding of onderwerp. Dan heeft HDR nut en is het ook alleen echt mooi te noemen.

Zoek plekken op waar je dat hebt bijv. bruggen, tunneltjes "binnen donker en buiten licht" en probeer dan om met behulp van HDR overal nog detail te laten zien. Je zal zien dat dan de texturen ook gelijk veel mooier worden.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma jul 30 2007 2:26 pm

Hoi Luc,

Ik heb jouw Urban Exploration set bekeken en begrijp goed wat je bedoelt. Ik denk dat je daar ook voor een groot deel gelijk in hebt.

Indien een foto er saai uitziet vanwege de bewolking of andere lichtomstandigheden van die dag is HDR dan geen goede techniek om e.e.a. spannender te maken ? Meer dreigende wolken, kleur etc. Dat is hier nog niet uit de verf gekomen omdat deze foto's mijn eerste zijn gebruikmakend van deze methode.

Ik ben wel erg blij met al jullie kritische kanttekeningen. Veel blijven oefenen en alle tips proberen te combineren moet toch leiden naar een perfecte plaat.

Thanks,

ALE

GdP

Bericht door GdP » di jul 31 2007 8:04 pm

ALE schreef:Hoi Luc,

Ik heb jouw Urban Exploration set bekeken en begrijp goed wat je bedoelt. Ik denk dat je daar ook voor een groot deel gelijk in hebt.

Indien een foto er saai uitziet vanwege de bewolking of andere lichtomstandigheden van die dag is HDR dan geen goede techniek om e.e.a. spannender te maken ? Meer dreigende wolken, kleur etc. Dat is hier nog niet uit de verf gekomen omdat deze foto's mijn eerste zijn gebruikmakend van deze methode.

Ik ben wel erg blij met al jullie kritische kanttekeningen. Veel blijven oefenen en alle tips proberen te combineren moet toch leiden naar een perfecte plaat.

Thanks,

ALE
Je kunt het spannender maken met bv.:

http://www.cokin.fr/ico3-p1-6.html

Gerrit

Lara

Bericht door Lara » di jul 31 2007 9:38 pm

Wat een geweldige tips! 8)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”